هرمان وطمانی، دبیر اجرایی این جشنواره در گفتگو با مکریان بوکان آنلاین گفت: پس از انتشار فراخوان جشنواره در بهمن‌ماه سال گذشته تا پایان مهلت ارسال آثار در سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه ١۴٠٠، تعداد ٢٧٧ اثر از ۱۵۱داستانک‌نویس با پنج گویش مختلف زبان کردی بە دبیرخانه چهارمین جشنواره سراسری داستانک هاژه ارسال و از میان آنان ٢۶۵ […]

هرمان وطمانی، دبیر اجرایی این جشنواره در گفتگو با مکریان بوکان آنلاین گفت: پس از انتشار فراخوان جشنواره در بهمن‌ماه سال گذشته تا پایان مهلت ارسال آثار در سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه ١۴٠٠، تعداد ٢٧٧ اثر از ۱۵۱داستانک‌نویس با پنج گویش مختلف زبان کردی بە دبیرخانه چهارمین جشنواره سراسری داستانک هاژه ارسال و از میان آنان ٢۶۵ اثر از ١٢۴ داستانک‌نویس پس از تطابق با استانداردها و شرایط درج‌شدە در فراخوان بە بخش داوری راه یافتند.

وطمانی افزود: یکی از تفاوت‌های این دوره از جشنواره با دوره‌های قبلی آن اضافەکردن بخش مقاله بود کە در این بخش نیز، ١۵ اثر از ١۵ نویسنده بە دبیرخانه ارسال شد که تمامی این آثار بە بخش داوری راه یافتند.

او اضافه کرد: در این دوره، آقایان محمدرضا کلهر، جبار شافعی‌زاده و محمدصدیق کریم‌پور در بخش داستانک و آقایان بختیار پنجەای، ابراهیم ابراهیمی و حسین عزیزی نیز در بخش مقاله بە بررسی و داوری آثار پرداختند.

دبیر اجرایی چهارمین جشنواره داستانک کردی هاژه تصریح کرد: پس از بررسی آثار توسط هیئت داوری، سه اثر “پازل” نوشته خبات حمید از سنندج، “پالتاوشور” نوشته واحد کریمی از لیلاخ و “نامه ی خویناوی سه ربازی ون” نوشته مظهر سواره از مهاباد بە ترتیب رتبه اول تا سوم را کسب کردند.

او ادامه داد: در بخش مقاله نیز جلال پورحسن از مهاباد با مقاله “کات لە ویژمانی خه ساودا” رتبه اول، ناصر یزدانی از دیواندره با مقاله”چیروکەلە، دژەکەسایەتی یا ناکەسایەتی” رتبه دوم و فرید عباسی‌فرید از بوکان با مقاله “چیروکەلە گەلالەیەکی نوی بۆ گەلالەکردنی جیهان” رتبه سوم برترین آثار این جشنوارە را کسب نمودند.

وطمانی گفت: هیئت داوران بخش داستانک، همچنین سە اثر “خائین” نوشته اسماعیل امینی از بانه، “بییانه” نوشته فروغ گلچین از هرسین و “بەرخودان” نوشته یدالله کریمی از سنندج را شایسته تقدیر دانست.

پایگاه خبری هاژه بە عنوان متولی برگزاری جشنواره سراسری داستانک کردی برای چهارمین سال پیاپی و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مهاباد اقدام بە برگزاری این رویداد ادبی و فرهنگی کردە است.

 این جشنواره برای دومین سال پیاپی بە علت شیوع ویروس کرونا بە صورت مجازی مراسم اختتامیه خود را برگزار کردە است.