کارگردان، نویسنده و مدرس پیشکسوت سینمای ایران، استاد دکتر «حسن محمدزاده» بعد از سال‌ها فعالیت هنری، روز پنجشنبه ۲۲ دی ماه ۱۴۰۱ در سن ٨۵ سالگی در شهر ارومیه درگذشت.

مکریان بوکان آنلاین | حسن محمدزاده متولد سال ١٣١۶ ارومیه بود. او دارای مدرک لیسانس در رشته کارگردانی سینما از دانشگاه کلمبیا آمریکا و فوق لیسانس همین رشته را نیز از دانشگاه شیکاگو اخذ کرده است. در سال ۱۳۵۱ به ایران بازگشت و در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به تدریس پرداخت و دکتری خود را دریافت کرد‌.

محمدزاده پس از بازگشت به ایران در وزارت فرهنگ و هنر مشغول به ساخت فیلم‌های داستانی و مستند شد. او در این مدت در دانشکده هنرهای دراماتیک و انستیتوی مربیان هنری نیز تدریس می‌کرد. نخستین فیلمش را اواسط دهه ۵۰ کارگردانی کرد و دهه ۶۰ پرکارترین دوران حرفه‌ای حسن محمدزاده بود؛ دوران شکل‌گیری تعاونی‌های فیلمسازی در شهرستان‌های ایران و در ارومیه با محمد‌زاده یکی از جلوه‌های شاخص‌اش بود.

این کارگردان سرشناس ارومیه‌ای فعالیت در سینمای حرفه‌ای را از سال ١٣۵۶ با کارگردانی فیلم «واسطه‌ها» آغاز کرد. او همچنین کارگردانی فیلم‌های حصار (١٣۶٢)، مترسک (١٣۶٢)، شکوه زندگی (۱۳۶۶)، گل مریم (۱۳۶۶)، زندان دیو (١٣۶٩)، ملک خاتون (١٣۶٩)، حسرت (١٣٧٣) را در کارنامه هنری و سینمایی‌اش دارد.

فیلم سینمایی «حصار» به کارگردانی «حسن محمدزاده» و نویسندگی «فضل‌الله فعال نوری» ساخته سال ۱۳۶۲ است. داستان این فیلم در مورد دهکده «حصار» یکی از روستاهای دور افتاده ارومیه است. «محمد» پسر بچه‌ای ده ساله از دهکده حصار بعد از رفتن پدرش به جبهه، تنها مرد خانه است، مادرش بیمار است، پدربزرگش با وجود رفاہ کامل، توجهی به آن‌ها ندارد و تلاش محمد برای آوردن پزشک از روستای مجاور هم نتیجه‌ای نمی‌دهد. مزرعه آفتابگردان آن‌ها در حال نابودی است، مادر با این وضعیت بیماری تصمیم می‌گیرد که به مزرعه رسیدگی کند. محمد آدرس دکتری را در شهر به دست می‌آورد؛ در این حال، بیماری مادر را از پای درمی آورد و محمد ناچار از بردن مادرش به شهر می‌شود…

فیلم سینمایی «مترسک» به کارگردانی «حسن محمدزاده» محصول سال ۱۳۶۲ است. داستان این فیلم درباره اسماعیل است که با پسر و دختر خردسالش، علی و سونا، زندگی می‌کند. همکلاسی علی، از رفتار نامادری‌اش شکایت دارد. علی همواره در هراس است که مبادا به دست چنین زن پدری گرفتار شود. پدر علی به ترغیب دوستان خود با «استر خانم» مربی پرورشگاه ازدواج می‌کند. اما به دلیل تصوری که علی از «زن بابا» در ذهن دارد، مهربانی‌های استر را با خشونت پاسخ می‌دهد. تداوم مهربانی‌های نامادری و نصیحت‌های معلم سبب تغییر رفتار علی می‌شود و سرانجام او زن را چون مادر خود می‌پذیرد.

فیلم سینمایی «گل مریم» به کارگردانی و نویسندگی «حسن محمدزاده» محصول سال ۱۳۶۶ است. داستان فیلم نیز درباره «خسرو» (مجید مظفری) که پروژه‌ احداث جاده بر روی دریاچه‌ ارومیه را در دست دارد. او با وجود مخالفت‌های خانواده‌اش با همکارش مریم (افسانه بایگان) ازدواج کرده است. مریم پس از سه بار بارداری و سقط جنین، عاقبت برای بار چهارم نیز باردار می‌شود و کودکش را سالم به دنیا می‌آورد. اما با بیمار شدن کودک، مریم دچار بحران روحی می‌شود و شرایط زندگی برای او و خسرو هر لحظه پیچیده‌تر می‌شود.

فیلم سینمایی «ملک خاتون» به کارگردانی «حسن محمدزاده» ساختهٔ سال ۱۳۶۹ است. داستان این فیلم درباره «ملک خاتون» (هما روستا) است که پس از مرگ شوهرش تصمیم می گیرد به زادگاهش بازگردد و کارگاه رنگرزی پدرش را با کمک اهالی روستا بازسازی کند. کسی از او به جز «الله کرم» (جمشید مشایخی) و دخترش «جیران» (فاطمه صادقی) استقبال نمی‌کند. اما «طالب» (ابراهیم آبادی) رئیس کارخانه‌ پنبه مقابل آن‌ها می‌ایستد و حوادثی را رقم می‌زند.

فیلم خوب و اجتماعی «مترسک» برگزیده جشنواره فیلم فجر ۶۲ از آثار مهم ایشان است. او همچنین نویسندگی فیلمنامه‌های بلند و کارگردانی فیلم‌های «زندان دیو» و «گل مریم» را عهده‌دار بوده و تهیه‌کنندگی فیلم «گل مریم» و نیز تدوین فیلم‌های «زندان دیو»، «حصار» و طراحی صحنه فیلم سینمایی «زندان دیو» را هم انجام داده است.

از ساخته‌های «حسن محمدزاده» ملودرام پرفروش «مترسک» در خاطره‌ها مانده است. «مترسک» لوح زرین بهترین فیلم سومین جشنواره فیلم فجر را نیز از آن خود کرد. حسن محمد‌زاده سال‌ها بود که از فعالیت فیلمسازی فاصله گرفته بود و در سال‌های دوری از فعالیت حرفه‌ای به‌ عنوان کارگردان، بیش‌تر به تدریس و آموزش هنر سینما می‌پرداخت.‌ محمدزاده شاگردان و سینماگران بسیار مطرح، بااستعداد و خلاقی را آموزش داده و به سینمای حرفه‌ای ایران معرفی کرده است.