به گزارش موکریان بوکان آنلاین، دکتر ابراهیم عثمانی | امروز روز سیاه فوتبال کوردستان بود، روزی که کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ایران آب سردی را بر پیکر نیمه جان فوتبال و فوتبالدوستان دیار سردار عزیز خان مکری ریخت و سردار بوکان را راهی لیگ استانی کرد و این تیم محبوب سقوطی دیگر را تجربه کرد! […]

به گزارش موکریان بوکان آنلاین، دکتر ابراهیم عثمانی | امروز روز سیاه فوتبال کوردستان بود، روزی که کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ایران آب سردی را بر پیکر نیمه جان فوتبال و فوتبالدوستان دیار سردار عزیز خان مکری ریخت و سردار بوکان را راهی لیگ استانی کرد و این تیم محبوب سقوطی دیگر را تجربه کرد! روزی که هزاران طرفدار و هوادار سردار در همه نقاط ایران و جهان زانوی غم بغل کرده‌ و به این موضوع فکر می‌کنند که چرا و به کدامین گناه این چنین سردارمان را بر سر دار بردند!

کسانی که صدای دُهل و سُرنا در ستاد انتخاباتیشان به راه انداخته بودند و فریاد می‌زدنند که ما نمی‌گذاریم تیم سردار یتیم شود، چرا برای کسب رأی از احساسات عاشقان این تیم سوءاستفاده کردید و سپس تیم را تنها گذاشتید؟

این سقوط تلخ نتیجه سیاست‌های اشتباه نماینده مردم بوکان انور حبیب‌زاده بوکانی با دخالت مستقیم در امر انتخاب اعضای هیئت مدیره تیم از میان اعضای ستاد انتخاباتی خود، اولین قدم اشتباه را در مورد این تیم برداشت و سپس هیئت مدیره با انتخاب بابان کریمی مسئول ستاد انتخاباتی حاج انور حبیب‌زاده بوکانی به عنوان رئیس هیئت مدیره دومین اشتباه خود را رقم زد و سومین اشتباه انتخاب سلیمان تحریریان به سمت مدیرعاملی تیم بود.

روابط‌ عمومی تیم سردار که نقش میرزابنویسی و فرمایشی را در باشگاه داشت، در ابتدای کار با انتشار اخبار وارونه، غیرواقعی و رزومه‌دار کردن بازیکنان بدون رزومه انتظارات هواداران را به عرش برد و پس از گذشت چند بازی معلوم شد که بیشتر اخباری که در خصوص بازیکنان منتشر کرده بود، حبابی بیش نبود و کم کم این حباب‌ها ترکیدند و دروغ‌های مکرر مسئول روابط عمومی تیم سردار و چهره این به اصطلاح فوتبالیست‌ها هم برای هواداران مشخص شد.

سلیمان تحریریان مدیرعامل تیم که از بازیکنان خوشنام فوتبال بوکان بود، ولی هیچ سابقه‌ای در زمینه‌ مدیریت در فوتبال حرفه‌ای نداشت و با ندانم‌کاری‌ها و نوشتن قراردادهایی قابل تأمل با بازیکنان، زمینه جدایی چند بازیکن خوب تیم را فراهم کرده بود! مدیرعاملی که بایستی نقشی پُررنگ در تصمیم‌گیری‌های باشگاه می‌داشت، عملاً یک مدیر دکوری بود و هیچ نقش و اثری در این تیم نداشت و بیشتر سرپرست باشگاه زمام امور را در اختیار داشت!

حدود دو ماه قبل پایگاه خبری موکریان بوکان آنلاین برای نخستین بار از مسائل پشت پرده تبانی و شرط‌بندی تیم سردار در بازی نفت امیدیه پرده برداشت و این موضوع را رسانه‌ای کرد که روابط عمومی باشگاه این موضوع را رد کرده و این اتفاق را قویاً تکذیب کرد و بر آن سرپوش گذاشت.

بعد از اتفاقات زیادی که از ابتدای فصل همچون تعویض‌های غلط سرمربی، از دست دادن چند بازیکن خوب، بی‌برنامه‌گی در امور باشگاه، اعتراضات مکرر بازیکنان و … سلیمان سواره نیز که با حمایت نماینده به عنوان شیخ الرئیس ورزش بوکان منصوب شد، حتی یک بار هم به مدیران سفارشی تیم سردار تذکر نداد، در حالی که این تیم به هیئت فوتبال بوکان واگذار شده بود و هیئت هم زیر نظر اداره ورزش و جوانان است و می‌بایست همانند سال‌ها قبل به خوبی از این سرمایه ارزشمند نگه‌داری می‌کرد، ولی متأسفانه مدیران دکوری و اعضای ستاد انتخاباتی نماینده بوکان توانایی و عرضه این کار را نداشتند! و تیم سردار به باد فنا رفت.

از سوی دیگر کم‌کاری مسئولان در نصب نورافکن‌های وررزشگاه‌ خاتم الانبیاء برای میزبانی مسابقات یکی دیگر از عوامل ناکامی تیم سردار در این فصل بود که علیرغم قول‌های نماینده این امر نیز تاکنون به نتیجه نرسیده است.

در دو بازی اخر اتفاقات عجیبی برای اولین بار در دوران مدیران سفارشی ورزش بوکان اتفاق افتاد و تیم سردار با دریافت ۱۷ گل رکورد جدیدی را در فوتبال ایران رقم زدند و این رسوایی تیتر اول رسانه‌های داخلی و خارجی شد! در اقدامی تأمل برانگیز دیگر مدیرعامل تیم سردار با ارسال نامه‌ای به فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ نسبت به تبانی بازیکنان اعتراف کرده و این مهم را تأیید کرده‌اند.

بعد از این همه اتفاقات تلخ و تأسف برانگیز، کسی که احساسات هواداران را برای دوران انتخابات به بازی گرفته بود، حتی یک بار هم روی خط نیامد و هیچ‌ گونه روشنگری را برای این مردم شریف انجام نداد و همچنان تیم را به امان‌ خدا گذاشت تا این که بعد از گذشت ۲۰ روز یادش آمد و یک نامه را برای پیگیری وضعیت سردار به وزیر ورزش و جوانان فرستاد؟ که باز هم نوشتن این نامه مضحک و بی‌اثر، نشان از بی‌اطلاعی این شخص و تیم همراهش از عرصه ورزش می‌باشد.

قابل توجه نماینده مردم بوکان، که دولت حق دخالت در فدراسیون فوتبال را ندارد! بارها فدراسیون فوتبال ایران به دلیل شائبه‌ دخالت دولتی‌ها تهدید به تعلیق شد! یعنی مشاوران ورزشی شما در حد جام روستایی و محلات نیز اطلاعات دارند، حاج آقا!

در واقع می‌توان به این نتیجه رسید که ورود افراد غیر ورزشی و حضور افراد ناتوان سیاسی رانت‌جو با اهداف معین و فرصت‌طلبی در ورزش، به بلای جان تیم سردار بوکان تبدیل شد و آرزوی هزاران ورزشکار و فوتبالیست بر باد رفت.

آقایانی که دم از خرج کردن پول برای تیم می‌زدید، حالا بیایید و ببینید که هم بازی را باختید و هم اخلاق را، اکنون هم امتیازی که از بیت‌المال بود را نابود کردید و باید دوباره با پول خود یک امتیاز جدید را برای هواداران و فوتبالدوستان خدای نکرده خریداری کنید! البته اگر شن و ماسه‌ای در رودخانه‌ها مانده باشد!

نکته قابل تأمل این تراژدی آنجایی است که هنوز هم که هنوزه بابان کریمی به عنوان رئیس هیئت مدیره و سلیمان تحریریان در کسوت مدیرعاملی هیچ گونه توضیحاتی را ارائه نکرده‌اند و حتی یک متن معذرت‌خواهی ساده هم برای آرام کردن دل هواداران منتشر نکرده‌اند! مسئول روابط عمومی تیم سردار هم که قراردادی چندمیلیونی معادل بازیکن حرفه‌ای با این تیم داشته است، پولش را گرفته و وظیفه روشنگری و شفاف‌سازی هم پیشکش هواداران که در سایت‌ها و رسانه‌های دیگر از اخبار ویرانی این تیم مطلع می‌شوند.

البته حاج انور حبیب‌زاده بوکانی هم به عنوان نماینده مردم که با کسب رأی هواداران و عاشقان سردار، حالا خرش از پل گذشته، کارهای مهم‌تری از رسیدگی به مشکلات تیم سردار برای عزل و نصب مدیران و سفرهای روستایی و بازدیدهایش به عنوان مسئول اجرایی؟ در برنامه دارد.

پس با توجه به این وقایع می‌توان گفت که مدیرعامل به دلیل بی‌خیالی و رئیس هیئت مدیره به علت سوء مدیریت و رئیس اداره ورزش و جوانان بوکان به عنوان یک دکور در هیچ مرحله‌ای به یاری این تیم نیامده و فقط نظاره‌گر اوضاع بود، از مسببان و عاملان اصلی سقوط تیم سردار بودند و این هم نشأت گرفته از ورود غیرکارشناسانه‌ نماینده بوکان و دخالت‌ها و نقش‌آفرینی یاران ستاد انتخاباتی ایشان در این تیم مردمی است که به سقوط و نابودی سردار قلب کوردستان انجامید.

دکتر ابراهیم عثمانی | روزنامه‌نگار و کارشناس ورزش فوتبال

  • نویسنده : دکتر ابراهیم عثمانی | روزنامه‌نگار و کارشناس ورزش فوتبال