منصور جهانی ـ جایزه شیر طلای افتخاری جشنواره بین‌المللی فیلم «ونیز« در کشور ایتالیا در مراسم افتتاحییه هفتاد و هشتمین دوره‌ این رویداد معتبر و قدیمی سینمای جهان به «روبرتو بنینی» Roberto Benigni بازیگر و کارگردان سرشناس ایتالیایی اهدا شد.

به گزارش موکریان بوکان آنلاین، «روبرتو بنینی» از بازیگران مهم سینمای ایتالیا به شمار می‌رود که فیلم‌هایی نیز کارگردانی کرده است از جمله؛ «زندگی زیباست» که جایزه بزرگ جشنواره بین‌المللی فیلم کن در سال ۱۹۹۸ و همچنین جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد و جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی سال ۱۹۹۹ را از آن خود کرد.

وی یکی از دو فیلمسازی است که برای کارگردانی آثار خودش؛ اسکار بازیگری را دریافت کرده‌ است، دیگری «لارنس الیویه» Laurence Olivier بازیگر و کارگردان سرشناس انگلستانی است.

«روبرتو بنینی» بعد از دریافت جایزه شیر طلای افتخاری جشنواره بین‌المللی فیلم «ونیز«، یادآور ‌شد که «از فقر» به این نقطه رسیده است و در ادامه سخنانش از همسرش «نیکولتا براسکی» Nicoletta Braschi تشکر کرد و گفت: این شیر طلایی سهم مشترک هر دوی ماست؛ چون چهل سال، همه‌چیز را با هم انجام دادیم. بنابراین نمی‌توانم این شیر را تقدیم به تو کنم، ولی می‌توانیم دو نیمه‌اش کنیم، دُم شیر مال من، تا با آن ابراز شادی کنم و بقیه آن هم متعلق به تو، مخصوصاً بال‌هایش؛ زیرا اگر توانسته‌ام اوج بگیرم به لطف تو بوده است.

این بازیگر، کمدین، فیلمنامه‌نویس و کارگردان تئاتر، تلویزیون و سینما در آثار سینماگران سرشناسی همچون؛ «آوای ماه» ساخته «فدریکو فلینی» Federico Fellini‎ اسطوره سینمای جهان، «مغلوب قانون»، «شب روی زمین» و «قهوه و سیگار» ساخته «جیم جارموش» Jim Jarmusch  فیلمساز مستقل و مطرح آمریکایی، «برلینگر دوستت دارم» ساخته «جوزپه برتولوچی» Giuseppe Bertolucci و … به ایفای نقش پرداخته است.

«روبرتو بنینی» پس از بازی در فیلم سینمایی «از رم با عشق» To Rome with Love ساخته «وودی آلن» Woody Allen در سال ۲۰۱۲ در آخرین شاهکار هنری‌اش در فیلم سینمایی «پینوکیو» به کارگردانی «متئو گارونه» Matteo Garrone با اقتباس از داستان ایتالیایی «پینوکیو» Pinocchio در سال ۲۰۱۹ در نقش «پدر ژپتو» به هنرنمایی پرداخت.  

عکس: منصور جهانی