گرامیداشت یکصدمین سالروز تولد اسطوره موسیقی کُردی زنده یاد استاد حسن زیرک با حضور جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ادبا، شعرا و علاقمندان و عاشقان آن مرحوم برگزار شد.

به گزارش مکریان بوکان آنلاین از روابط عمومی فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، با همکاری انجمن موسیقی استان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و با حضور عبید رستمی مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان, محسن فتحی نماینده مردم سنندج, کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی , مرادخانی نماینده مهدی فرشادان نماینده مجلس, سید انور رشیدی شهردار سنندج, اعضای و رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر و جمع کثیری از عاشقان و دوستداران ماموستا حسن زیرک و شعرا و ادبای برگزار شد.

مراسم گرامیداشت یکصدمین سالروز تولد اسطوره موسیقی کُردی زنده یاد حسن زیرک با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و با یک سوم ظرفیت سالن اجتماعات مجتمع فجر سنندج برگزار شد. 

پس از تعطیلی نزدیک به دو سال برگزاری کنسرت های موسیقی در استان کردستان، به مناسبت یکصدمین سالروز تولد استاد موسیقی کُردی زنده یاد حسن زیرک کنسرت موسیقی با حضور حسن زیرک خوانان برجسته استان برگزار و مورد استقبال مردم قرار گرفت.

شروع برنامه با دهل و سرنا آغاز و در ادامه سه گروه به اجرای موسیقی به سبک و سیاق ترانه های ماندگار استاد حسن زیرک پرداختند.
در این مراسم علاوه بر اجرای سه گروه موسیقی، از تعدادی از حسن زیرک خوانان استان و موزیسن هایی که در ریتم و آهنگ های استاد حسن زیرک کار می کنند با اهدای لوح تقدیر به امضای مهدی فرشادان و محسن فتحی نمایندگان مردم شهرهای سنندج، کامیاران و دیواندره و عبید رستمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس انجمن موسیقی استان تجلیل و قدردانی شد.
در این مراسم علاوه بر تجلیل و قدردانی از خوانندگان و موزیسن ها از تعدادی از حامیان هنرمندان و این برنامه نیز با اهدای لوح تقدیر قدردانی شد.

بیوگرافی کوتاهی از زندگی بلبل کردستان ماموستا حسن زیرک:

زنده یاد حسن زیرک در هشتم آذرماه سال ۱۳۰۰ در شهر بوکان متولد شد. در پنج سالگی‌ پدرش را از دست داد و خیلی زود ، شیرینی های دوران کودکیش تلخ گشت. به خاطر شرایط‌ سخت‌ زندگی‌ از تحصیل‌ بی‌بهره‌ ماند ، اما راه موسیقی در کردستان، آنچنان وابسته ی مکتب نبود . او استعداد کم نظیری در به خاطر سپردن مقام ها، ملودی ها  و اشعار کُردی داشت و همین او را از دیگر همسالانش متمایز می کرد.

حسن زیرک با ضبط تعداد زیادی از آوازهای سنتیِ مردم کُرد، سبب حفظ و نگهداری این آثار فرهنگی از گزند فراموشی شد. از او بیش از ۱۰۰۰ ترانه و آواز به یادگار مانده‌است.

حسن زیرک، علاوه بر زبان کُردی سورانی و هَورامی (اورامی)، به زبان‌های فارسی، ترکی آذری، ارمنی و لری نیز آواز اجرا کرده و دارای ۳ مقام ترکی، ۸ مقام فارسی، ۲ مقام هورامی و ۶۴ مقام کُردی سورانی است. حسن زیرک در «ارکستر موسیقی کردی» برادران یوسف‌زمانی، ارکستر مشیر همایون شهردار در تهران و ارکستر مجتبی میرزاده در کرمانشاه همکاری داشته و به اجرای برنامه پرداخته‌است.

حسن زیرک نفوذ فرهنگی فوق‌العاده‌ای نه تنها در کردها بلکه در همسایگان فارس، ترک و لر زبان آن‌ها نیز داشته‌است. حسن زیرک به بخشی از هویت فرهنگی کُرد تبدیل شده‌است. موسیقیدانان بزرگ ایران ، از نبوغ او بسیار گفته اند . درباره او می گویند که بداهه آهنگ می ساخت و بداهه برایش شعر می سرود. او صاحب صدایی خاص و تک است و در موسیقی کردی صاحب سبک و الگو است.

ماموستا حسن زیرک, افسانه و گنجینه ی هنر آواز و ترانه کٔردی, حافظ زبان و فرهنگ کٔرد, استادی بدون استاد, هنرمندی بدون رقیب, افتخار یک ملت, تا زمانی که کُرد هست صدا و هنر و نام حسن زیرک ماندگار و جاودان است.