مسئول نهاد روابط خارجی اقلیم کردستان به تاکید رئیس جمهور آمریکا بر تداوم همکاری با اقلیم کردستان در داووس اشاره و از دعوت نچیروان بارزانی برای سفر به واشنگتن و تهران خبر داد.

به گزارش موکریان بوکان آنلاین، صفین دزه یی مسئول نهاد روابط خارجی اقلیم کردستان عراق یکشنبه ۱۳ بهمن ماه ۱۳۹۸ در گفتگو با شبکه تلویزیونی روداو به سوالی درباره جزئیات دیدار و گفتگوی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان در حاشیه اجلاس داووس؛ به گزارش های منتشر شده در شبکه های اجتماعی مبنی بر این که ترامپ، نچیروان بارزانی را با مظلوم کوبانی فرمانده نیروهای کرد سوری اشتباه گرفته است، گفت: نمی دانم منابع این سخنان چیست، واقعیت این است که در نشست اول که خبرنگاران حضور داشتند، رئیس جمهور آمریکا به صورت کلی درباره کُرد حرف زد، درباره  اقلیم کردستان و همچنین سوریه حزف زد، اما در آغاز گفت که ایشان (نچیروان بارزانی) رهبر کردستان هستند، در نوشته ای، عنوان را به وی اعلام کرده بودند، اما به آن نگاه نکرد و گفت، ایشان رهبر کردستان هستند، درست است که عناوینی نوشته شده است، اما برای من مهم نیست. شما رهبر کردستان هستید.

دزه یی افزود: هنگامی که رئیس جمهور آمریکا با چنین هیئتی دیدار می کند، بدون شک اگر خودش هم اطلاعاتی درباره هیئت نداشته باشد، دارای مجموعه ای از مشاوران است که وی را در جریان جزئیات قرار می دهند. به همین خاطر آن چه در شبکه های اجتماعی نوشته می شود، فرافکنی و تحریف واقعیات است و احتمالا دارای اهداف دیگری است.

وی درباره جزئیات دیدار بارزانی و ترامپ، گفت: دیدار در جوی برگزار شد که مباحث بسیار دقیق و جزئی بودند، سوالات بسیار دقیقی مطرح می کرد (ترامپ) مشخص بود که اطلاعات دقیقی به وی داده شده و یا خود، اقدام به بررسی مسائل کرده بود. دیدار، نزدیک به نیم ساعت طول کشید. بسیار با دقت و با لحاظ کردن جزئیات، سوالات در ارتباط با اقلیم کردستان، جایگاه  سیاسی و حقوقی آن و همچنین مردم کردستان و سرمایه ها و ذخایر کردستان و نیروی پیشمرگ را مطرح می کرد. قدردان مردم کردستان بود که از آوارگان بسیاری از ادیان و مذاهب مختلف استقبال کرده اند. همچنین خطر داعش و احیا آن و تداوم پشتیبانی های آمریکا از نیروی پیشمرگ از محورهای اصلی دیدار بودند.

 مسئول نهاد روابط خارجی اقلیم کردستان عراق در پاسخ به این سوال که آیا ترامپ در دیدار با بارزانی هیچ قولی مبنی بر پشتیبانی آمریکا از نیروهای پیشمرگ داده است، گفت: توافق های رسمی میان وزارت دفاع آمریکا و اقلیم کردستان وجود دارد، این توافق ها هم اکنون وجود دارد و تمدید خواهند شد، وی (ترامپ) اشاره کرد که مردم کردستان، مردمی شجاح و قابل تحسین و تقدیر هستند، مردم و دولت اقلیم کردستان با ترور مقابله کرده اند و از سوی دیگر به صدها و هزاران آواره پناه داده اند، همکاری ها نیز ادامه خواهد یافت.

دزه یی در ارتباط با دعوت نچیروان بارزانی به آمریکا و احتمال انجام این سفر طی هفته آینده، گفت: در سفر مایک پنس به اربیل، رئیس اقلیم کردستان برای دیدار از آمریکا دعوت شد. بعید می دانم آغاز هفته آینده این سفر انجام شود، زیرا در آستانه برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ هستیم و هنوز زمان سفر مشخص نشده است.

وی درباره دعوت نچیروان بارزانی برای دیدار از تهران نیز گفت: هنوز زمان انجام این سفر نیز مشخص نشده است، سفر در مناسب ترین زمان ممکن برای هر دو طرف، انجام می شود.

مسئول نهاد روابط خارجی اقلیم کردستان عراق در خصوص احتمال حضور رئیس اقلیم کردستان در نشست مونیخ، گفت: دعوت شده اند و هم اکنون مشغول انجام امورات مرتبط هستیم، اگر شرایط مهیا بود بله حضور می یابند.