مدیر مسئول و دبیر انجمن مردم نهاد فرهنگی هنری «آوای زیرک» از برگزاری نخستین دوره جشنواره موسیقی مجازی استاد «حسن زیرک» در این شهرستان خبر داد و گفت: در سال جاری جایزه سالانه موسیقی «زیرک» تعیین می شود.

به گزارش موکریان بوکان آنلاین، ابراهیم عثمانی دبیر انجمن مردم نهاد فرهنگی هنری«آوای زیرک» افزود: با توجه به شیوع بیماری کرونا و اهمیت ماندن در خانه، این انجمن مردم نهاد فرهنگی-هنری با همکاری شرکت توسعه تجارت الکترونیک پوپک، به برگزاری نخستین دوره جشنواره مجازی موسیقی مختص استاد «حسن زیرک» اقدام کرده است.

او ادامه داد: این جشنواره بدون محدودیت سنی و برای اجرای تصنیف های موسیقی فاخر و قطعات کردی با محوریت اصلی آثار هنرمند نامی کردستان و ایران استاد «حسن زیرک» به شکل سازی، آوازی، ساز و آواز، گروه نوازی و دو نوازی خواهد بود.

عثمانی با بیان اینکه منوچهر جهانی، مدیر هنری انجمن، از فعالان حوزه فرهنگ و هنر خبرنگار حوزه موسیقی و سینماست، گفت: مدت زمان قطعات ارسالی نباید بیشتر از ۴ دقیقه باشد و آخرین مهلت ارسال آثار نیز تا ۲۵ خرداد ماه سال جاری در نظر گرفته شده است.

مدیر مسئول مردم نهاد فرهنگی هنری «آوای زیرک»، با اشاره به اینکه سه داور برای بررسی آثار جشنواره از شهرهای مختلف مناطق کردنشین ایران تعیین شده اند، اظهار کرد: در چند روز آینده اسامی این داوران نیز اعلام خواهد شد و نتایج بازبینی و داوری آثار نیز روز اول تیرماه سال جاری اطلاع رسانی می‌شود.

او اضافه کرد: به نفرات اول تا سوم مبلغ ۵ میلیون ریال تا ۱۰ میلیون ریال جایزه اعطا خواهد شد همچنین به نفرات اول و دوم شایان تقدیر نیز جوایزی اهدا خواهد شد.

عثمانی هدف از برگزاری این جشنواره موسیقی مجازی را آشنایی نسل جدید با آثار فولکلور کردی دانست و گفت: استاد حسن زیرک نیازی به معرفی ندارد و استادی نامی در موسیقی کردی است اما برای نسل جوان تر این مسئله اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و این انجمن در راستای فعالیت های خود و بر اساس اساسنامه خود در نظر دارد تا موسیقی فولکلور کردی را بیشتر معرفی کند و به فعالیت در این حوزه نیز بپردازد.

استاد «حسن زیرک» در زادگاهش غریب است

او با انتقاد از اینکه تا کنون همایشی درخور شان استاد «حسن زیرک» در زادگاه این هنرمند برگزار نشده است، گفت: آنچنان که شایسته نام استاد «حسن زیرک» است، تا کنون برای این استاد گرانقدر در بوکان همایش و مراسمی مختص به او برگزار نشده است و این استاد مسلم موسیقی کردی در شهر خود غریب مانده است، اما انجمن مردم نهاد فرهنگی هنری آوای زیرک در نظر دارد تا در طی سال جاری اقدام به برگزاری همایش ماموستا زیرک نمایند.

مدیر مسئول مردم نهاد فرهنگی هنری «آوای زیرک» ادامه داد: اقدامات برگزاری این همایش در مراحل پایانی قرار دارد و جایزه سالانه موسیقی ماموستا«حسن زیرک»  نیز تعیین می شود. این جایزه سالانه هر ساله  به یکی از هنرمندان و نوازندگانی که شایسته این عنوان باشند تقدیم می شود.

این فعال فرهنگی عرصه موسیقی تصریح کرد: انتظار داریم مسئولان در اعطای مجوز برنامه های فرهنگی هنری فولکلور مناطق کشور، دید بهتری داشته باشند و در اعطای این قبیل مجوزها  انجمن های مردم نهاد را یاری دهند.

عثمانی اظهار داشت: برگزاری جشنواره های موسیقی مجازی در این دوران کرونا علاوه بر اینکه می‌تواند به تقویت بنیان خانواده با کارها و فعالیت‌های هنری گروهی منجر شود و از سوی دیگر می تواند به معرفی و شناساندن فرهنگ و فولکلور موسیقی کُردی نیز منجر شود.

 او در ادامه از دو برنامه دیگر انجمن مردم نهاد فرهنگی هنری آوای زیرک خبر داد و گفت: برگزاری همایش و تجلیل از دو استاد گرانقدر استاد عثمان محمدی مشهور به “عثمان سور” نوازنده نایه  که ۶۰ سال است در این حوزه به فعالیت مشغول است و همچنین استاد “قادر عبدالله زاده” مشهور به قاله مه ره ، نوازنده شمشال را نیز در نظر داریم اما به دلیل شرایط کرونا تا کنون برگزاری این مراسمات به تعویق افتاده است اما با آماده شدن شرایط قطعاً این دو مراسم نیز در دستور کار انجمن مردم نهاد آوای زیرک قرار خواهد گرفت.

  • منبع خبر : کردپرس