در حالی که مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد و کارشناسان بهداشتی تاکید دارند که جهت پیشگیری و مقابله با کرونا ویروس مردم در خانه بمانند اما متاسفانه بیشتر مردم رعایت نمی کنند و ترددهای غیرضروری درسطح شهر و سفر و مسافرت به سایر شهرها و یا بلعکس دارند.

به گزارش بوکان آنلاین، پذیرش گردشگران در این استان تعطیل شده و ورود مسافران بخصوص از استان‌های آلوده به کرونا نیز به این استان کهگیلویه و بویراحمد ممنوع اعلام شد و نیروهای امدادی و انتظامی در ورودی های استان از ورود مسافران دیگر استان‌ها جلوگیری می کنند.

اما نکته قابل تامل اینست که چرا مردم هنوز کرونا را جدی نگرفته اند و حتی برخی‌ها این بیماری را به تمسخره و شوخی گرفته اند. مگر باید چه وضعیتی پیش بیاید تا مردم در جهت کنترل و مقابله با کرونا همکاری کنند و گام بردارند.

مردم از هم اکنون تا دیر نشده با سفر نکردن و در خانه ماندن که بهترین روش و امن ترین جا برای مقابله با کروناست، می توانند کار بزرگی انجام دهند، کرونا را شکست دهند و از به بار آمدن فاجعه پیشمان کننده، جلوگیری کنند.

اگر توجه کرده باشید روز به روز آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا رو به افزایش است و یکی از اصلی ترین راه‌های انتقال و انتشار این ویروس مسافرت به سایر شهار بخصوص شهرهای آلوده، تردد در سطح شهرها و روستاها و در خانه نماندن است. 

پس از مدتی از اتمام کرونا، دور از جان شما و خانواده شما، عزیزی یا عزیرانی را به علت ابتلا به کرونا از دست داده اید به شدت غمگین و آرزو می کنید که کاش بیماری را جدی می گرفتید و زمان به عقب باز می گشت تا نکات لازم را رعایت می کردم و در خانه می ماندم، اما از همین لحظه هنوز هم دیر نشده و نکات بهداشتی را رعایت و در خانه بمانید و همه را تشویق به در خانه مانده کنید چراکه کرونا در کمین است و با کسی شوخی ندارد و کسی برایش تفاوت ندارد!.

حوزه سلامت تنها با همکاری مردم می توانند موفق باشند

«سعید جاودان سیرت»، یک پزشک متخصص عفونی در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: تمام فضای کشور و حتی دنیا را بیماری کروناویروس گرفته است و این موضوع بیانگر جدی بودن کروناست بنابراین نیاز است که مردم به رعایت مسایل بهداشتی توجه خاص داشته باشند.

وی با بیان اینکه این روزها به نظر می رسد که مردم خیلی راحت از کنار کروناویروس می گذرند، افزود: این بیماری وقتی وارد سیستم بدن می شود دو قسمت مهم بدن شامل قلب و ریه را درگیر می کند، در این دو قسمت یکسری گیرنده هایی وجود دارد، در کسانی که ویتامین دی(D )بدنشان پایین است میزان ظاهر شدنشان خیلی بیشتر از افرادی است که ویتامین دی خوب دارند، وقتی به گیرنده ها چسبیدند، باعث می شود که سلول‌های اطراف گیرنده قلب و ریه کارایی خود را از دست بدهند و منجر به مرگ شود.

رئیس بیمارستان شهید جلیل یاسوج با اشاره به اینکه بیماری کروناویروس یک مساله ملی و جهانی است، اظهارکرد: ما نیازمند مشارکت همگانی هستیم، حوزه سلامت، وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی مراکز درمانی تنها با همکاری مردم می توانند موفق باشند، در صورتی می توانیم جلوی این بیماری را بگیریم که مردم به توصیه های ما عمل کنند.

جاودان سیرت خاطرنشان کرد: علت این همه توصیه مسایل بهداشتی به مردم خطرناک بودن، انتشار سریع و در معرض خطر قرار دادن تمام افراد جامعه، این بیماری است، توصیه هایی که کادر درمانی و پزشکی دارند اینست که مردم ضمن اینکه استرس و اضطراب نداشته باشند اما کرونا را جدی بگیرند، از مواد ضدعفونی کننده استفاده کنند، در صورت بیمار بودن و سرفه کردن از ماسک استفاده کنند، هنگام عطسه با دستمال کاغذی جلوی دهان خود را بگیرند، دستمال کاغذی، ماسک و دستکش استفاده شده شخصی را در معابر و محیط رها نکنند. باید جهت مقابله با این بیماری مردم این توصیه ها را انجام دهند.

این پزشک متخصص عفونی با بیان اینکه تجمعات مردم استان و حتی کشور در ساعات عصر و مراکز خرید بیش از حد معمول است، تاکید کرد: این ویروس از طریق سرفه یک نفر از منتشر شود  می توانند ۱۴ نفر را آلوده کند، اگر در یک محیط سربسته چهار سرفه صورت گیرد یعنی کل آن جمعیت حاضر در فضای بسته گرفتار می شوند.

جاوان سیرت ادامه داد: مردم خریدهای خود را برای بعدا بگذارید، این مساله را جدی می گویم سفرهای خود حتی سفرهای برنامه ریزی شده را لغو کنید. آمار بیماران مبتلا به کرونا ویروس و فوتی های ناشی از این بیماری در سطح کشور بخصوص شمال را می بینید که مسافرانی که به شمال رفتند درگیر این بیماری شدند و مشکل پیدا کردند.

رئیس بیمارستان معین کرونای استان کهگیلویه و بویراحمد و پزشک متخصص عفونی گفت: مردم تا الان توصیه های بهداشتی را رعایت کردند و پس از این هم باید خوب رعایت کنند و اگر توصیه های کارشناسان و متخصصان بهداشت و درمان رعایت نشود پیش بینی می کنم که در حد یک فاجعه شاید پیش بیاید.

جاودان سیرت تصریح کرد: بنابراین توصیه می کنم کرونا را جدی بگیرید، جدی بگیرد و جدی بگیرد، در خانه بمانید و خود را قرنطینه کنید و سعی کنید از سفرهای غیر ضروری و بپرهیزید و ترددهای غیرضروری در سطح شهرها و روستاها را کنسل کنید و سعی کنید به شکلی گذران زندگی داشته باشید.

وی بیان کرد: این ویروس فعلا در کشور ماست و هر روز هم آمار مبتلایان به این بیماری بیشتر می شود بنابراین این احتمال را می دهیم براساس آمارها و بررسی‌ها شاید تا اواخر فروردین ماه نیز با این بیماری مواجه باشیم پس باید از الان برنامه ریزی متناسب با این شرایط داشته باشیم تا برای عزیزانمان مشکلی ایجاد نشود.

این پزشک متخصص عفونی عنوان کرد: مردم حتما از سفرهای غیرضروری خودداری کنند و در تجمعات و مراسم عروسی و عزا شرکت نکنند چراکه مراسمی ارزشمند ما همچون فریضه الهی نماز جمعه در کشور تعطیل شدند که نشان دهنده جدی و مهم بودن بیماری کرونا ویروس است.

جاودان سیرت اظهارکرد: یک ماه دیگر را در نظر بگیرید در صورت رعایت و توجه نکردن به توصیه های بهداشتی و عزیزی را از دست بدهیم، مطمئن هستم افسوس می خوریم که ای کاش توجه می کردیم و یک ماه به عقب برمی گشتیم پس بهتر است که از هم اکنون نکات و موارد لازم را جدی بگیرند.

وی تاکید کرد: از ۶ مورد مثبت اعلام شده به بیماری کروناویروس در استان کهگیلویه و بویراحمد همه موارد سابقه مسافرت و سفر به استان‌های آلوده و همجوار داشته اند که نشان دهنده انتقال راحت ویروس کروناست. البته یک مورد از این تعداد دقیق نمی داند که چطور مبتلا شده است.

این پزشک متخصص عفونی گفت: ویروس کرونا در برخی افرادی که سیستم ایمنی بدنشان قوی هست زندگی می کند و آسیبی به آنها وارد نمی کند اما می تواند برای دیگران که مشکلات جسمی دارند مشکل زا و آسیب پذیر باشد و به همین خاطر است که می گوییم باید رعایت شود.

در خانه بمانیم و سفر نرویم

«حسن غفاری»، هنرمند و عکاس بین المللی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این رابطه به خبرنگار ایسنا با بیان اینکه مردم کرونا را به شوخی نگیرید، گفت: بیماری کرونا ویروس با هرگونه اجتماعی و رعایت نکردن مسایل بهداشتی سنخیتی ندارد.

وی افزود: مردم به خود بیایند چرا در کشوری که نماز جمعه و مجلس با وجود در راس بودن تعطیل می شود، این مساله برای مردم یک پیام دارد و آن اینکه باید بیماری کرونا ویروس را جدی بگیریم، در خانه بمانیم و سفر نرویم.

غفاری تصریح کرد: کسانی که مسایل بهداشتی مربوط به کرونا را رعایت نمی کنند و تردد غیر ضروری دارند، سفر می روند و در خانه نمی مانند، بدهکار، مسئول و قاتل فوت شدگان ناشی از این بیماری هستند.

این هنرمند کهگیلویه و بویراحمدی خاطرنشان کرد: ۱۴ روز است که از تهران به یاسوج آمده ام و در این مدت در منزل قرنطینه خانوادگی شده ایم و تاکنون بیرون نیامده ایم هیچ کسی از اقوام، خویشان و فامیل خود را ندیده ایم و حتی برای انجام امور بیرون از خانه و خرید یک نفر را با چارچوب خاص انتخاب کردیم.

غفاری عنوان کرد: الان زمان رفتارهای عاقلانه است کرونا را باید جدی بگیرم، مسایل بهداشتی را رعایت کنیم و در خانه بمانیم تا کنترل شود.

اگر مردم به سفر بروند کرونا همه گیر می شود

«محسن جلیل»، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این خصوص به خبرنگار ایسنا گفت: درصد بالایی از موارد مبتلا به بیماری کرونا در سطح استان و کشور و حتی موارد مشکوک بومی نبودند و سفر و مسافرت کرده بودند که نشان می دهد این بیماری را جدی نگرفته ایم.

وی افزود: مردم خریدهای خود را یکبار انجام دهند، موقع خرید نان با میز و تجهیزات نانوایی تماس نداشته باشید و حتی در خانه نان را پس از گرم کردن استفاده نمایند، میوه ها را با مواد شوینده و ضدعفونی کننده بشویند.

جلیل تصریح کرد: تاکید می کنم که مردم از سفرها و مسافرت‌های حتی ضروری خودداری کنند چراکه این مساله در انتشار ویروس کرونا نقش مهمی دارد در غیر این صورت کرونا همه گیر خواهد شد.

سه گام دولت و مردم برای مقابله با کرونا

«فریبرز نیکدل»، یک روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج نیز در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: اگر در خصوص بیماری کروناویروس رفتار سالم و منطقی داشته باشیم مشکلی پیش نمی آید.

وی با اشاره به در خانه ماندن مردم برای پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا افزود: جبران کارهای عقب مانده امکان پذیر است اما جبران خطر جانی و سلامتی جبران پذیر نیست بنابراین در خانه ماندن می تواند موثر در مقابله و پیشگیری از کرونا باشد.

نیکدل اظهارکرد: قطعا بیماری کرونا شکست می دهیم اما مسئولان به تنهایی و مردم به تنهایی قادر به شکست کرونا نیستند بلکه باید با هم و رعایت مسایل بهداشتی به جنگ کرونا برویم.

این روانشناس با بیان اینکه مردم در مقابله با کرونا باید سه گام را انجام دهند، عنوان کرد: مردم به توصیه های معتبر کارشناسان و متخصصان بهداشت و درمان عمل کنند، احساس مسئولیت اجتماعی کنند به این صورت که اگر همسایه من مبتلا شود ما نیز مبتلا می شویم و در خانه بمانند و سفر نروند و هیجان های منفی را مدیریت کنند.

نیکدل بیان کرد: سه گام دولت نیز تامین نیازهای ضروری سلامت و اقلام پیشگیری از کرونا، شفافیت و افزایش اعتماد و جداسازی مدیریت سلامت از سیاست است.

مردم تا امکان کرونا را جدی بگیرند و در خانه بمانند

«شهریار کریمی»، یک خواننده کهگیلویه و بویراحمدی در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: وقتی مدارس، دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌ها و محل‌های تجمع مختلف تاثیرگذار در کشور تعطیل می شوند بنابراین باید مردم بیماری کروناویروس را جدی بگیرند، موارد بهداشتی را رعایت کنند و در خانه بمانند و حتی قرنطینه خانوادگی کنند.

وی افزود: رعایت مسایل بهداشتی باید سرلوحه زندگی ما باشد تا این بیماری کنترل شود و از بین برود اما اگر در فضاهای عمومی حضور پیدا کنیم و سفر برویم ویروس این بیماری را بیشتر منتشر می کنیم و اتفاقات بدی خواهد یافت.

کریمی با بیان اینکه مردم تا امکان کرونا را جدی بگیرند و در خانه بمانند، عنوان کرد: از مردم بخصوص هم استانی های خودم خواهش می کنم که تفریحات و سفر را کنار بگذارند، هیچ جا نروند و در خانه بمانند تا این بیماری کنترل شود. حدود ۲۶ روز است که خود و خانواده ام را قرنطینه کرده ایم و به خانه هیچ کدام از اقوام و خویشان و فامیل رفت و آمد و سرکشی نداریم.