ربا‌خواری یکی از موضوعاتی است که خداوند در آیات بسیاری به بیان پیامد‌های آن پرداخته و انسان را از آن نهی کرده است.

به گزارش مکریان بوکان آنلاین؛ ربا‌خواری یکی از موضوعاتی است که خداوند در آیات بسیاری به بیان پیامد‌های آن پرداخته و انسان را از آن نهی کرده است.

تقسیم شدن جامعه به دو قشر ثروتمند و مستضعف و شکاف طبقاتی یکی از مهم‌ترین‌پیامد‌های ربا در جامعه است و به این صورت جامعه به سمت نابودی پیش می‌رود. تاجایی که در این زمینه پیامبر(ص) می‌فرماید: هرگاه خداوند بخواهد قومی را نابود کند ربا را به آن وارد می‌کند.

خداوند در سوره نساء می‌فرماید: ربا در مکتب یهود هم حرام است و در اسلام همه فرقه‌ها ربا‌خواری را گناه کبیره می‌دانند. همچنین خداوند در سوره مبارکه بقره آیه ۲۷۵ درباره وضعیت ربا‌خوار در روز قیامت می‌فرماید: ربا‌خوار در قیامت مانند افراد دیوانه از قبر بر‌می‌خیزد.

دکتر مرتضی مومیوند با انتشار یادداشتی درباره رباخواران اینگونه نوشت: امروزه میان تمامی هیاهوها در زیر پوست اقتصاد و بازار کشور، عده‌ایی سرمایه‌دار که منشأ سرمایه‌های کلان آنان موهوم است به راحتی و در سایه‌ی امنیتی که با ریختن شدن خون هزاران جوان مؤمن برای میهن عزیزمان بوجود آمده است، با خیالی آسوده برای خود سیستم و دستکی تدارک دیده‌اند و با در اختیار گرفتن بعضی وکلای دادگستری اقدام به تنظیم قراردادهای حقوقی جامع قانونی نموده و به عنوان شریک وارد پروژه‌هایی می‌شوند و سپس با استفاده از شرایط اضطرار حداکثری افراد مبلغی را در قالب ارز یا ریال با سودهای سرسام آور بیش از چهل درصد تزریق نموده و در مقابل چندین برابر آن وجه را در قالب ملک با وکالت محضری و اسناد و چک و اوراق بهاء دار و برگه‌های سفید امضاء می‌گیرند و سپس در کمین عدم موفقیت مضطر می‌نشینند تا اقساطش با تأخیر مواجه شود آنگاه با ابزارهای بظاهر قانونی و حتی خدمات بعضی مأموران بازنشسته و وکیل بر روی تمام اسناد ضمانتی اقدام می‌کنند و تمام اموال بدهکار آبرومند بیچاره را که ممکن است تولیدکننده یا یک شخص عادی و مغازه‌داری گرفتار باشد تصاحب می‌کنند و حتی تعدی‌های دیگر …


ویترین‌هایی برای موجه جلوه دادن ربا خواری خود بر پا می‌کنند، گاهی در لوای نمایشگاه اتومبیل، آرایشگاه و طلافروشی، گاهی حجره‌ی فرش فروشی و بازاری و گاهی نیز صرافی و اجاره ی دلار و …


مال باخته‌ی بیچاره در شرایط اضطرار چندین برابر بدهی خود سند و مدرک داده و حال تهدید می‌شود اگر شکایت کند یا مقاومت، باید مابقی عمرش را در گوشه‌ی زندان طی کند و نیز دست از خانواده و ناموس نیز بکشد …


به راستی این جنایات فاحش که اقتصاد و جامعه را به لجن می‌کشد و فقر و فساد و فحشا و بی برکتی را بر جامعه‌ی اسلامی غالب می‌کند، نیازمند عزم همگانی برای برخورد نیست !؟


آیا قوه‌ی محترم قضاییه که با اقدامات اخیر خود در مبارزه‌ی با فساد و اجرای عدالت نور امید را در دل زجر کشیدگان و ستمدیدگان کشور تابانده است، نباید هیمنه‌ی پوشالین این بانک‌داران مخفی را که مال باخته‌گان جرأت شکایت و تعقیب آنان را ندارد، در هم شکند و رضایت و خوشنودی خداوند متعال را فراهم سازد و موجب نزول رحمت و برکات اللهی گردد ؟


امید آن داریم تا محققان و استاد حوزه و دانشگاه و عموم مردم ظلم ستیز کشور و رسانه‌ها در این زمینه تلاش خود را جهت مجاب نموده قوه‌ی محترم قضاییه به منظور ورود به این معضل شیطانی، اقدامات انقلابی مؤمنانه را آغاز کنند و به فضل پروردگار هیمنه‌ی پوشالین زالو صفتان رباخوار را در هم شکسته و مجال لازم جهت اقدام هموطنان عزیزی که در این ورطه مال باخته هستند و بدلیل عدم آگاهی از حقوقشان یا ترس از برخورد ارازل و اوباش پیرامون نزول خواران، اقدام قانونی نکرده‌اند مهیا گردد و این امر بصورت یک مطالبه‌ی عمومی از ریاست محترم قضاییه مطرح گردد

ب.ن:

متاسفانه براساس شنیده‌ها این رویه محکوم به فساد رباخواران در بوکان به شدت افزایش یافته است و هر روز تعداد زیادی از ربا خوارن خون مردم بدبخت و ضعیف را در شیشه می‌کنند و با نفوذی که در برخی ادارات دارند اقدام به مکیدن خون این مردم زجردیده می‌کنند.

باتوجه به اینکه رئیس محترم دادگستری شهرستان بوکان از مدیران به معنای واقع جهادی می‌باشد انتظار می‌رود با تشکیلات جلسات کارشناسی شده با افراد متخصص در این حوزه یک شعبه ویژه دادگستری بوکان را به بررسی پرونده‌های افرادی که در این راه حق‌شان ضایع شده است اختصاص دهد و همچنانکه ربا و رباخواری، از دیدگاه اسلام از خطرناک‌ترین آفت‌های اجتماعی و از گناهان بزرگ به شمار می‌رود و همچنین در مبارکه بقره می‌خوانیم: «یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله و ذروا ما بقی من الربا ان کنتم مؤمنین. فان لم تفعلوا فاذنوا بحرب من الله و رسوله. و ان تبتم فلکم رؤوس اموالکم لا تظلمون و لا تظلمون»
در این دو آیه، خطاب به مؤمنان چنین گوید: «خدا را پروا دارید، و بازمانده ربا را رها کنید، و اگر چنین نکردید – و همچنان به ربا خواری ادامه دادید – پس بدانید که آهنگ جنگ و ستیز با خدا و رسول را نموده‌اید. ولی اگر توبه کردید، سرمایه‌ها از آن شما است – و نه بیش از آن – نه ستم کنید و نه بر شما ستم شود.» پاسدار شرعیت و دین مبین اسلام باشد و این متخلفان و زالوصفتان برای همیشه در جامعه رسوا شوند.

  • نویسنده : دکتر مرتضی مومیوند