نماینده سابق مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی به مصوبه اخیر وزارت فرهنگ و ارشاد در خصوص زبان مادری واکنش نشان داد، متن این نامه به شرح ذیل است:

به گزارش موکریان بوکان آنلاین؛ نماینده سابق مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی به مصوبه اخیر وزارت فرهنگ و ارشاد در خصوص زبان مادری واکنش نشان داد، متن این نامه به شرح ذیل است:جناب آقای سید عباس صالحی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی

با سلام و احترام؛

به استحضار عالی می رساند حفظ زبان و ادبیات فارسی بعنوان زبان رسمی کشور یک ضرورت غیرقابل انکار است اما حفظ این زبان هرگز با حذف سایر زبان های ملت ایران میسر و مقدور نخواهد بود و حتما استحضار دارید که زبان های کُردی، آذری، بلوچی، عربی نیز زبان بخشی از ملت بزرگ ایران است و هر تصمیمی که به کم رنگ کردن این زبان ها بیانجامد لطمه به وحدت ملی و صدمه به هویت اصیل و یکپارچگی ملتی است که زبان های مختلف را در خود دارد.

آنچه ستاد پاسداشت زبان فارسی در جلسه مورخ ٢٠ مهر بعنوان مصوبه اعلام داشته بر خلاف اصول مترقی قانون اساسی است و برخلاف مصالح ملی است و با ممنوعیت نامگذاری سایر زبان ها، بیش از آنکه به زبان فارسی خدمت کنید به اتحاد ملی لطمه زده اید.

با کمال احترامی که برای زبان و ادبیات فارسی قائل هستم و خود را شیفته و غرق آن می دانم باید عرض نمایم که هرگز زبان فارسی برای من کُـرد زبان نمی تواند شیرینی زبان اصلی و مادریم را داشته باشد و این معنا هرگز در تضاد با وحدت و وفاق ملی نیست. به نظر بنده این نوع نگاه به سایر زبان ها از سر نگاه ناتمام و ناقص به کشور و ملت ایران است و این ستاد نمی تواند با ترکیب و نگاه فعلی، حافظ زبان فارسی و هویت ملی باشد.

این ستاد باید این موضوع را درک کند که هر کس هویت و اصالت قومی و زبان مادری خود را فراموش کند، به طریق اولى هویت ملی و زبان رسمی را از یاد می برد. باید این مهم را درک کرد که هویت ملی با حذف هویت های قومی قابل تقویت نیست و هر کس هویت اصلی خود را از دست دهد دچار بی هویتی می شود نه اینکه هویت رسمی دیگری را بیابد.

انتظار می رود این ستاد که جنابعالی ریاست آن را به عهده دارید، لیست زبان های ملت ایران را بعنوان لیست مورد پذیرش اعلام کند نه اینکه زبان های غیر فارسی ملت ایران را انکار کند.این شیوه عمل جنابعالی و ستاد پاسداشت به این سمت و سو حرکت می کند که مردم اجازه نداشته باشند فرزندان خود را به اسامی زبان مادری شان نامگذاری کنند و چه بسا تکلم به زبان هایی غیر از زبان فارسی را ممنوع و متخلفین را به جزای نقدی و زندان محکوم کنید !!!

انتظار می رود این ستاد در اسرع وقت نسبت به مصوبه خود تجدید نظر نماید و ممنوعیت نامگذاری را برای زبان های خارجی در نظر بگیرد نه زبان هایی که بخشی از ملت ایران را پوشش می دهد.

محمدقسیم عثمانی

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی