بازار سرمایه به عنوان بزرگترین سوپرمارکت مالی که تنوع بسیار زیادی در ابزارهای مالی ایجاد کرده است توانسته طیف‌های مختلف سرمایه‌گذار را به سمت خود جذب نماید.

ازار سرمایه به عنوان بزرگترین سوپرمارکت مالی که تنوع بسیار زیادی در ابزارهای مالی ایجاد کرده است توانسته طیف‌های مختلف سرمایه‌گذار را به سمت خود جذب نماید.

کیوان شیخی | سرمایه‌گذاران با توجه به نگرش اقتصادی و دیدگاه سرمایه‌گذاری خود می‌توانند از ابزارهای موجود با توجه به محدوده ریسک‌پذیری دست به انتخاب بزنند و موجودی نقدشان را در این بازار تبدیل به سایر ابزارهای مالی نمایند.

عامل اصلی رشد بورس برمی‌گردد به افزایش نرخ ارزهای خارجی و اثرگذاری مثبت آن بر سودآوری شرکت‌های بورسی که باعث ایجاد سودآوری خوب در شرکت‌های بورسی شده است. درواقع افزایش نرخ ارز از یک طرف باعث افزایش قیمت فروش محصولات شرکت‌های بورسی و ایجاد سودهای خوب برای شرکت‌هایی شده است که محصولاتشان براساس نرخ‌های جهانی قیمت‌گذاری می‌شود. عامل اصلی برای این شرکت‌ها تغییر نرخ دلار نیمایی از نرخ دستوری به نرخ عرف بازار است که در آینده سودهای بسیار زیادی را برای این شرکت‌ها به بار خواهد آورد که باعث ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه خواهد شد.
اما برای شرکت‌هایی که فروششان ریالی است افزایش نرخ ارزهای جهانی باعث ایجاد قدرت رقابت در قیمت تمام‌شده برای مصرف‌کننده داخلی شده است و در کل باعث ایجاد تمایل به مصرف محصولات داخلی با توجه به نرخ بالای محصولات خارجی شده است. این عامل نیز باعث افزایش فروش و سودآوری شرکت‌های متأثر از ریال داخلی شده است و کماکان اثر آن افزایش فروش و افزایش سودآوری و افزایش سرمایه در گردش این شرکت‌هاست و این روند کماکان ادامه‌دار خواهد بود که در بلندمدت می‌تواند باعث توسعه خطوط تواید و افزایش ظرفیت تولیدی شود.
بازار ارز و سکه همچنان خریداران خاص خود را دارند که به صورت سنتی در بازارهای مالی فعالیت دارند و نمی‌توان چراغ نوع بازارها را به طور کامل خاموش کرد. در ماه‌های اخیر بانک مرکزی با درایت سرعت گردش پول را بسیار کند کرده و توانسته با سیاست‌های خاص از جمله محدودیت خرید و تراکنش‌های مالی و الزامی کردن ارائه اسناد مثبته برای نقل و انتقال مبالغ بالا، سفته‌بازی و سوداگری از این بازارها را به مصرف‌کننده واقعی سوق دهد و دارندگان نقدینگی سرگردان جایی جز بازار سرمایه و استفاده از تنوع این بازارها ندارند، لذا با توجه به اینکه بازار سرمایه دارای ابزارهای متنوع برای تمامی طیف‌های مختلف سرمایه‌گذاری است همچنان پیش‌بینی می‌کنم این بازار در کانون توجه سرمایه‌گذاران و دارندگان وجوه نقد سرگردان باشد.

کیوان شیخی _رئیس اداره تالارهای بورس

  • نویسنده : کیوان شیخی