اولین دوره رقابت‌های جام جهانی پتانک آفلاین (ویپوک) با دستور مبارزه با کووید19 و همکاری انجمن بین‌المللی بازی‌های بشردوستی تحت نظارت و مالکیت فدراسیون بین‌المللی پتانک و به میزبانی انجمن بولس و پتانک جمهوری اسلامی ایران برگزار گردید.

به گزارش مکریان بوکان آنلاین، اولین دوره رقابت‌های جام جهانی پتانک آفلاین (ویپوک) با دستور مبارزه با کووید۱۹ و همکاری انجمن بین‌المللی بازی‌های بشردوستی تحت نظارت و مالکیت فدراسیون بین‌المللی پتانک و به میزبانی انجمن بولس و پتانک جمهوری اسلامی ایران و با شرکت کشورهای فرانسه، کانادا، تایلند، موناکو، بلژیک، جمهوری‌چک، ایتالیا، لوکزامبورگ، چین‌تایپه، کره‌جنوبی، اندونزی، استرالیا، کامبوج، تونس، هلند، وِلز، قزاقستان، ترکمنستان، سنگاپور، فنلاند، مغولستان، لائوس، مراکش، الجزایر، ویتنام، بِنین و جمهوری اسلامی ایران طی روزهای ۱۳ لغایت ۱۹ مردادماه ۱۳۹۹ برگزار گردید.

این دبیرخانه از مورخ چهارم ماه مِی ۲۰۲۰ همزمان با انتصاب جاسم منوچهری عضو هیأت اجرایی کنفدراسیون بین‌المللی بولس به عنوان رئیس ستاد توسط کلود آزما رئیس فدراسیون جهانی پتانک کار خود را شروع کرد. پیش از آن، طرح پیشنهادى برگزارى مسابقات جهانی آفلاین به قلم منوچهری، بنیان‌گذار ورزش‌هاى بولس و پتانک در جمهورى اسلامى ایران، در هیأت اجرایى فدراسیون بین‌المللى پتانک به بحث و تبادل نظر گذاشته شد و کلیات آن به تصویب اعضاء رسید. کلود آزما رئیس فدراسیون بین‌المللی پتانک ضمن افتتاح نمادین ویپوک در روز المپیک اذعان داشت: “برای ویپوک ۲۰۲۰ در راستای ثبت رکوردی جدید در خانواده جهانی‌مان موفقیت بسیار آرزو می‌کنم. با اینگونه تلاش‌ها و قدرت ورزش در گردهم آوردن مردم به هر طریق، انجمن بولس و پتانک ایران (بی. پی. اِی. آی.) به عنوان مهره اصلی این رقابت‌ها، بدون شک آینده‌ای درخشان خواهد داشت”.

مرحله مقدماتی رقابت‌های جام جهانی پتانک آفلاین (ویپوک) با حضور ۳۴۱ ورزشکار در دو استایل شوتینگ استاندارد و شوتینگ پارتیان ادامه یافت که طی آن هشت ورزشکار در هر یک از جداول هشت‌گانه و مجموعاً ۶۴ شرکت‌کننده به عنوان نفرات برتر ویپوک به فینال رقابت‌ها راه یافتند. محبوبه مرادی، امین ابراهیمیان، مریم سعیداوی، پرهام توحیدی، آرمین کاظمی، محمد پورجعفری، زهرا حیدریان، معصومه کارگر و محمدرضا براتی‌فر فینالیست‌های ایرانی ویپوک ۲۰۲۰ بودند که در نهایت کاظمی و حیدریان به نشان طلا، ابراهیمیان به نشان نقره و توحیدی و سعیداوری نیز به نشان برنز دست یافتند. در این دوره از رقابت‌ها تیم های ملی سنگاپور، اندونزی، جمهوری اسلامی ایران، قزاقستان، هلند و وِلز به ترتیب رتبه‌های اول تا ششم تیمی را به عنوان کشورهای راه یافته به فینال ویپوک کسب نمودند.

پتانک یک رشته ورزشی تمرکزی فرانسوی است که ماهیت آن بازی با گوی‌های فلزی بر روی زمین ماسه‌ای به ابعاد ۴ متر در ۱۵ متر است که فدراسیون بین‌المللی آن ۱۱۲سال پیش تاسیس گردیده و از سال ۱۹۸۶ توسط کمیته بین المللی المپیک (آی. او. سی.) شناسایی و رسمیت کامل دریافت نموده است. این رشته ورزشی که دارای ١٠٠ میلیون نفر عضو در سطح بیش از ۱۶۵ کشور جهان است، علاوه بر شناسایی در انجمن جهانی فدراسیون‌های بین‌المللی ورزشی (گایسف) و شورای المپیک آسیا، عضو رسمی بازی‌های جهانی، بازی‌های مدیترانه، بازی‌های کشورهای مشترک المنافع، بازی‌های ایالات کوچک اروپا، بازی‌های جنوب شرق آسیا، بازی‌های آسیایی داخل سالن و بازی‌های اقیانوس هند بوده و به زعم مدیران ارشد آی. او. سی. شانس اصلی ورود به بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۸ می‌باشد. همچنین فدراسیون بین‌المللی پتانک تاکنون ۴۸ دوره قهرمانی جهان برگزار کرده است. تشکیلات بولس و پتانک جمهوری اسلامی ایران توسط دکتر جاسم منوچهری قهرمان اسبق ورزش‌های مبارزه‌ای جهان و پژوهشگر حوزه علوم ورزشی در آذرماه سال ١٣٨٨ بنیان نهاده شد و سیاست‌گذاری کلان و هدایت دپارتمان توسعه پتانک در منطقه آسیای میانه و غربی به این انجمن تفویض گردیده است. انجمن بولس و پتانک جمهوری اسلامی ایران به عنوان تنها نهاد ملی عضو فدراسیون‌های آسیایی و جهانی بولس و پتانک، علاوه بر دارا بودن شش کرسی کنونی اثرگذار جهانی و قاره‌ای، به عنوان یکی از فعال‌ترین انجمن‌های ملی قاره آسیا به ریاست دکتر جاسم منوچهری، با یادداشت مستقیم رئیس فدراسیون جهانی این رشته به وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک ایران معرفی شده است.