دهمین جشنواره سراسری موسیقی «بیت و حیران» سردشت روز پنجشنبه با معرفی آثار برتر پایان یافت.

مکریان بوکان آنلاین | در بخش گروه نوازی هیات داوران گروه هاوار از سنندج، آناهیتا از کرمانشاه و بختیاری از اصفهان به ترتیب مقام اول تا سوم را کسب کردند.

در بخش ۲ نوازی اثنا عارفی و بانو کیانی مقام نخست را به دست آوردند.امیر و سعید ماهو و محمد و امیر حسین آزادی مقام دوم شدند و شیرکو سیف پناهی و آروین رحیمی مقام سوم به دست آوردند.

در بخش تک خوانی، ریبوار حاجی خالدانی به عنوان مقام دوم معرفی شد و این بخش مقام اول و سوم نداشت.

بخش تک نوازی سازهای کوبه ای مقام اول نداشت و آرش حسنی و سینا نقشبندی مقام دوم و کیناز بایزیدی مقام سوم را کسب کردند.

در سازهای بادی مقام نخست به روژین داودی و دوم مشترک به علیرضا خلیلی و ناصر مصطفی پور رسید و این بخش مقام سوم نداشت.

در بخش تک نوازی سازهای زهی مقام نخست هلیا شریعتی، دوم مشترک حمزه سلیمیان و سجاد علایی فر شدند و مقام سوم به سینا مسلمی رسید.

دهمین جشنواره سراسری موسیقی «بیت و حیران» به مدت ۲ روز ( ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت) به میزبانی سردشت برگزار شد.هیات داوران این دوره از جشنواره متشکل از «هوشنگ جاوید»، «ناصح بهرام بیگی» و «مهدی احمدی» بودند.

نخستین جشنواره «بیت و حیران» سردشت در منطقه غرب کشور، اسفند سال ۱۳۸۵ برگزار شد و تا پیش از این ۹ دوره جشنواره ملی موسیقی بیت و حیران در این شهرستان برگزار شده بود.

جشنواره «بیت و حیران» در هر دوره با حضور هنرمندان استان‌های مختلف کشور در ۲ بخش مسابقه و گروه نوازی برگزار می‌شود.

بخش مسابقه این جشنواره شامل تک‌خوانی (مقام، بیت، لاوک، حیران، هوره، بند، عاشیقی، آواهای محلی) و تک نوازی سازهای اصیل (زهی، بادی و کوبه ای نظیر نرمه‌نای، دف، شمشال، تنبک، توزله، قوپوز، بالابان، نقاره، کمانچه، سرنا، تنبور، دیوان، دوتار و چگور) بر اساس سنت موسیقیایی هر منطقه است.

بخش گروه‌نوازی نیز برای اجرای عمومی گروه‌های موسیقی به منظور اجرای نواهای سنتی، محلی و آیینی در مدت برگزاری این جشنواره پیش بینی شده است.

جشنواره موسیقی «بیت و حیران» سردشت در سال ۱۳۹۷ به عنوان اولین اثر معنوی و ناملموس حوزه فرهنگ و ارشاد در سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور به ثبت ملی رسید.