منصور جهانی ـ پنجمین دوره جشنواره فیلم و فرهنگ کُردی «نیویورک» با آثاری از سینماگران ایرانی و دیگر کشورهای جهان در بخش‌های مختلف داستانی، انیمیشن و مستند به صورت حضوری در شهر نیویورک در کشور آمریکا برگزار می‌شود.

به گزارش موکریان بوکان آنلاین، پنجمین دوره جشنواره فیلم و فرهنگ کُردی «نیویورک» New York با مدیریت خانم «خه‌یال قِرتِل» Xeyal Qertel کارگردان سینما و فعال حقوق بشر و با آثاری از سینماگران ایرانی و کشورهای مختلف جهان در بخش‌های مختلف داستانی، انیمیشن و مستند، اجرای کنسرت زنده موسیقی، شعرخوانی، معرفی کتاب و گفت‌وگو با نویسندگان آنها در سالن سینمای «آنجلیکا»ی Angelika نیویورک و با رعایت تمام دستورالعمل‌های بهداشتی به صورت حضوری در روزهای جمعه و شنبه و یکشنبه ۱۹ و ۲۰ و ۲۱ شهریور ماه جاری (۱۰ تا ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۱) در شهر نیویورک در کشور آمریکا برگزار می‌شود.

جشنواره فیلم و فرهنگ کُردی «نیویورک» NYKFCF توسط خانم «خه‌یال قِرتِل» در سال ۲۰۱۷ تأسیس شده است تا هر چه بیشتر، سینمای کُردستان و همچنین فرهنگ اصیل کُردها را به مردم آمریکا و دیگر کشورها معرفی کند؛ چون میراث فرهنگی کُردها به یونان باستان برمی‌گردد و هنوز به طور گسترده، در سطح جهان شناخته نشده است.

پنجمین دوره جشنواره فیلم و فرهنگ کُردی «نیویورک» با تمرکز بر دفاع قهرمانامه زنان و دختران کوبانی در برابر گروه تروریستی داعش، آثار سینمایی و ادبی زنان کُرد و همچنین مشارکت آنها در گفتمان حقوق بشر، فمینیسم، ادبیات و سازماندهی برابری حقوق اجتماعی آنها برنامه‌ریزی شده است که با حمایت «انجمن عدالت برای کُردها» KFCF، دفتر «رُزا لوکزامبورگ» Rosa Luxemburg در نیویورک، مرکز «نیویورک کِورکیان» Kevorkian، مرکز کُردی در استرالیا و همچنین با مشارکت «انستیتوی کُردی واشنگتن»، شرکت‌های توزیع فیلم «کات» Kat، «رِتاو» Retaw و «اِ ـ فلوکس» e-flux و همچنین دفتر «فیلم آلمان» به مدت سه روز در کشور آمریکا برگزار می‌شود.

در مراسم افتتاحییه پنجمین جشنواره فیلم و فرهنگ کُردی «نیویورک»، نوازنده و موسیقیدان سرشناس کُرد «اوزان آکسوی» Ozan Aksoy متخصص قوم‌شناسی در ساعت ۱۸:۲۰ جمعه ۱۹ شهریور (۱۰ سپتامبر ۲۰۲۱) سخنرانی می‌کند و سپس با ساز خود قطعاتی از موسیقی کُردی را اجرا می‌کند. آکسوی با مهارت هر چه تمامتر، چند ساز را به‌خوبی می نوازد و صدای دلنشینی هم دارد که آثار خود را بر اساس سنت‌های موسیقی اقلیت‌های قومی و مذهبی ترکیه شامل؛ کردها، ارمنی‌ها، لازها و علوی‌ها ارائه می‌دهد و آن را به علاقمندان موسیقی در کشور آمریکا و سراسر جهان تقدیم می‌کند.

در ادامه این مراسم و در ساعت ۱۸:۵۰ نیز جلسه معرفی کتاب پرفروش «دختران کوبانی» The Daughters of Kobani به نویسندگی خانم «گیل تزماچ لمون» Gayle Tzemach Lemmon روزنامه‌نگار سرشناس آمریکایی برگزار می‌شود. این کتاب، به شرح زندگی زنان جنگ‌جو و شجاع کُرد و همچنین پیروزی آنها در برابر گروه تروریستی داعش می‌پردازد.

در ساعت ۱۹:۴۰ روز جمعه ۱۹ شهریور ماه (۱۰ سپتامبر ۲۰۲۱) در نخستین روز این رویداد سینمایی؛ فیلم مستند ۴۶ دقیقه‌ای «زندگی جدید» New Life به کارگردانی «ویسی آلتای» Veysi Altay روی پرده می‌رود که داستان زندگی سه جنگجوی دختر کُرد در شهر کوبانی و مقاومت قهرمانانه آنها را به نمایش می‌گذارد. این اثر، مبارزه پیروزمندانه آنها را برای دفاع از شهر و دیار مادری خود در برابر داعش را به بیننده نشان می‌دهد.

در ادامه، فیلم مستند بلند «بازگشت، زندگی پس از داعش» The Return, Life After ISIS ساخته «آلبا سوتورا» Alba Sotorra، کارگردان کاتالونیایی به نمایش در می‌آید که سرنوشت بحث‌برانگیز زنان داعش از کشورهای مختلف اروپایی و آمریکا و فرزندان آنها در روژئاوا را مورد بررسی قرار می‌دهد. این فیلم، در مورد رابطه زنانی که عضو داعش بودند و زنان کُرد است که سعی دارند آنها را بعد از عضویت در داعش، به زندگی عادی برگردانند و به آنها کمک کنند.

در دومین روز پنجمین دوره جشنواره فیلم و فرهنگ کُردی «نیویورک» و در ساعت ۱۴:۱۵ روز شنبه ۲۰ شهریور ماه (۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱) فیلم مستند بلند «برای آزادی» The End Will Be Spectacular به کارگردانی «ارسین چلیک» Ersin ÇELIK، در ساعت ۱۷:۱۰ فیلم کوتاه مستند «من زخمی هستم» I Am Wounded به کارگردانی «اورکان بایرام» Orkan Bayram و در ساعت ۱۷:۵۰ فیلم مستند بلند «ایلهام سامی جومک» İlhan Sami Çomak به کارگردانی مشترک «چیجدم مظلوم» Çiğdem Mazlum و «سرتاچ یلدیز» Sertaç Yıldız روی پرده می‌روند.

در ساعت ۱۶:۱۵ همان روز نیز جلسه رونمایی و معرفی کتاب «دختران دود و آتش» Daughters of Smoke and Fire نوشته «آوا هما» Ava Homa و در ساعت ۱۹ هم جلسه شعرخوانی «آراسلیس گیرمای» Aracelis Girmay و «فخری شِکر» Fexri Şeker برگزار می‌شود.

در ساعت ۱۹:۱۵ همان روز، فیلم سینمایی «رؤیاهای بی‌رنگ» Colorless Dream به کارگردانی «مهت علی کونر» Mehmet Ali Konar، در ساعت ۲۰:۴۵ فیلم کوتاه «آخرین خانه دنیا» The World’s Last House به کارگردانی «امیر غلامی» از ایران، در ساعت ۲۱ فیلم کوتاه مستند «داده سلطنه» Dada Saltaneh به کارگردانی «هادی احمدی» از ایران، در ساعت ۲۱:۳۵ فیلم «آهنگ‌های دوران» Songs of The Era به کارگردانی «سرکوت نیکدل» از ایران و در ساعت ۲۱:۵۵ فیلم کوتاه انیمیشنی «شروع دوباره» Starting Over به کارگردانی «ئه‌وین به‌رازی» Evin Berazi به نمایش در آمدند. 

در سومین روز پنجمین دوره جشنواره فیلم و فرهنگ کُردی «نیویورک» و در ساعت ۱۴:۱۰ فیلم مستند بلند «عشق در برابر نسل‌کشی» Love in the Face of Genocide به کارگردانی «شیرو هینده» Shero Hinde، در ساعت ۱۶:۱۰ فیلم مستند بلند «زنبوردار» The Beekeeper به کارگردانی «مانو خلیل» Mano Khalil فیلمساز سرشناس کُرد سوری ساکن کشور سوئیس، در ساعت ۱۸:۱۰ فیلم کوتاه «باوانی» Bavani به کارگردانی «سجاد احمدبیگی» از ایران، در ساعت ۱۸:۵۰ فیلم کوتاه «لکه» The STAIN  به کارگردانی «شورش وکیلی» از ایران، در ساعت ۱۹:۱۰ فیلم سینمایی «خواهران جدا» Sisters Apart به کارگردانی «دافته چاریزانی» ​Daphne Charizani از آلمان، در ساعت ۲۰:۵۰ فیلم کوتاه «من صبر می‌کنم» I Will Wait به کارگردانی «محمد شیروانی» از اقلیم کردستان عراق، در ساعت ۲۱:۱۰ فیلم کوتاه «کارنیکا» Karnika به کارگردانی «مریم صمدی» از ایران، در ساعت ۲۱:۳۰ فیلم کوتاه «دریا موج موج می‌لرزد» The Sea Wells به کارگردانی «امیر غلامی» از ایران و نیز در ساعت ۲۱:۴۶  فیلم «تابستان قوها» The Summer of the Swans به کارگردانی «مریم صمدی» از ایران روی پرده می‌روند و همچنین در ساعت ۱۵:۳۵ «لقمان احمد» نوازنده کُرد با ساز دیوان خود به مدت ۲۰ دقیقه به تکنوازی و هنرنمایی می‌‌پردازد.

جشنواره فیلم و فرهنگ کُردی «نیویورک» با آثار تصویری، ادبی و موسیقایی در مورد مردم کُرد یا مسائل مربوط به آن‌ که توسط هنرمندان کُرد و یا غیرکُرد جهان خلق شده باشند و با هدف به اشتراک گذاشتن آداب و رسوم، زبان، لباس، رنگ، سنت و هنرهای مختلف کُردی برای علاقمندان و معرفی هر چه بیشتر و بازتاب و انعکاس آنها در جوامع مختلف، تقویت و همبستگی آنها و ارتباط با ملت‌های دیگر جهان برگزار می‌شود.

امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و اقدام‌های پیشگیرانه جهت جلوگیری از انتشار کووید -۱۹، بلیط فروشی آثار پنجمین دوره جشنواره فیلم و فرهنگ کُردی «نیویورک»؛ هم در درب منازل و هم در آدرس اینترنتی در دسترس است. تماشاگران برای دیدن آثار این رویداد فرهنگی و هنری، باید کارت واکسن خود را هنگام ورود به سالن سینمای «آنجلیکا» ارائه دهند چون در شهر نیویورک، مردم موظف هستند حداقل مدارک اولین دوز واکسن خود را برای حضور در فعالیت‌های سرپوشیده به همراه داشته باشند.

برای اطلاع بیشتر:

www.nykfcf.com

https://www.eventbrite.com/e/new-york-kurdish-film-cultural-festival-5th-edition-tickets-167335656453
https://www.facebook.com/New-York-Kurdish-Film-and-Cultural-Festival-108684077215332/

مدیریت روابط عمومی پنجمین دوره جشنواره فیلم و فرهنگ کُردی «نیویورک».

  • نویسنده : منصور جهانی