موکریان بوکان آنلاین،- فرماندار اشنویه گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا و در راستای تصمیم ستاد مقابله با کرونا پنجمین جشنواره ملی گیلاس در این شهرستان برگزار نمی‌شود.

عبدالسلام مام‌عزیزی روز شنبه در گفت ‌و گو با خبرنگارموکریان بوکان آنلاین ،اظهار داشت: با توجه به شیوع بیماری کرونا و افزایش تعداد مبتلایان در کشور امسال جشنواره گیلاس در این شهرستان برگزار نمی‌شود و برنامه‌های جایگزین در نظر گرفته شده‌است.

وی افزود: در صورت مساعد شدن شرایط و امکان برگزاری جشنواره بنا داریم همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهرستان اشنویه یا جشنواره سیب را برگزار کنیم.

فرماندار اشنویه با بیان اینکه این شهرستان از قطب‌های تولید سیب و گیلاس است، افزود: برگزاری جشنواره سیب همواره از خواسته‌ها و مطالبات شهروندان بوده و در صورت مساعد شدن شدن شرایط این جشنواره برگزار می شود.

مام‌عزیزی افزود: گردش مالی در بخش کشاورزی در این شهرستان بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال است و دفترچه فرصت‌های سرمایه گذاری و اشتغال در این شهرستان با کمک کارشناسان و مدیران تدوین شده است.

وی افزود: اشنویه رتبه چهارم در تولید محصول سیب را در آذربایجان غربی داراست و هم‌اکنون ۳۰ واحد سردخانه در این شهرستان وجود دارد که از این تعداد ۲۲ واحد پس از سال ۱۳۹۳ در این شهرستان احداث شده و با راه‌اندازی این تعداد بیش از ۷۵ هزار تن به ظرفیت نگهداری میوه در این شهرستان افزوده شده‌است.

وی اضافه کرد: بخشی از سیب تولیدی این شهرستان به دلیل کیفیت بالا و ماندگاری خوبی که دارد، علاوه بر سایر استان‌ها به کشورهای روسیه، گرجستان و پاکستان نیز صادر می‌شود.

سال گذشته ۱۳۰ هزار تن سیب از باغ‌های بارور این شهرستان برداشت شد، این میزان محصول از بیش از پنج هزار هکتار از باغ‌های سیب این شهرستان برداشت و روانه بازار مصرف، صنایع تبدیلی و سردخانه‌ها شد

تاکنون چهار دوره جشنواره گیلاس در اشنویه برگزار شده بود که با بازدید چشمگیر مسافران همراه بود، برداشت گیلاس قرمز به عنوان محصول اصلی کشاورزی این شهرستان در اواخر خرداد و تیر هر سال آغاز می شود که علاوه بر یک ظرفیت اقتصادی، جذابیتی زیبا برای گردشگران در این شهرستان به شمار می رود، همه ساله گردشگران بسیاری برای گردش و خرید این محصول به اشنویه سفر می کنند و این یاقوت های قرمز را به عنوان سوغاتی این منطقه با خود به همراه می برند.

شهرستان اشنویه از جمله شهرهای مرزی آذربایجان‌غربی است که با داشتن یکهزار و ۴۷۰ متر ارتفاع از سطح دریا یکی از مناطق حاصلخیز و مستعد جهت پرورش انواع محصولات کشاورزی به شمار می‌رود.