استاد شهرام ناظری شوالیه آواز ایران و استاد مظهر خالقی خواننده سرشناس کُرد در سالگرد نقره‌ای جشنواره بین‌المللی «گلاویژ» در شهر سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق جایزه ویژه دریافت کردند.

به گزارش مکریان بوکان آنلاین؛ در مراسم ویژه بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی «گلاویژ» با شعار «شهود و آزاد، آذین ‌گلاویژند» که بیش از ۵۰ ادیب، شاعر، مترجم و منتقد ایرانی و همچنین بیش از ۲۰۰ شخصیت برجسته ادبی، شاعر، مترجم، منتقد و هنرمند از کشورهای مراکش، مصر، فرانسه، الجزائر، آمریکای لاتین، اردن، فلسطین، سوریه، لبنان و اردن، «ملا بختیار» نویسنده برجسته اقلیم کردستان و دبیر این رویداد معتبر فرهنگی و هنری، «حمه‌ی حمه سعید» وزیر روشنبیری (فرهنگ و هنر) حکومت اقلیم کردستان، معاون وزیر فرهنگ و هنر حکومت عراق فدرال، «هه‌وال ابوبکر» استاندار سلیمانیه، دکتر «ئیبتسام اسماعیل قادر» مؤسسه روشنفکری «گلاویژ»، شمار کثیری از مردم شهر سلیمانیه و دیگر شهرهای اقلیم کردستان عراق در تالار هنر در شهر سلیمانیه پایتخت فرهنگی و هنری اقلیم کردستان عراق حضور داشتند؛ استاد شهرام ناظری شوالیه آواز ایران و استاد مظهر خالقی خواننده سرشناس کُرد، به پاسداشت شکوه، توانایی و تلاش‌های خستگی ناپذیز در عرصه فرهنگ و هنر؛ جایزه سالگرد نقره‌ای این جشنواره را دریافت کردند.

جشنواره بین المللی گلاویژ سلیمانیه

اجرای موسیقی مقامی تنبور توسط استاد شهرام ناظری
در ادامه این مراسم، شهرام ناظری اسطوره موسیقی ایران، به همراه فرید الهامی با ساز تنبور و صابر نظرگاهی با ساز دیوان، مقام «ساروخانی» (از مقامات باستانی تنبور) را با شعری از سید «یعقوب ماهیدشتی» اجرا کردند.
نزدیک به ۱۴ سال پیش، استاد شهرام ناظری و فرید الهامی آلبومی با نام «شاهنامه کُردی» آماده انتشار دارند که به دلایل مختلف و همچنین عدم شرایط انتشار، این اثر موسیقایی تا کنون منتشر نشده است.

در ۲۴ دوره جشنواره «گلاویژ» هیچ کلمه‌ای سانسور نشده است
«ملا بختیار» دبیر بیست و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی «گلاویژ» گفت: خوشحالیم در میان شور و شوق و بر تمام سختی‌ها و ناهمواری‌ها پیروز شدیم و توانستیم این جشنواره را به مرحله امروز آن برسانیم که مایه افتخار همه شما و بخصوص شهر زیبای سلیمانیه باشد. بزرگترین افتخار ۲۴ سال گذشته جشنواره «گلاویژ» در دو نکته مهم خلاصه می‌شود، اول این‌که در تمام دوره‌های برگزاری آن، هیچ کلمه‌ای سانسور نشده است و دوم این‌که به هیچ شیوه‌ای اجازه نداده‌ایم که سیاست، در امور جشنواره، دخالت کند. چون بدون آزادی، خلاقیتی وجود نخواهد داشت و بسیار خطرناک خواهد بود وقتی‌که احزاب، در آزادی مردم دخالت کنند.

معرفی بیش از ۲۵۰ نویسنده جدید به حوزه روشنفکری کُردی
وی همچنین گفت: در کنار برگزاری جشنواره «گلاویژ»، ۷۵۰ شماره مجله «چاودیر»، مجله «مدنیت»، مجله «روانگه و رخنه» و همچنین بیش از ۱۲۰ عنوان کتاب منتشر کرده‌ایم، حتی یک کلمه هم سانسور نشده‌اند. در طول ۲۴ سال گذشته، بیش از ۲۵۰ نویسنده جدید به حوزه روشنفکری کُردی معرفی شده‌اند.

این نویسنده در ادامه سخنانش افزود: تمام کسانی که در این دوره و در دوره‌های گذشته جشنواره «گلاویژ» حضور داشته‌اند با عشق و علاقه و همچنین با آثارشان در آن حضور پیدا کرده‌اند؛ چون به خوبی واقفند که در نشست‌های آن آزادی وجود دارد و هیچ کسی این اجازه را ندارد که در کار آنها دخالت کند، حتی سانسور یک کلمه هم وجود نداشته است و احدی حق ندارد که در کارها و تصمیم‌های اعضای هیئت داوران جشنواره دخالت کند.

«ملا بختیار» در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: امیدوارم همگی دوستدار دنیای ادب و کاروان روشنفکری باشیم و در بستر آینده بشریت، آینده دموکراسی و آینده روشنگری که همه ما به آن افتخار کنیم؛ همگی از عقاید غریب به دموکراسی، غریب به روشنگری و غریب به مدنیت یواش یواش دور شویم.

جشنواره بین المللی گلاویژ سلیمانیه

قدردان جایگاه و فعالیت‌های جشنواره «گلاویژ» هستیم
در ادامه، «حمه‌ی حمه سعید» وزیر روشنبیری و لاوان حکومت اقلیم کردستان گفت: ما در وزارت فرهنگ، هنر و جوانان حکومت اقلیم کردستان، به صورت ویژه، قدردان اهمیت، جایگاه و فعالیت‌های جشنواره «گلاویژ» به عنوان یک مؤسسه روشنفکری و مدنی برای ملت کُرد هستیم که در حفظ فرهنگ و توسعه صلح و آشتی در اجتماع و برقراری دیالوگ و اندیشه ناسیونالیزم برای تبادل فرهنگی با ملت‌های دنیا و آشنایی آنها با فرهنگ غنی کُرد و کُردستان تلاش‌های بسیاری انجام داده است.

اهدای جایزه سالگرد نقره‌ای جشنواره بین‌المللی «گلاویژ»
در میانه بخش‌های مختلف این رویداد فرهنگی و هنری، جایزه ویژه سالگرد نقره‌ای بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی «گلاویژ» به پاسداشت شکوه، توانایی و تلاش‌های خستگی ناپذیز بزرگان عرصه فرهنگ و هنر به هفت شخصیت مطرح و برجسته فرهنگی و هنری اهدا شد، از جمله؛ احمد سالار نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر، ملا بختیار نویسنده، فوئاد مجید مصری، ارغوان رسول شاعر، شهرام ناظری استاد آواز، مظهر خالقی خواننده و انور قره‌داغی رهبر ارکستر و موسیقی‌دان.

سلیمانیه همه نویسندگان و متفکران را دور خود گرد آورده است
در ادامه برنامه‌های جشنواره بین‌المللی «گلاویژ»، معاون وزیر فرهنگ و هنر حکومت عراق فدرال گفت: آمده‌ایم که بخشی از تولیدات و خلاقیت‌هایی باشیم که همیشه، گلاویژ آنها را با خود همراه دارد. به سلیمانیه آمده‌ایم که ستاره‌ بزرگی است و همه نویسندگان و متفکران را دور خود، گرد آورده است.

شعرخوانی شمس لنگرودی در جشنواره بین‌المللی «گلاویژ»
شمس لنگرودی شاعر سرشناس ایرانی که میهمان ویژه بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی «گلاویژ» است، در مراسم افتتاحییه این رویداد ادبی، به شعرخوانی پرداخت.

اجرای گروه موسیقی «افسانه شرق»
در ادامه این برنامه، گروه موسیقی «ئه‌فسانه‌ی روژهه‌لات» (افسانه شرق) به سرپرستی فرید الهامی آهنگساز و نوازنده تنبور از ایران به همراه ، محمد علی محمدحسنی(دلنواز) نوازنده بنجو از بلوچستان ، مینا دریس خواننده عرب‌زبان اهوازی، غزاله شیرازی نوازنده ویلنسل و امین حیدری نوازنده عود از ایران، نبیل یوسف شریداوی نوازنده دف‌نواز عرب، ده‌رشن جوت سینک آنند از هندوستان و «هه‌ژار زه‌هاوی» نوازنده دف از اقلیم کردستان قطعاتی را اجرا کردند.

حضور پررنگ ادیبان، شاعران و هنرمندان ایرانی در جشنواره «گلاویژ»
همه ساله ادیبان، شاعران، مترجمان و منتقدان ایرانی با آثار و سخنرانی خود، در اکثر دوره‌های جشنواره بین‌المللی ادبی «گلاویژ» حضور داشته‌اند و امسال نیز، تعدادی از ادیبان، شاعران، اساتید دانشگاه و هنرمندان ایرانی با آثار خود در این رویداد مهم فرهنگی و هنری حضور دارند، که عبارتند از: دکتر محمد صنعتی نویسنده و منتقد ادبی، شمس لنگرودی شاعر و منتقد، عباس مخبر نویسنده، مترجم و اسطوره‌شناس، افشین شاهرودی عکاس، شاعر و منتقد هنری، سعید عقیقی فیلمنامه‌نویس، مدرس، منتقد و کارگردان سینما، مرضیه خرسند عکاس، ایلیا جواهر گیلانی نقاش، مهدی رفیع نویسنده و مدرس فلسفه، دکتر احمد آفتابی نویسنده، سارا سالار رمان‌نویس، نرگس مساوات مترجم و نویسنده، دکتر ابوالفضل حری ادب‌پژوه، مترجم و استاد دانشگاه، علیرضا ارواحی نویسنده و پژوهشگر، فرزانه فاضلی‌نژاد، دکتر محمد راغب روایت‌شناس، نویسنده، مترجم و منتقد، فیض شریفی شاعر و نویسنده، بهاءالدین مرشدی داستان‌نویس، منتقد، بازیگر و کارگردان تئاتر، علیرضا آقایی‌راد نویسنده و محقق و مجتبی ویسی شاعر و مترجم.

اجرای ژیوار شیخ الاسلامی با ارکستر هنرهای زیبای سلیمانیه
از دیگر بخش‌های جشنواره بین‌المللی «گلاویژ»، اجرای ارکستر بخش موسیقی هنرهای زیبای سلیمانیه به رهبری دکتر «عبدالله جمال سگرمه» موسیقی‌دان سرشناس کُرد بود که خوانندگی قطعه «شیوه‌ت شیرینه» و آهنگ «فه‌سلی به‌هار» بر عهده خانم «ژیوار شیخ الاسلامی» از کردستان ایران و قطعه «پردی سور» و آهنگ «خه‌فتان» بر عهده خانم «مزگین طاهر» از روژئاوا بود.

اجرای نمایش «مالی خوشه‌ویستی» به کارگردانی «پیشرو حسین»
در جشنواره بین‌المللی ادبی «گلاویژ»، نمایش «مالی خوشه‌ویستی» (خانه‌ای برای دوست داشتن) به کارگردانی «پیشرو حسین» از هنرمندان باتجربه و سرشناس تئاتر اقلیم کردستان نیز به روی صحنه رفت.

اعضای کمیته برگزاری یوبیل نقره‌ای جشنواره بین‌المللی «گلاویژ»
اعضای کمیته برگزاری یوبیل نقره‌ای (سالگرد نقره‌ای) جشنواره بین‌المللی «گلاویژ» عبارتند از: سامی هادی، دکتر ئیبتسام اسماعیل قادر، دکتر نوزاد احمد اسود، طلعت طاهر و سیامند هادی. همچنین مدیر هنری و مدیر ارتباطات این رویداد معتبر ادبی و هنری بر عهده سوران نقشبندی است.

اجرای گروه موسیقی «سلیمانیه»
در بخش دیگری از این مراسم، گروه موسیقی «سلیمانیه» با همکاری تعدادی از نوازنده‌های این شهر و دانشجویان هنرهای زیبای دانشگاه سلیمانیه، چندین قطعه موسیقی کُردی را به رهبری استاد انور قره‌داغی و خوانندگی لقمان سلیم، هه‌ردی عثمان علی و سیفان عباس معروف تحت عنوان «گذری به شهر سلیمانیه» اجرا کردند.

شعرخوانی شاعران کُرد و عرب
در ادامه این برنامه، «میسری فاطمه ناعوت» شاعره عرب و خانم «نشمیل علی برزنجی» شاعره کُرد به شعرخوانی پرداختند.

برپایی نمایشگاه «کتاب چراغ اندیشه»
در روزهای برگزاری جشنواره بین‌المللی «گلاویژ»، نمایشگاه کتابی تحت عنوان «کتاب چراغ اندیشه» با حضور ناشرانی از کشورهای مختلف برپاست که در آن، جدیدترین آثار فرهنگی و هنری به زبان‌های انگلیسی، عربی، فارسی و کُردی در سالن‌های فرهنگی و جگه‌ره ارائه شده است.

برپایی نمایشگاه هنرهای تجسمی «پرنده های اسماعیل خیات در آسمان گلاویژ»
همچنین آثار تعدادی از هنرمندان حوزه هنرهای تجسمی اقلیم کردستان، جدیدترین آثار هنری خود را در سالن‌های فرهنگی و جگه‌ره را ارائه کرده‌اند و نیز نماشگاهی تحت عنوان «پرنده های اسماعیل خیات در آسمان گلاویژ» با حضور ۱۵۰ هنرمند برجسته حوزه هنرهای تجسمی اقلیم کردستان و عراق در سالن شماره ۸ برپاست.

نمایشگاه مد و لباس
نمایشگاه مد و لباس اقوام و ملیت‌های مختلف عراق و اقلیم کردستان، توسط گروه «براندH&1 دیزاین» به سرپرستی خانم «هه‌‌وار محمد صدیق» از دیگر بخش‌های بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی «گلاویژ» بود.

  • نویسنده : منصور جهانی