منصور جهانی ـ سومین دوره جشنواره فیلم کُردی «مسکو» با نمایش آثار سینماگران ۸ کشور جهان، در شهر مسکو در کشور فدراسیون روسیه برگزار می‌شود.

مکریان بوکان آنلاین | سومین دوره جشنواره فیلم کُردی «مسکو» MKFF با مدیریت خانم «گولیزر گردن‌زری» Gulizer Gerdenzeri، با هدف انعکاس فرهنگ و تاریخ کُرد و همچنین زندگی مدرن این ملت، با نمایش ۴۲ فیلم‌ در بخش‌های رقابتی شامل ۵ فیلم بلند، ۷ فیلم مستند و ۲۷ فیلم کوتاه از سینماگران کشورهای آلمان، اسپانیا، سوئد، یونان، عراق، سوریه، ترکیه و ایران، ۳ فیلم در بخش «نمایش ویژه»، شب سینمای کُردی و نمایشگاه هنری و فرهنگی از روزهای ۲۰ تا ۲۷ مهر ماه جاری (۱۲ تا ۱۹ اکتبر ۲۰۲۳) در سالن‌های مرکز سینمایی نمادین «اکتیابر» Oktyabr در شهر مسکو در کشور فدراسیون روسیه برگزار می‌شود.

افتتاحییه و اختتامییه این رویداد هنری در سینمای افسانه‌ای «توهم» Illusion برگزار می‌شود که در یکی از ساختمان‌های بلند و معروف مسکو در «کوتلنیچسکایا» Kotelnicheskaya قرار دارد.

در این مکان که توسط معماران «دیمیتری چچولین» Dmitry Chechulin و «آندری روستکوفسکی» Andrey Rostkovsky طراحی شده است؛ فیلم‌های صندوق فیلم اکران می‌شوند که یکی از بزرگترین آرشیوهای فیلم در جهان به شمار می‌رود.در این دوره از جشنواره، فیلم‌هایی در چهار بخش مختلف از جمله؛ بهترین فیلم بلند، بهترین مستند تاریخ، بهترین فیلم کوتاه بلند و بهترین مستند کوتاه، کاندید دریافت جایزه شده‌اند. شب سینمای کُردی نیز در سالن «لومیر» Lumiere برگزار می‌شود.

تمامی فیلم‌ها به زبان اصلی و با زیرنویس روسی به روی پرده می‌روند. علاوه بر این، به عنوان بخشی از جشنواره، در ساعت ۷ شب روز جمعه ۲۱ مهر ماه جاری (۱۳ اکتبر ۲۰۲۳) در گالری هنر معاصر «تریپیچ» Triptych نمایشگاه هنری «کردها: سنت‌ها و مدرنیته» افتتاح می‌شود که هنر کنونی کُردی را به نمایش می‌گذارد.

در این نمایشگاه، آثاری از هنرمندان مشهور کُرد و همچنین نویسندگان جوان به نمایش در می‌آیند. در این رویداد هنری آثاری با سبک‌های بسیار متفاوت و با تکنیک‌های مختلف خلق شده‌اند که نشان‌دهنده تنوع فرهنگی مردم کُرد است.

این نمایشگاه تا ۲۷ مهر ماه (۱۹ اکتبر ۲۰۲۳) ادامه خواهد داشت.جشنواره فیلم کُردی «مسکو» Moscow در لیست جشنواره‌های بین‌المللی فیلم قرار گرفته که توسط وزارت فرهنگ فدراسیون روسیه و به امضای «اُ. بی. لیوبیمووا» O.B. Lyubimova وزیر فرهنگ این کشور رسیده است و با دستور نامه شماره ۱۶۹۲ مورخ ۲۴ دسامبر ۲۰۲۰ در قلمرو فدراسیون روسیه در سال ۲۰۲۲ برگزار می‌شود.

مسئولان برگزاری سومین دوره جشنواره فیلم کُردی «مسکو» در بیانیه مطبوعاتی اعلام کردند: فیلم‌های جشنواره فیلم کردی «مسکو» بینندگان را در زیبایی‌شناسی و غنای فرهنگ قوم‌نگاری، آداب و رسوم مذهبی و فرآیندهای اجتماعی و فرهنگی مردم کُرد که گنجینه‌های واقعی سینمای شرق هستند، غرق خواهند کرد.جشنواره فیلم کردی «مسکو» به ترویج سینما به عنوان یک هنر مهم و ابزاری قدرتمند برای تغییرات اجتماعی ادامه می‌دهد.

این رویداد سینمایی نه تنها از فرهنگ کردی حمایت می‌کند و آن را توسعه می‌دهد، بلکه فرصتی را برای هنرمندان و کارگردانان کُرد و غیرکُرد فراهم می‌کند تا داستان‌ها و استعدادهای خود را با مخاطبان در روسیه به اشتراک بگذارند.

این جشنواره از طریق نمایش فیلم‌هایی اختصاص داده شده به موضوع کُرد و کُردها، به توسعه سینمای بین‌المللی، حفظ هویت ملی و زبان مادری کردها و همچنین فرصتی برای به اشتراک گذاشتن میراث تاریخی و فرهنگی خود با سایر ملل ساکن در روسیه کمک می‌کند.جشنواره فیلم کُردی «مسکو» توسط وزارت فرهنگ، در فهرست جشنواره‌های بین‌المللی فیلم برگزار شده در فدراسیون روسیه برای سال ۲۰۲۳ گنجانده شده است.

اسپانسرهای برگزاری سومین دوره این جشنواره، عبارتند از: «سینه پرومو» CinePromo، «موفی ستارت» MovieStart، «کینو تئاتر» Kino-teatr روسیه، تلویزیون «کردستان ۲۴» Kurdistan24، تلویزیون «روداو» Rûdaw TV در اقلیم کردستان عراق، «کینو آرت» Kino Art (Искусство кино) روسیه، «آرت کوسکویا» Art Moskovia (Арт Московия) روسیه، تلویزیون «رابو تنیکی» Rabo Tniki TV (Работники ТВ) روسیه، تلویزیون «شات» Shot TV روسیه و «روابط عمومی آنلاین» PR Online روسیه.

  • نویسنده : منصور جهانی