«مينو شريفي» بازيگر تئاتر و سينماي کشور با اسفبار خواندن وضعيت تئاتر کشور به ويژه در چند سال گذشته گفت: به دنبال همه‌گيري ويروس کرونا شاهد تعطيلي تمام سالن‌هاي تئاتر و سينما در سطح کشور بوديم و همين موضوع شايد بزرگ‌ترين ضربه را به حوزه تئاتر زد.

به گزارش مکریان بوکان آنلاین؛ «مینو شریفی» بازیگر تئاتر و سینمای کشور با اسفبار خواندن وضعیت تئاتر کشور به ویژه در چند سال گذشته گفت: به دنبال همه‌گیری ویروس کرونا شاهد تعطیلی تمام سالن‌های تئاتر و سینما در سطح کشور بودیم و همین موضوع شاید بزرگ‌ترین ضربه را به حوزه تئاتر زد.

وی ادامه داد: تئاتر همیشه مظلوم بوده و کرونا متأسفانه با تعطیل کردن سالن‌ها تئاتر را تا آستانه خاموشی فرو برد، گیشه‌ها خالی شدند و سالن‌ها در سکوت مطلق زمان را سپری کردند.

بازیگر کاندید نقش مکمل زن جشنواره فیلم فجر برای ایفای نقش در «درخت گردو» ابراز امیدواری کرد که با پایان همه‌گیری کرونا بار دیگر تئاتر به عنوان مادر هنرهای نمایشی مخاطبان خود را به سالن‌ها بکشاند.

وی با اشاره به وضعیت تئاتر در شهرهای کوردنشین عنوان کرد: بی‌تردید شهرهای کُردنشین کشور از پتانسیل‌ها، استعدادها و انگیزه‌های بی‌نظیری در حوزه هنرهای نمایشی به ویژه تئاتر برخوردار هستند؛ هر چند متأسفانه به دلایل متعددی هنوز این استعدادها آنچنان که لازم است، شناسایی نشده‌اند.

شریفی برگزاری جشنواره‌های مهم کشوری تئاتر مریوان، سقز، سنندج و دیگر شهرها همچون بوکان و دیواندره را نشان از جایگاه والای هنرهای نمایشی دانست و تصریح کرد: با این وجود ما شاهد حضور اندک گروه‌ها و افراد مستعد این حوزه در سطح کشور هستیم که آن هم به موارد ویژه‌ای همچون عدم سرمایه‌گذاری، وضعیت اقتصادی و… بر می‌گردد.

«مینو شریفی» بازیگر سریال‌های نمایش خانگی در ادامه با اشاره به اختلافات پیش آماده ساترا با سایت‌های نمایش خانگی افزود: متأسفانه طی چند سال گذشته شاهد کوچ مخاطبان از تلویزیون به بخش سینمای خانگی بودیم که آن هم دلایل مهمی همچون ایجاد سانسورهای گسترده، ممیزی‌ها داشت و حال ساترا به هر شیوه موهنی می‌خواهد از ادامه ریزش مخاطبان صدا و سیما جلوگیری کند.

وی تصریح کرد: اگر در بخش خانگی نیز شاهد ممیزی‌ها و خودسانسوری‌ها باشیم، قطعاً همان اتفاق که در تلویزیون روی داد، در این حوزه نیز باعث کوچ مخاطب می‌شود که متأسفانه صدا و سیما با ادامه این روند هم در حوزه تولیدات خود و هم اعمال فشار به بخش خصوصی در فرار مخاطبان، نقش ویژه‌ای داشته است.

وی با اشاره به نبود زیرساخت‌ها در حوزه سینما به ویژه در شهرهای کوردنشین تصریح کرد: همچنان که پیش‌تر نیز ذکر شد، شهرهای کُردنشین از استعداد و پتانسیل بالایی در حوزه هنرهای نمایشی برخوردار هستند، اما متأسفانه نبود زیرساخت‌ها این هنر را با چالش‌های فراوانی در این مناطق روبه‌رو کرده است.

شریفی وضعیت اقتصادی را یکی از مهم‌ترین عوامل در این حوزه دانست و گفت: سینماگران کورد همچون دیگر سینماگران کشور با مشکلات مهم اقتصادی برای تولیدات فاخر روبه‌رو هستند، این در حالی است که وضعیت سینما در دو دهه پیش کاملا متفاوت بود، برای همین آثار ماندگار ی در حوزه سینمای کوردی تولید و منتشر شد.

مینو شریفی با اشاره به سوژه‌های بکر بومی در کوردستان برای تولید آثار مخاطب پسند تصریح کرد؛ بی‌تردید بهترین سوژه‌ها در منطقه وجود دارد و ما بازیگران بومی بیش از دیگران توان اجرای فن را داریم، اما متأسفانه به علت مشکلات مهمی همچون نبود سرمایه‌گذار در این حوزه، سینمای ما با رکود روبه‌رو است.

بازیگر نقش «مریم» همسر «اوستا قادر» در فیلم سینمایی «درخت گردو» همچنین با اشاره به پویش موسوم به «کمپین مبارزه با خشونت جنسی و جنسیتی با زنان در محیط کار برای زنان فعال در سینما و تئاتر» گفت؛ قطعا در بسیاری از بخش‌های اجتماع این نوع خشونت به صورت آشکار و پنهان وجود دارد و سینما نیز از این مهم مستثنی نیست. سینما نیز بخشی از جامعه است و همگام با جامعه پیش می‌رود و بی‌تردید بازخورد جامعه را در سینما نیز می‌توان دید.

وی با اشاره به چگونگی حضور خود در سینما عنوان کرد: بنده سال‌های متمادی در سنندج با کارگردانانی همچون «سالم صلواتی» همکاری داشتم، اما شانس و صبر دو بال موفقیت بنده در حوزه سینمای کشور بود.

شریفی با اشاره به برگزاری جشنواره اتودهای نمایشی بوکان نیز گفت: قطعا این جشنواره و جشنواره‌های دیگر می‌تواند استعدادهای بی‌نظیری را در حوزه هنرهای نمایشی به تئاتر و سینمای کشور معرفی و مطرح کند. بنده هیچ گاه به عنوان داور در هیچ جشنواره‌ای حضور نداشتم و الان واقعا حس خاصی داریم که به عنوان مخاطب داور باید کارهای بی‌نظیر این جشنواره را داوری کنیم.

وی در پایان با اشاره به حضور خود در شهر بوکان نیز گفت: به عنوان یک کورد افتخار می‌کنم که در شهری حضور پیدا کرده‌ام که خواستگاه هنرمندان بسیار بزرگی در عرصه‌های مختلف بوده است، هر چند پیشینه‌ای از نام بوکان در ذهن تمام کوردزبانان به واسطه هنرمندان آن وجود دارد، اما حضور من در این شهر زیبا واقعا جای بسی خوشحالی برای بنده است.

  • نویسنده : ابراهیم عثمانی