منوچهر جهانی ـ آیین گرامیداشت روز خبرنگار، با حضور وزرای دولت، مسئولان عالی رتبه و شماری از خبرنگاران و اهالی فرهنگ و رسانه به همت معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح روز 23 مرداد ماه 1401 در تالار وحدت تهران برگزار شد.

آیین گرامیداشت روز خبرنگار، با حضور وزرای دولت، مسئولان عالی رتبه و شماری از خبرنگاران و اهالی فرهنگ و رسانه به همت معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح روز ۲۳ مرداد ماه ۱۴۰۱ در تالار وحدت تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار موکریان بوکان آنلاین، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این مراسم گفت: طی یک سال گذشته در تلاش بوده‌ایم تا مشکلات قدیمی و کهنه اهالی رسانه را حل و فصل کنیم که بر همین اساس، لایحه جامع روزنامه‌نگاری را در کمیسیون فرهنگی دولت به تصویب رسانده‌ایم و امیدواریم با تصویب نهایی این لایحه در هیأت دولت و مجلس شورای اسلامی شاهد تحول اساسی در عرصه روزنامه‌نگاری و رفع تمامی موانع و مشکلات پیش روی اهالی رسانه باشیم.

«محمدمهدی اسماعیلی» همچنین به بسته حمایتی دولت مردمی ویژه خبرنگاران اشاره کرد و افزود: رئیس جمهور در این خصوص در ۱۳ بند دستور ویژه داده تا بتوانیم با وزارتخانه‌های مختلف تفاهم نامه‌های اجرایی آن را به سرانجام برسانیم.

اسماعیلی در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره خبرنگاران و روزنامه‌نگاران فقید گفت: شخص رئیس جمهور انقلابی و مکتبی همواره اهتمام ویژه‌ای نسبت به رفع مشکلات اهالی رسانه دارد و در جلسه اخیر هیأت دولت از جایگاه خبرنگاران تجلیل ویژه‌ای به عمل آوردند.  

وزیر فرهنگ به اهتمام سایر وزارتخانه‌ها برای تجلیل از اهالی رسانه اشاره کرد و گفت: از وزرای محترم ارتباطات، صمت و اقتصاد بابت اجرای تفاهم‌نامه بسته حمایتی از خبرنگاران و تدارک هدایایی جهت تجلیل از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران قدردانی می‌کنم و به زودی جزئیات این هدایا از سوی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وام ۵۰ میلیون تومانی خرید لوازم خانگی ایرانی برای خبرنگاران

در ادامه مراسم «سیدرضا فاطمی امین» وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام این که وام ۵۰ میلیون تومانی خرید لوازم خانگی ایرانی برای خبرنگاران در نظر گرفته شده است، گفت: مهم‌ترین موضوعی که باید با آن مواجه شویم، شیوه حکمرانی است. کیفیت رسانه‌ها بر کیفیت حکمرانی تأثیر دارد. اگر رسانه‌ها به موضوعات سطحی و حاشیه‌ای وارد شوند، باعث می‌شوند حکمرانان هم در فضای سطحی بمانند. اما اگر رسانه‌ها کیفی و عمیق باشند و به مسایل اصلی کشور متمرکز شوند، آن وقت افرادی که در سمت حکمرانی باشند و توانمند نباشند، خیلی فرصت ماندن پیدا نمی‌کنند و یا آن‌ها هم بر موضوعات اصلی متمرکز می‌شوند.

وزیر صمت اظهار کرد: مدیران زیادی دیده‌ام که کارشان را با رسانه‌ها تنطیم‌ می‌کنند. پس شما رسانه‌ها هم شریک ما در حکمرانی هستید. اگر شما دقیق و حرفه‌ای عمل کنید، ما هم حرفه‌ای عمل می‌کنیم و اگر به حاشیه بروید، ما هم به حاشیه می‌رویم. یکی از نکاتی که می‌تواند رسانه را حرفه‌ای و عمیق کند، این است که آدم‌های حرفه‌ای مرجع تحلیل اخبار شوند. یک نظام حرفه‌ای در نظام رسانه‌ای شکل بگیرد. اگر رسانه‌ای خبر حاشیه‌ای و شایعه منتشر می‌کند، توسط خود رسانه‌ها کنار زده شود. هر چقدر خبرنگاران دقیق‌تر کار کنند، قطعا در حل مسایل کشور مؤثر است‌.

اهالی خبر و رسانه باید از امنیت شغلی بیشتری برخوردار شوند

در آیین گرامیداشت روز خبرنگار، «فرشاد مهدی‌پور» معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار کرد: روایت اول یادآور می‌شود که این مسیر میراثی از حضرت زینب (س) است که تاکنون ادامه داشته است. تلاش ما در معاونت مطبوعاتی متمرکز بر مقطع ابتدایی تولید محتوا و روایت اول یعنی خبرنگاران و کنشگرانی است که می‌توانند روایت اول را داشته باشند و به‌هم‌ریختگی و آشفتگی جنگ نرم را بهبود بخشند.

معاون مطبوعاتی در ادامه تأکید کرد: اهالی خبر و رسانه باید از امنیت شغلی بیشتری برخوردار شوند، همواره تلاش ما در راستای این هدف بوده است. بسته حمایتی مطرح شده توسط رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بخش دیگری از این حمایت‌هاست. ما خانواده مطبوعات را به سمت سامانه جامع رسانه‌ها هدایت کردیم تا تمامی خدمات را به طور شفاف در اختیار فعالان این حوزه قرار دهیم. اگر موفق شویم که ریل‌گذاری در این مسیر را اصلاح کنیم، قدم بزرگی را در راه ارتقای جایگاه خبرنگارانی که روایت اول را دارند، برداشته‌ایم.  

گفتنی است، بیان برخی دغدغه‌ها و مشکلات خبرنگاران از سوی نمایندگان صنوف مختلف رسانه‌ای، تجلیل از خانواده خبرنگاران فقید، تجلیل از مقام «شیرین ابوعاقله» و اجرای آیین تعزیه‌خوانی و مراسم سنج و دمام از بخش‌های دیگر آیین بزرگداشت روز خبرنگار امسال با عنوان «روایت اول» بود. در پایان این مراسم از خانواده‌های خبرنگاران درگذشته بر اثر بیماری کرونا تجلیل شد.

  • نویسنده : منوچهر جهانی