بر اساس قانون۱۵ حمایت و مرمت آثار تاریخی، اداره کلی میراث استان آذربایجان غربی همچون سایر استان‌ها مکلف بوده تا ظرف دو سال از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون با بررسی و پایش بناهای دارای شرایط و ارزشمند را برای بازسازی و ثبت در فهرست آثار ملی را شناسایی نموده و به نهادهای مربوطه رسما اعلام نماید.

به گزارش مکریان بوکان آنلاین از کانال خبری سلماس؛ بر اساس قانون۱۵ حمایت و مرمت آثار تاریخی، اداره کلی میراث استان آذربایجان غربی همچون سایر استان‌ها مکلف بوده تا ظرف دو سال از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون با بررسی و پایش بناهای دارای شرایط و ارزشمند را برای بازسازی و ثبت در فهرست آثار ملی را شناسایی نموده و به نهادهای مربوطه رسما اعلام نماید.

اما متاسفانه از دی ماه سال ۱۳۹۸ که این قانون قابلیت اجرایی داشته است تا زمان حاضر از طرف اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی هیچگونه اقدام مثبت و موثری در این خصوص صورت نگرفته است و هیچی فهرستی از آثار تاریخی استان پایش و فهرست‌بندی نشده است.

این قانون که باید بر بناهای شهرهای دارای باقت تاریخی همچون ارومیه، خوی، ماکو، تکاب، سلماس و … اجرا می‌شد، تاکنون معمول نشده است .

با روندی که در این چند ساله از عملکرد میراث فرهنگی استان شاهد بودیم بعید است که تا سالیان سال باز هم در خصوص اجرایی شدن این قانون در استان آذربایجان غربی اقداماتی صورت پذیرد.

البته این روزها شاهد تحرکاتی جالبی از طرف مدیرکل و معاون تازه منصوب شده میراث بوده ایم که در نوع خود بسیار جالب می‌باشد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

حضور معاون تازه منصوب شده میراث فرهنگی در نماز جمعه و برپایی میز خدمت که این فرد این اقدام را برای خود عملکرد بزرگی محسوب می‌نماید.

حضور مدیر کل میراث در شبکه استانی و ارائه آمار از حضور پرشور مسافرین نورزی در شهرهای استان و افزایش اقامت مسافران نسبت به سال گذشته (مدیرکل میراث با این آمار، خاطرشان نیست که در دو سال گذشته محدویت‌های کرونایی در زمان عید نوروز اجرا شده و عملا ترددی نبوده که آمار امسال را با سال قبل قیاس نمایند).

مدیر کل میراث فرهنگی هیچگونه مستندی در خصوص افزایش مسافران نوروزی ارائه ننموده و فقط بصورت شفاهی آمار را در مصاحبه‌های مختلف بصورت زبانی ارائه نموده است.

ای کاش مدیران میراث فرهنگی که از دوران دولت قبلی هنوز هم در سمت خود مشغول به آسیب زدن به میراث این استان می‌باشد و به گفته ریاست محترم جمهوری از بانیان وضع موجود نیز تلقی میگردند، برای شفاف سازی بفرمایند که چرا قانون ماده ۱۵ حمایت و مرمت آثار تاریخی در استان آذربایجان غربی اجرایی نشده است.

استاندار محترم آذربایجان غربی کار سختی نیست حداقل در حد یک سوال ساده از مدیرکل میراث استان بپرسید چرا نسبت به اجرای این قانون سهل انگاری کرده اند ؟

  • نویسنده : کانال خبری سلماس
  • منبع خبر : سلماس