منصور جهانی ـ فیلم سینمایی «سامی» به کارگردانی حبیب باوی ساجد و به تهیه‌کنندگی مقداد طُرفه، جایزه بهترین فیلمنامه بخش مسابقه اصلی شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «کازان» در کشور روسیه را از آن خود کرد.

به گزارش موکریان بوکان آنلاین، فیلم سینمایی «سامی» به کارگردانی حبیب باوی ساجد و به تهیه‌کنندگی مقداد طُرفه، در نخستین حضور جهانی خود به عنوان تنها نماینده سینمای ایران در بخش مسابقه اصلی «فیلم‌های بلند سینمایی» در شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «کازان» Kazan در شهر کازان در کشور روسیه به روی پرده رفت و توانست جایزه بهترین فیلمنامه این رویداد سینمایی را تصاحب کند.

جشنواره بین‌المللی فیلم «کازان» با شعار گفت‌وگوی تمدن‌ها از طریق فرهنگ گفت‌وگو با هدف تبادل تجربیات فرهنگی، هنری و سینمایی بین روسیه و کشورهای مختلف تأسیس شده است.

شانزدهمین دوره این جشنواره با نمایش آثار کارگردانان کشورهای مختلف در بخش‌ رقابتی «فیلم‌های بلند سینمایی»، بخش‌ رقابتی «فیلم‌های مستند بلند و کوتاه»، بخش‌ رقابتی «فیلم‌های کوتاه داستانی و انیمیشنی» و بخش‌های غیررقابتی «سینماى جهان اسلام»، بخش «جشنواره‌هاى فیلم همکار«، «نمایش ویژه» و … در روزهای ۱۴ تا ۱۹ شهریور ماه جاری (۵ تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۱) در شهر کازان در کشور روسیه برگزار ‌شد.

فیلم «سامی» توسط کمپانی پخش سینمایی «ستاک فیلم» با مدیریت ستار چمنی‌گل در سطح جهان پخش می‌شود.

«سامی» که نخستین فیلم بلند سینمایی داستانی عربی خوزستانی در تاریخ سینمای ایران به شمار می‌آید، از تولیدات سینمای مستقل است که سرگذشت عاشقانه مردی را روایت می‌کند که فقدان بیست ساله همسرش را باور ندارد. باوی ساجد؛ برای باورپذیر جلوه‌‌دادن فضا وآدم‌های این فیلم، از مجموعه‌ای از نابازیگران و بازیگران محلی و شناخته نشده، در کنار برخی عوامل فنی که برای نخستین بار، تجربه بلند اثر سینمایی خود را آزموده‌اند، استفاده کرده است.

حبیب باوی ساجد که معمولأ فیلم‌هایش را با توجه به اقلیم جنوب و آداب و رسوم مردم عرب می‌سازد، در نخستین فیلم سینمایی خود نیز، به سراغ فرهنگ، بستر جغرافیایی، آدم‌ها و زبانی که می‌شناسد رفته است و نخستین فیلم بلند داستانی عربی خوزستانی در تاریخ ۱۲۰ ساله سینمای ایران را کارگردانی کرده است.

باوی ساجد که تاکنون به خاطر نگاهی نو به جنگ، نگاه انسانی به شرایط سخت و بغرنج جنگ، نگاه شاعرانه به مردم مرزنشین جنوب کشور در جنگ و … جوایز متعددی را از جشنواره‌های داخلی و خارجی دریافت کرده است، در فیلم سینمایی «سامی» باز هم نگاهی به شرایط اجتماعی مردم عرب مرزنشین کشور در سال‌های پس از جنگ دارد.