موکریان بوکان آنلاین | روز پنج‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ همایشی با عنوان بزرگداشت مفاخر موسیقی بوکان برای تقدیر از ۱۱ هنرمند عرصه موسیقی در سالن سیمرغ این شهر برگزار شد. ۱. عدم استقبال مخاطبان از پنل علمی بخش اصلی همایشاین مراسم که در دو بخش مجزا در زمان‌های عصر و شب برگزار شد، با عدم […]

موکریان بوکان آنلاین | روز پنج‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ همایشی با عنوان بزرگداشت مفاخر موسیقی بوکان برای تقدیر از ۱۱ هنرمند عرصه موسیقی در سالن سیمرغ این شهر برگزار شد.

۱. عدم استقبال مخاطبان از پنل علمی بخش اصلی همایشاین مراسم که در دو بخش مجزا در زمان‌های عصر و شب برگزار شد، با عدم استقبال مردم در بخش پنل علمی روبه‌رو شد! که در واقع مهم‌ترین بخش و هدف اصلی این بزرگداشت بود. براساس تصاویر موجود، پس از ۴۵ دقیقه تأخیر و شروع سخنرانی‌های علمی، حتی هیچ یک از خانواده مفاخر موسیقی در بخش علمی این مراسم حضور نداشتند که جای بسی تعجب و تأسف است و اساتید گرامی برای صندلی‌های خالی سخنرانی کردند.

۲. اجرای کنسرت موسیقی، انگیزه حضور مردم و دعوت‌شدگان بودبخش دوم برنامه‌های همایش با تأخیر فراوان و بی‌نظمی‌های بسیار شروع شد و با توجه به اینکه اجرای کنسرت موسیقی در این بخش پیشتر اعلام شده و برای همه دوستان و آشنایان دعوت‌نامه ارسال شده بود، ۴۰۰ نفر حضور داشتند. پرسشی اساسی مطرح است که آیا اگر دو پارت یک ساعته کنسرت موسیقی این خواننده‌ها برگزار نمی‌شد، آیا هیچ مخاطبی به سالن می‌آمد؟ آیا کنسرت برگزار کردید، یا بزرگداشتی برای تجلیل از مفاخر موسیقی بوکان بود؟!

۳. ساخت تندیس کپی و بدون ارتباط با مراسم و دور از شأن مفاخربرای همایشی که قرار است از ۱۱ چهره مفاخر موسیقی شهر بوکان تجلیل به عمل آورد، مبتدی‌ترین هنرمند هم می‌داند که بایستی یک نشان و نمادی خاصی و مربوط به عنوان اصلی همایش را طراحی نماید، اما در این همایش یک فرد به ظاهر طراح، برای آسان کردن کار و مسئولیت خود، یک عکس استاد زیرک را قالب گرفته! و بر روی یک قاپ چسپانده و ادعای طراحی تندیس کرده است. جالب اینجاست که این فرد خودشیفته حتی نمی‌داند یا به خودش زحمت نداده است که شکل و ماهیت تندیس اصلی مفاخر و خانواده هنرمندان باید از تندیس اهدایی به عوامل اجرایی برنامه متفاوت باشد و همان تابلوی یکسان به همه دوستان همایش داده شده است!

۴. طراحی افتضاح دکور صحنه با تابلوهای بی‌روح، بدون هر گونه سلیقه هنریمتأسفانه کار به اینجا هم ختم نشده و در شاهکاری دیگر در حالی که این همایش هر بار به دلایلی که از سوی اداره ارشاد اعلام نشد، به مدت یک سال به تعویق افتاد، اما برای طراحی و ساخت دکور همایش هم کاملا مشهود بود که بدون هیچ نبوغی، زحمتی به خود نداده‌ و باز هم کپی یک همایش دیگر را ارائه نموده است. نکته ماجرا اینجاست که همین فرد و دوستانش در برنامه بازگشت آجرهای قلایچی هم با صرف هزینه چند میلیارد ریالی فقط برای ساخت دکور ‼️ خرج فراوانی را تراشیده‌اند و نه مسئولان و اعضای فعلی شورای شهر بوکان و نه شهرداری وقت هرگز در مورد خرج این هزینه گزاف، شفاف‌سازی نکرده‌اند که جای سؤال و بررسی جدی مسئولان است.

۵. انتقاد فراوان مخاطبان از طراحی پوستر ابتدایی و بی‌ربط همایشاقلام تبلیغاتی همچون پوستر و بنر برای معرفی هویت همایش و تبلیغ برای محتوا و اهداف آن و تأثیر بر روی مخاطبان در فضای مجازی و محیطی بسیار ضروری هستند، اما در کمال تعجب در این بخش نیز اعضای همایش مفاخر موسیقی بوکان رفوزه شدند و پوستری طراحی کرده بودند که در حد مدارس ابتدایی هم نبود. اثری بدون هر گونه ارتباط با موسیقی، رنگ خنثی، آن هم با عکسی کج و کوله برش داده شده از استاد زیرک و فوتوشاپ افتضاح و درج ۱۷ سطر نوشته، همچون لیست وسایل انبار! در این پوستر، فاجعه‌ای بود که باید در کتاب رکوردهای گینس ثبت شود.

۶. تولید تیزرهای تصویری با فایل آماده و تکرار نقاشی ضعیف چهره‌ها تولید تیزرهای به اصطلاح لوگوموشن با فایل‌های کپی از پیش آماده شده در اینترنت و استفاده از نقاشی‌های ضعیف و طراحی چهره دفورمه شده و کج و معوج هنرمندان و مفاخر موسیقی یک افتضاح و توهین آشکار به شعور هنردوستان بود. بخش فیلم و تصویربرداری هر همایشی مهم‌ترین خروجی آن است که در این بزرگداشت، در قبضه خودی‌های حلقه همین دوستان بوده و با صرف هزینه‌های چند میلیون تومانی روی دست این همایش، با کم‌ترین تأثیر و ضعیف‌ترین شیوه ممکن به کار خود پایان داد.

با همه این ضعف‌ها و کم و کاستی‌های بی‌شماری که در روند برگزاری این همایش کاملا محسوس و مشهود بود، اما نفس این رویداد هنری، بسیار ضروری می‌باشد، پروژه‌ای که در سال ۱۳۹۸ برای نخستین بار توسط انجمن مردم‌نهاد فرهنگی و هنری «آوای زیرک» به صورت رسمی با مکاتبه طرح توجیهی و نامه‌نگاری و تحویل پروپوزال به اداره کل فرهنگ و ارشاد استان درخواست داده شد، اما با شیطنت‌های قابل تأمل برخی مسئولان وقت و با کارشکنی فراوانشان این برنامه کنسل شد.