موکریان بوکان آنلاین- جشن و شادی همیشه خوب است اما وقتی پای سلامتی در میان باشد، باید از شادی و برگزاری چنین مراسمی هم گذشت.

همه چیز خوب پیش می‌رفت، عروس و دامادهایی که در انتظار برگزاری جشن آغاز زندگی مشترک بودند، همه برنامه‌ریزی‌های خود را انجام دادند و قرار بود تعطیلات عید همه را به صرف شام و چای و شیرینی دعوت کنند.

یک هفته بیشتر از این قول و قرارها نگذشته بود که مهمان ناخوانده‌ای از راه رسید و لنگر انداخت؛ نگرانی سراغشان آمد که مراسم‌شان چه می‌شود، گفتند کرونا مهمان یکی ۲ روز است و به زودی می‌رود.

به هر کسی رسیدند گفتند که رعایت کنید و تا لزومی نداشت از خانه خارج نشوند، رفته رفته کرونا کمی خودش را جمع و جور کرد و زوج جوان به رفتنش امیدوارتر شدند، عید از راه رسید ولی تالارهای عروسی بسته بود، مراسم‌شان را نمی‌توانستند برگزار کنند، چقدر برای این روزها برنامه ریزی کرده بودند و حالا همه رشته‌هایشان پنبه‌ شده بود.

وسایل خانه و زندگیشان را از ماه‌ها قبل آماده کرده بودند و تنها یک جشن کم داشتند،  داماد جوان نگران آرزوهای نوعروسش بود که یک به یک پیش چشمهایش رنگ می‌باخت، اما عروس هیچ گلایه نمی‌کرد و همچنان امیدوار بود که کرونا کوله بارش را جمع کند و برود.

روزهای عید مثل دانه های تسبیح یکی یکی از مقابلشان رد شد و آنها بالاخره تصمیم بزرگ خودشان را گرفتند،  بدون هیچ مراسمی سر خانه و زندگی خود رفتند و هزینه مراسم را هم برای روز مبادایشان کنار گذاشتند، این ویروس چموش تر از آن بود که امیدی به رفتنش باشد.

شادی به چه قیمتی

در روزهایی که محدودیت‌های سختگیرانه برداشته شد و قفل کرونا از مشاغل پرخطر برداشته شد، خیلی‌ها فکر کردند که این یعنی پایان عمر کرونا و برای همین دورهمی‌های خود را شروع کردند و همه دق دلی خود را از دید و بازدیدهایی که در عید نرفته بودند، اردیبهشت به جا آوردند غافل از اینکه کرونا هم پابه‌پای آنان مهمان این خانه و آن خانه می‌شود.

خیلی‌ها به همین دورهمی‌ها هم اکتفا نکردند و جشن‌های تولد و عروسی خود را به راه انداختند، همین باعث شد تا کرونا دوباره قوی تر از قبل برگردد، موج دوم شیوع کرونا در کردستان شروع شد و از ۹ خرداد این استان در ردیف استان‌هایی قرار گرفت که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آمارهای روزانه خود وضعیت کرونا را هشدار جدی اعلام کند.

تالارهای عروسی دوباره محدود شدند و باز هم مراسم عروسی به هم خورد، برگزاری مراسم عروسی‌ خانگی مانند سال‌های دور شروع شد و بعضی‌ها که عروسی بزرگتری دلشان می خواست روانه باغ‌های خصوصی شدند و مهمانان هم بی توجه به کرونا به جشن و شادی پرداختند.

در این میان ماندند آنهایی که خانه‌هایشان بزرگ نبود و مجبور شدند ۳۰ خانواده را در سه اتاق خانه خود به زور جا کنند تا برای عروس و دامادشان جشنی برپا کرده باشند.

آقایی چند روز قبل با عصبانیت و نگرانی از بی فکری یکی از بستگانش به شدت گلایه کرد و گفت در این وضعیت برای دخترشان عروسی گرفته‌اند و از آنجا که از فامیل‌های نزدیک خانمم هستند، مانده‌ام چطور بگویم نمی‌آییم.

می‌گفت: حاضرم کادوی عروسی را هم چند برابر بدهم ولی خود و خانواده‌ام به این جشن نرویم چون می‌دانم که وجود یک ناقل در این مراسم یعنی فاجعه برای همه مهمانان.

سنندج کرونایی و عروسی زیر پوست ویروس

حکایت سنندج که این روزها سیلی کرونا صورتش را قرمز کرده و آمار مبتلایان آن به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان، نسبت به روزهای موج اول شیوع کرونا ۲ برابر شده، حکایتی دردناک است.

دکتر صدیق جدیدالاسلامی درباره روند بستری در بیمارستان‌های استان هم هشدار داد و افزود: ۲۷ بیمار مبتلا به کرونا در حال حاضر وضعیت وخیمی دارند و اگر روند بستری به همین صورت باشد، در روزهای آینده با کمبود تخت مواجه می‌شویم.

با همه این هشدارها، دیشب یک جشن عروسی در سالن کارواش خودرو برگزار شد، خانواده‌ای که خیال می‌کردند کرونا و مسوولان را دور زده‌اند، دور کرونا می چرخیدند و بلاگردان ویروسی شدند که روز به روز جسورتر می‌شود.

رییس دانشگاه کردستان گفت: شب گذشته یک واحد کارواش به دلیل برگزاری مراسم عروسی در جاده چنو در همچنین شرایطی با هماهنگی مقام قضایی توسط اماکن فرماندهی انتظامی سنندج پلمب شد.

دکتر فرزین رضاعی به بازدیدهای مستمر از اماکن عمومی اشاره کرد و اظهار داشت: پیش از این هم یک تالار عروسی پلمب و یک عروسی خانگی در سنندج لغو شده بود.

وی افزود: مجوزی برای فعالیت تالارهای پذیرایی توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا صادر نشده است و واحدهایی که اقدام به برگزاری هرگونه مراسم و مجالس در تالار کنند، پلمب می‌شوند.

رضاعی با اشاره به شیوع موج دوم کرونا در سنندج در روزهای اخیر، افزود: بازدیدهای مشترک و مستمری با نظارت دانشگاه علوم پزشکی کردستان از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، رستوران‌ها، کافی شاپ‌ها، سفره‌خانه و قلیان‌سراها در راستای مهار ویروس کرونا و پرهیز از تجمع در این اماکن انجام شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی نسبت به پلمب دوباره اصناف در صورت رعایت نکردن اصول بهداشتی با توجه به اوج گیری کرونا در سنندج هشدار داد.

خودکشی دسته‌جمعی

کوچکترین بی توجهی به اصول بهداشتی می‌تواند بدترین صدمه را در پی داشته باشد، جوانی چند روز قبل در یکی از شبکه‌های اجتماعی از درد و رنجی می گفت که تنها ۲ روز بود به آن مبتلا شده و التماس می کرد شهروندان به فکر سلامتی خود و دیگران باشند.

می‌گفت: تا فکر می‌کنی که درد کرونا کمی التیام پیدا کرده، دردی شدیدتر از قبل سراغت می‌آید و حسرت یک خواب راحت را بر دلت می‌گذارد و قرص‌هایی که شاید تنها چند دقیقه درد را ساکت می‌کند.

شاید برای خیلی‌هایمان وقتی که تصاویری از خودکشی دسته جمعی نهنگ‌ها را می دیدیم، سوال بود که چرا چنین سرنوشتی را برای خود رقم می زنند و حالا با دیدن مردم این شهر و بی توجهی آنان به دستورالعمل‌های بهداشتی می توانیم این کار آنان را بهتر درک کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تا ظهر سه‌شنبه ۲۰ خرداد در مجموع ۱۷۵ هزار و ۹۲۷ نفر به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۷۴ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به هشت هزار و ۴۲۵ نفر رسید.