منصور جهانی / کن ـ برندگان بخش «رقابتی اصلی» هفتاد و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «کن» در کشور فرانسه معرفی شدند.

منصور جهانی / کن ـ برندگان بخش «رقابتی اصلی» هفتاد و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «کن» در کشور فرانسه معرفی شدند.

برندگان بخش «رقابتی اصلی» هفتاد و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «کن» از طرف اعضای هیئت داوران این بخش از جشنواره معتبر سینمای جهان، در سالن اصلی «تئاتر لومیر» Théâtre Lumière در شهر ساحلی کن در کشور فرانسه؛ معرفی شدند و جوایز بخش‌های مختلف این بخش از جشنواره را دریافت کردند.

اعضای هیئت داوران بخش رقابتی اصلی

اعضای هیئت داوران بخش رقابتی اصلی هفتاد و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «کن» که عبارت بودند از؛

«الخاندرو گونزالز ایناریتو» Alejandro González Iñárritu ـ کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده سینما از کشور مکزیک و برنده جایزه اسکار، رئیس هیئت داوران، خانم «مایمونا ان دیایه» Maimouna N’Diaye ـ بازیگر و کارگردان از کشور بورکینافاسو، خانم «ال فانینگ» Elle Fanning ـ بازیگر از کشور آمریکا، «کلی رایکارد» Kelly Reichardt ـ کارگردان، فیلم نامه‌نویس و تدوینگر از کشور آمریکا، خانم «آلیس رورواچر» Alice Rohrwacher ـ کارگردان و فیلم نامه‌نویس از کشور ایتالیا، «انکی بیلال» Enki Bilal ـ کارگردان، تصویرگر و نویسنده داستان‌های مصور از کشور فرانسه، «پاول پالیکوفسکی» Paweł Pawlikowski ـ کارگردان برنده اسکار از کشور لهستان، «رابین کامپیو» Robin Campillo ـ کارگردان و فیلمنامه‌نویس از کشور فرانسه و همچنین «یورگس لانتیموس» Yorgos Lanthimos ـ کارگردان و فیلمنامه‌نویس از کشور یونان؛ از میان۲۱ فیلم سینمایی از کارگردانان کشورهای مختلف جهان، که برای تصاحب جایزه نخل طلای Palme d’Or بهترین فیلم این دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم «کن» با همدیگر به رقابت‌پرداختند، را به شرح زیر معرفی کردند:

جایزه نخل طلا:

جایزه نخل طلای Palme d’Or بهترین فیلم بخش رقابتی اصلی هفتاد و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «کن» فرانسه به فیلم سینمایی «پارازیت» (انگل) Parasite به کارگردانی «بونگ جون ـ هو» Bong Joon-ho از کشور کره جنوبی اهدا شد. 

جایزه بزرگ:

جایزه بزرگ GRAND PRIX هیئت داوران که مهمترین جایزه جشنواره بین‌المللی فیلم «کن» پس از نخل طلاست، به خانم «ماتی دیوپ» Mati Diop برای کارگردانی فیلم سینمایی «آتلانتیک» Atlantic از کشورهای سنگال و فرانسه اهدا شد.

جایزه بهترین کارگردانی:

جایزه بهترین کارگردانی به «ژان پیر داردن» Jean-Pierre Dardenne و «لوک داردن» Luc Dardenne برای کارگردانی فیلم سینمایی «احمد جوان» Young Ahmed از کشور فرانسه اهدا شد.

جایزه هیئت داوران:

جایزه هیئت داوران نیز به طور مشترک به فیلم سینمایی «بینوایان» Les Misérables به کارگردانی «لاج لی» Ladj Ly از کشور فرانسه و فیلم سینمایی «باکورو» Bacurau به کارگردانی «کلبر مندوسا فیلهو» Kleber Mendonça Filho و «جولیانو دورنلی» Juliano Dornelles از کشور برزیل تعلق گرفت.  

جایزه بهترین بازیگر مرد:

«آنتونیو باندراس» Antonio Banderas جایزه بهترین بازیگر مرد این جشنواره را برای بازی در فیلم سینمایی «درد و شکوه» Dolor y Gloria به کارگردانی «پدرو آلمادوار» Pedro Almodóvar از کشور اسپانیا را از آن خود کرد.

جایزه بهترین بازیگر زن:

جایزه بهترین بازیگر زن این جشنواره نیز به «امیلی بیچام» Emily Beecham برای بازی در فیلم سینمایی «جو کوچک» Little Joe به کارگردانی «جسیکا هاسنر» Jessica Hausner از کشورهای آلمان، اتریش و انگلستان اهدا شد.

جایزه بهترین فیلمنامه:

جایزه فیلمنامه به «سلین شیاما» Céline Sciamma برای نوشتن فیلمنامه «پرتره دختری در آتش» Portrait of a Lady on Fire به کارگردانی خودش از کشور فرانسه اهدا شد.

تقدیر ویژه هیئت داوران:

«الیا سلیمان» Elia Suleiman فیلمساز سرشناس فلسطینی برای کارگردانی فیلم سینمایی «این باید بهشت باشد» It Must Be Heaven از کشورهای فرانسه و کانادا، مورد تقدیر ویژه هیئت داوران قرار گرفت.

جایزه نخل طلای بهترین فیلم کوتاه:

جایزه نخل طلای Palme d’Or به فیلم کوتاه «فاصله میان ما و آسمان» The Distance Between Us and the Sky به کارگردانی «واسیلیس کِکاتوس» Vasilis Kekatos از کشورهای یونان و فرانسه اهدا شد.

جایزه ویژه هیئت داوران:

جایزه ویژه هیئت داوران این بخش از جشنواره، به فیلم کوتاه «خدای هیولا» Monstruo Dios به کارگردانی Agustina San Martín از کشور آرژانتین اهدا شد.

اعضای هیئت داوران جایزه دوربین طلایی

اعضای هیئت داوران جایزه دوربین طلایی هفتاد و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «کن» که عبارت بودند از؛ «ریتی پان» Rithy Panh ـ کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده سینما، رئیس هیأت داوران، از کشورهای کامبوج و فرانسه، خانم «آلیس دیوپ» Alice Diop ـ کارگردان از کشور فرانسه، خانم «ساندرین مارک» Sandrine Marques ـ کارگردان، نویسنده و منتقد فیلم از کشور فرانسه، «بونوا دولوم» Benoît Delhomme ـ کارگردان و مدیرفیلمبرداری از کشور فرانسه و «نیکلا نژلن» Nicolas Naegelen ـ رئیس شرکت سینمایی «پولیسون» Polyson از کشور فرانسه؛ برنده جایزه دوربین طلایی را از میان ۲۶ فیلم بلند اول از کارگردانان کشورهای مختلف جهان، که برای تصاحب این جایزه معتبر این دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم «کن» با همدیگر به رقابت‌پرداختند، به شرح زیر معرفی کردند:

جایزه دوربین طلایی:

جایزه دوربین طلایی Caméra d’Or کن برای بهترین فیلم اول این جشنواره، به فیلم سینمایی «مادران ما» Our Mothers به کارگردانی «سزار دیاز» César Díaz از کشورهای گواتمالا، بلژیک و فرانسه تعلق گرفت.

جایزه بهترین فیلم کوتاه بخش «سینه فونداسیون»:

جایزه اول بهترین فیلم بخش رقابتی بیست و دومین جوایز «سینه فونداسیون» The Cinéfondation، شامل ۱۵ هزار یورو به فیلم کوتاه «دست در دست» Mano a Mano به کارگردانی «لوییز کورواسیه» Louise Courvoisier از کشور فرانسه اهدا شد.

جایزه دوم این بخش از جشنواره، شامل ۱۱ هزار یورو به فیلم کوتاه «هیو» Hieu به کارگردانی «ریچارد ون» Richard Van از کشورهای ویتنام و آمریکا اهدا شد.  

جایزه سوم این دوره نیز شامل ۷۵۰۰ یورو به طور مشترک به فیلم کوتاه «اطراف» Ambience به کارگردانی «ویسام الجعفری» Wisam Al Jafari از کشور فلسطین و فیلم کوتاه انیمیشنی «روح کوچک» The Little Soul به کارگردانی Barbara Rupik از کشور لهستان تعلق گرفت.

هفتاد و دومین دوره جشنواره فیلم «کن»

هفتاد و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «کن» به ریاست «پیر لسکیور» Pierre Lescure و با مدیر هنری «تیری فرمو» Thierry Frémaux و با نمایش ۲۱ فیلم سینمایی در بخش رقابتی اصلی، ۱۸ فیلم سینمایی در بخش رقابتی «نوعی نگاه» Un Certain Regard ، ۸ فیلم سینمایی در بخش غیررقابتی، ۱۰ فیلم در بخش «نمایش ویژه»، ۱۷ فیلم کوتاه در بخش رقابتی «سینه فونداسیون» The Cinéfondation، ۱۱ فیلم کوتاه در بخش رقابتی فیلم کوتاه، ۷ فیلم سینمایی در بخش «کلاسیک کن» و همچنین ۵ فیلم در بخش رقابتی «سینمای مستند» از کارگردانان کشورهای مختلف جهان در روزهای ۲۴ اردیبهشت تا ۴ خرداد ماه (۱۴ تا ۲۵ می ۲۰۱۹) در شهر ساحلی کن در کشور فرانسه برگزار ‌شد.

عکس‌ها: منصور جهانی

  • نویسنده : منصور جهانی