نکوداشت روز کودک به بزرگسالان یادآور می‌شود که کودکان بیش و پیش از هر چیزی به صلح؛ رفاه و آرامش برای بهروزی نیازمندند. ایجاد چنین جهانی نه بعنوان آرمان شهر؛ بلکه بعنوان حق اصلی کودکان بر دوش ماست. بحران‌هایی مثل جنگ و بیماری؛ باعث شده‌اند اولویت‌های اجتماعی کودکان رنگی کمرنگ‌تر از پیش به خود بگیرد؛ […]

نکوداشت روز کودک به بزرگسالان یادآور می‌شود که کودکان بیش و پیش از هر چیزی به صلح؛ رفاه و آرامش برای بهروزی نیازمندند. ایجاد چنین جهانی نه بعنوان آرمان شهر؛ بلکه بعنوان حق اصلی کودکان بر دوش ماست.

بحران‌هایی مثل جنگ و بیماری؛ باعث شده‌اند اولویت‌های اجتماعی کودکان رنگی کمرنگ‌تر از پیش به خود بگیرد؛ آمار بالای کودک آزاری‌ها(خاصه در دوران کرونا)؛ یتیم ماندن بیش از پنجاه هزار کودک که امسال در ایران یکی از والدین خود را بر اثر کرونا از دست داده‌اند؛ معضل کودکان کار؛ سوءاستفاده‌های جنسی از کودکان، قتل‌های ناموسی دختران نوجوان، عدم واکسیناسیون کودکان در برابر کرونا و…. تا این لحظه، به ما متذکر می‌شود که علیرغم شعارها، اولویت‌های مربوط به حفظ سلامت، نشاط اجتماعی، رفاه نسبی، امنیت مالی و جانی هنوز برای بی شمار کودک و نوجوان در ایران فراهم نیست‌‌.

همچنین در مقوله‌ی مدیریت شهری نیز، بسامد انتفاع کودکان از مسیر توسعه بسیار و به شدت کمرنگ است. کودکانی که می‌بایست از نقش خوشامدگویی به مهمانان در جلسات پیشواز از مسئولین خارج شوند و بعنوان شهروندان آینده؛ جایگاهی شایسته‌تر در اسناد توسعه و مدیریت هر شهر داشته باشند که بسا رسیدن به چنین موقعیتی نیازمند خارج کردن کودکان از کلیشه‌ها و بها دادن به ارزشمندی رای و نظر و خواست آنها در حوزه‌های جدی‌تریست که به نظر نگارنده هنوز راه زیادی مانده تا بسیاری از مدیران به اهمیت نقش کودکان در توسعه‌ی شهری پی ببرند و به تعبیر براتیگان کودکان را حاشیهی شهر و زندگی عصر جدید ندانند.

هفته ملی کودک در سال ۱۴۰۰ با شعار «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» از ۱۶ تا ۲۲ مهر و با تکیه بر حق بهره‌مندی تمام کودکان از بازی و نشاط در سراسر کشور برنامه‌ریزی شده ست.

در نامگذاری روز شمار هفته ملی کودک، توجه به نیازهای واقعی کودکان ملحوظ نظر بوده است که بر این مبنا ۱۶ مهر روز کودک، صلح، بازی و نشاط، ۱۷ مهر روز کودک، باورهای دینی و معنویت، ۱۸ مهر روز کودک، خانواده، آموزش و مهارت‌های زندگی، ۱۹ مهر روز کودک، امنیت، بهداشت و سلامت جامعه، ۲۰ مهر روز کودک، کتاب، هنر و ادبیات، ۲۱ مهر روز کودک، هویت، میراث طبیعی و فرهنگی و ۲۲ مهر روز کودک، رسانه و فناوری‌های نوین نامگذاری شده است.

کانون پرورش فکری شهرستان بوکان بعنوان متولی کار فرهنگی برای کودکان و نوجوانان از شانزدهم مهر در دو شیفت فعالیت‌های مربوط به این هفته را به اجرا درخواهد آورد؛ همچنین به همین مناسبت تمامی کودکان و نوجوانان می‌توانند در این هفته از (عضویت رایگان) یکساله‌ی این مرکز جهت دریافت خدمات فرهنگی و هنری استفاده نمایند.

به امید روزهایی سرشار از امنیت، صلح و شادکامی برای تمامی کودکان سرزمینم و کودکان و نوجوانان عزیز شهرستان بوکان.روز

#بوکان_آنلاین

🆔 @boukanonline

🌐 Bokanonline.ir

  • نویسنده : کوثر الماس