منصور جهانی_ «حمه‌ی حمه سعید» وزیر روشنبیری (فرهنگ و هنر) حکومت اقلیم کردستان عراق به دومین دوره جشنواره فیلم کُردی «مسکو» در کشور فدراسیون روسیه پیام تصویری فرستاد.

به گزارش مکریان بوکان آنلاین؛ «حمه‌ی حمه سعید» وزیر فرهنگ و هنر و جوانان (روشنبیری و لاوان) حکومت اقلیم کردستان، در پیام تصویری به دومین دوره جشنواره فیلم کُردی «مسکو» MKFF گفت: مهمانان و حضار ارجمند حاضر در دومین دوره جشنواره فیلم کُردی «مسکو»، وقت همه شما بخیر، خانم «گولیزر گردن زری» دبیر گرامی جشنواره و همکاران محترمشان، به شما نیز تبریک می‌گویم، دست همه شما درد نکند. خیلی دوست داشتیم که از نزدیک در کنار شما می‌بودیم؛ ولی مشغله‌های کاری این اجازه را به ما نداد. به همین دلیل، از شما معذرت‌خواهی می‌کنیم. وزارت روشنبیری (فرهنگ و هنر) حکومت اقلیم کردستان، نگاه ویژه‌ای به این جشنواره دارد.

لذا در اینجا اعلام می‌کنیم که از برگزاری این رویداد سینمایی حمایت و پشتیبانی می‌کنیم و آماده هر گونه همکاری با جشنواره هستیم. از جناب وزیر فرهنگ فدراسیون روسیه و دیگر ارگان‌ها و مؤسسات این کشور، هم کمال تشکر و قدردانی را داریم؛ که به صورت ویژه، به این جشنواره نگریستند و آن را جزو جشنواره‌های بین‌المللی فیلم در روسیه قرار دادند. ما ملتی هستیم که ستم‌های زیادی دیده‌ایم و به سرزمین‌مان ظلم و ستم‌های بیشماری روا شده است و برای حفظ هویتمان در حال جنگ و مبارزه هستیم. در حال حاضر، این جنگ را از طریق فرهنگ و هنر انجام می‌دهیم؛ بخصوص از طریق فیلم‌های سینمایی می‌خواهیم که سینما را به آینه تمام‌نمای انعکاس زندگی این ملت از هم جدامانده و دردکشیده قرار دهیم. یک بار دیگر از همه شما تشکر می‌کنیم، موفق و سربلند باشید. از تمام سینماگران و هنرمندان حاضر در جشنواره هم تشکر قدردانی می‌نماییم.
این جشنواره با نمایش فیلم سینمایی «راه» The Road به مناسبت هشتاد و پنجمین سالگرد تولد اسطوره سینما «یلماز گونی» Yılmaz Güney در روز ۸ تیر ماه جاری (۲۹ ژوئن ۲۰۲۲) در مرکز سینمایی «اکتیابر» در شهر مسکو افتتاح ‌شد و در آن نسخه کاملی روی پرده رفت که توانست جایزه نخل طلای جشنواره بین‌المللی فیلم «کن» در سال ۱۹۸۲ در کشور فرانسه را از آن خود کند.


نشست خبری دومین دوره جشنواره فیلم کُردی مسکو، با حضور «دونات کوش» تهیه کننده Donat Keusch از کشور سوئیس، «گابریلا سیندلر» Gabriele Sindler فیلمنامه‌نویس از کشور اتریش، «کَرَم گردن زری» Kerem Gerdenzeri آهنگساز و خواننده سرشناس کُرد ساکن مسکو و «گولیزر گردن زری»Gulizer Gerdenzeri مدیر جشنواره فیلم کردی «مسکو» برگزار شد.


دومین دوره جشنواره فیلم کُردی «مسکو» Moscow با هدف انعکاس فرهنگ و تاریخ کُرد و همچنین زندگی مدرن این ملت، با حمایت وزارت فرهنگ و هنر و جوانان (روشنبیری و لاوان) حکومت اقلیم کردستان عراق، با نمایش ۵۴ فیلم بلند، مستند و کوتاه از سینماگران ۸ کشور جهان و همچنین با حمایت «کارو آرت» KARO.Art از روزهای ۸ تا ۲۲ تیر ماه جاری (۲۹ ژوئن تا ۱۳ ژوئیه ۲۰۲۲) در سالن‌های مرکز سینمایی نمادین «اکتیابر» Oktyabr در شهر مسکو و در سینما KARO 11 Ohta در شهر سن‌پترزبورگ در کشور فدراسیون روسیه برگزار می‌شود.

  • نویسنده : منصور جهانی