فرماندار بوکان در مراسم اختتامیه دومین جشنواره ملی اتودهای نمایشی بوکان در جمع هنرمندان حضور یافت.

مکریان بوکان آنلاین | فرماندار بوکان در مراسم اختتامیه دومین جشنواره ملی اتودهای نمایشی بوکان در جمع هنرمندان گفت: بوکان خواستگاه و مهد فرهنگ و هنر است و این برهه زمانی نمود یک رویداد ارزشمند و مستند از هم‌زیستی، تنوع و رنگین‌کمان بودن سرزمین پهناور ایران اسلامی را نشان داد.

خشایار صنعتی افزود: هنرمندان در این چند روز با به نمایش گذاشتن توانمندی‌های خود، عناصر فرهنگی اقوام و مناطق مختلف کشور ایران، جلوه‌های قوام دهنده فرهنگ را به تصویر کشیدند. فرهنگی که تجلی بخش ایرانی و اسلامی بودن مردمان ما است. هنرهای نمایشی بازتاب تحولات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و مذهبی پیرامون خود هستند.

صنعتی اظهار داشت: هنرهای نمایشی به عنوان عرصه فرهنگ‌ساز، عنصر قوام دهنده فرهنگ می‌باشند. تئاتر با بهره گرفتن از این عناصر و خرده فرهنگ‌های موجود در کشورمان، که بیانگر توانمندی عرضه فرهنگی در جامعه است در طراحی و انتقال مفاهیم فرهنگی و در ساخت و ساز آن نقش به سزایی ایفا می‌نماید. تئاتر یا به تعبیر مردم منطقه” شانو” هویت مشخصی از فرهنگ خود را به نمایش می‌گذارند و توانمندی برقراری ارتباط مثبت با مخاطب را به نحو احسن معنا می‌کنند و در پناه این ارتباط گیری مستقیم، خلأها و حفره‌های موجود در مسائل مختلف جوامع امروزی را، ترمیم و بازسازی می‌کنند.

با به کارگیری این بازوی توانمند اجتماعی (تئاتر) به عنوان تأثیرگذارترین عرصه برای قشر تأثیرگذار جامعه، و همچنین بستر فرهنگ ساز مشکلات و آسیب‌های اجتماعی موجود به حداقل خواهد رسید و زمینه انتقال مفاهیم و بازسازی اصالت‌ها نیز فراهم خواهد شد.

فرماندار شهرستان بوکان عنوان کرد: اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار با فعال‌ سازی کمیسیون فرهنگی، فعالین و انجمن‌های مردم نهاد حوزه هنری شهرستان با به کارگیری توان حداکثری به منظور معرفی برنامه‌های خاص و ویژه جهت استفاده مردم لایق بوکان، بستر را برای فعالیت هنرمندان بیش از پیش فراهم کنند.در راستای توسعه و اعتلای فرهنگ و هنر، باید تمامی عوامل تأثیرگذار در پیشبرد و تقویت این عنصر مهم در جامعه پیش از پیش معرفی و شناسانده شود.

وی ادامه داد: هنرمندان منطقه با بهره گیری از ظرفیت‌های متعدد در شهرستان توانسته‌اند قابلیت‌ها و استعدادهای خوبی را در تمامی زمینه‌های فرهنگی، هنری، مذهبی و ادبی به نمایش بگذارند و قطعاً نقطه مثبتی در معرفی شهرستان بوکان تلقی می‌گردند.جامعه توانمند هنری شهرستان بوکان با وجود مفاخر و هنرمندان توانمند و جوانان با انگیزه می‌تواند با حمایت نهادهای ذیربط در توسعه فعالیت‌های هنری خود موفق عمل نماید.

صنعتی در پایان سخنان خود بیان کرد: بوکان شهر نامداران هنر و فرهنگ از جمله زنده‌یاد حسن زیرک، آقایان شیرزاد و امیری و دیگر فرهیختگان گذشته و معاصر می‌باشد آثار این بزرگان جزو عناصر فرهنگ‌ساز، احیاء کننده ارزش‌های تمدن‌ساز ایرانی و مسبب همگرایی اجتماعی می‌باشد.لذا برماست که در روند تحول و مسیر مقابله با تهاجم فرهنگی بیگانه بهترین راهکار که استفاده از بازوی توانمند فرهنگ بومی و سپردن این امر خطیر بر دوش متولیان آن را پیشه نماییم.

  • نویسنده : ابراهیم عثمانی