به گزارش مکریان بوکان آنلاین، به دنبال انتشار یادداشت دکتر رحیم عبدالکریمی پژوهشگر حوزه محیط‌زیست، اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بوکان و شهرداری جوابیه‌هایی را جهت انتشار و تنویر افکار عمومی در اختیار بوکان آنلاین قرار دادند. اما آنچه مهم به نطر می‌رسد این است که در جوابیه‌ هیچ کدام از دستگاه‌ها به اصل موضوع […]

به گزارش مکریان بوکان آنلاین، به دنبال انتشار یادداشت دکتر رحیم عبدالکریمی پژوهشگر حوزه محیط‌زیست، اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بوکان و شهرداری جوابیه‌هایی را جهت انتشار و تنویر افکار عمومی در اختیار بوکان آنلاین قرار دادند.

اما آنچه مهم به نطر می‌رسد این است که در جوابیه‌ هیچ کدام از دستگاه‌ها به اصل موضوع که همان بحث مکان‌یابی یا محل اجرای  پروژه ست اشاره‌ای نشده است و این ادارات به نوعی فرار رو به جلو کرده‌اند.

در جوابیه اداره محیط زیست بوکان نوشته شده است که: طرح مذکور با عنوان کارخانه بازیافت زباله شهرستان بوکان در زمان سرپرستی آقای رحیم عبدالکریمی با رایزنی‌های متعدد درحضور نامبرده کلنگ زنی ومراحل ساخت آن وارد فاز اجرایی شده است؛ در حالیکه با بررسی‌های خبرنگار بوکان آنلاین معلوم شد این ادعای اداره محیط زیست کذب است و نامبرده(رحیم عبدالکریمی) با نامه‌نگاری و حتی عدم حضور در مراسم کلنگ‌زنی این پروژه، اعتراض خود را ابراز کرده است.

مدیریت پسماند شهرداری بوکان هم در جوابیه خود نوشت: طرح مذکور کلیه مجوزهای قانونی ازجمله محیط‌ زیست و جواز تاسیس از اداره صمت را دریافت نموده که مستندات آن در اداره محترم محیط زیست موجود می‌باشد و طرح مذکور با عنوان تولید کود کمپوست (نه صرفا  تفکیک زباله) در شرف اجرا می‌باشد و موجب حذف حداقل ۷۵ درصدی پسماند می‌گردد که با مطالعه جوابیه اداره محیط زیست بوکان می‌توان دریافت که این ادعا هم کذب است و اداره محیط‌ زیست بوکان صراحتاً اعلام کرده است که مجوز طرح به نام ایستگاه میانی ‌تفکیک زباله در راستای بهبود وضعیت فعلی محل دفن و کنترل شیرابه وجلوگیری هر چه بیشتر از آلودگی آب‌های زیرزمینی پس از بررسی‌های متعدد توسط کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست، موفق به اخذ مجوز مشروط به رعایت ضوابط زیست محیطی گردید و هیچ نامی از طرح بازیافت و یا  فراوری پسماند(تولید کمپوست) نیامده است.

حال باید پرسید که این اختلاف نظر شهرداری بوکان و اداره محیط زیست در مورد نوع مجوز دریافتی ناشی از چیست و با وجود اینکه مدیریت پسماند شهرداری هنوز عنوان مجوز را هم نمی‌داند، چگونه اقدام به کلنگ‌زنی این طرح و پروژه کرده و از طرف دیگر اداره حفاظت محیط زیست به عنوان دبیر پسماند شهرستان و ناظر بر عملکرد پسماند شهرداری چگونه برخلاف ادعای خود (مجوز تفکیک زباله) بجای موضعی قاطع در برابر ادعای شهرداری مبنی بر طرح بازیافت زباله و تولید کمپوست، به توجیه و تمجید چنین پروژه‌ای پرداخته است!

آنچه که عیان است و دکتر عبدالکریمی در یادداشت خود بیان کرده است این است که؛ مرکز دفن فعلی فاقد هرگونه مجوز زیست محیطی ست و می‌بایست چندین سال پیش و در قالب طرح جامع مدیریت پسماند به مکانی دیگر منتقل می‌شد که متاسفانه بدلیل بوروکراسی اداری و تعلل ناموجه شهرداری تا به اکنون کوچک‌ترین اقدام عملی در سایت جدید(حدفاصل شهرک صنعتی و روستای قورمیش) برداشته نشده است.

بنابراین اگر این رویه بمثابه قبل ادامه داشته باشد که متاسفانه چنین است؛ تا سال‌ها مردم بوکان و روستاهای اطراف می‌بایست ناخواسته این غده سرطانی را با تمام عوارضات زیست محیطیش تحمل نمایند.

در پایان انتظار می‌رود مسئولان شهرستانی نسبت به نحوه مکان‌یابی این پروژه شفاف‌سازی کنند و اینکه حتی با راه‌اندازی خط تفکیک زباله هم عملاً روزانه چندین تن زباله باید درمکان فعلی(شیخلر) دفن شود و صرف کنترل شیرابه نمی‌تواند ملاکی برای راه‌اندازی این کارخانه در این محل باشد.

در ضمن ساخت کارخانه بازیافت زباله و تولید کمپوست بر اساس مقررات و ضوابط استقرار واحدهای تولیدی سازمان حفاظت محیط زیست در رده‌های ۶ و ۷  قرار داشته و باید کارشناسان محیط زیست با دیدی باز به این پروژه نگاه کنند تا دوباره مشکل زیست محیطی ناشی از عدم مکان‌یابی اصولی همچون تصفیه‌خانه بوکان برای مردم پیش نیاید.