موکریان بوکان آنلاین- با راه‌اندازی درگاه خدمات الکترونیک، از این پس امکان ثبت غیرحضوری شکایت در دیوان عدالت اداری فراهم شده است.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی دیوان عدالت اداری، در اجرای تکلیف مقرر در ماده ۲۳ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، درگاه اخذ دادخواست الکترونیک دیوان عدالت، شنبه ۲۴ خرداد با حضور ریاست و معاونین به صورت رسمی افتتاح شد.

براساس این گزارش به این ترتیب ثبت دادخواستهای بدوی و تجدیدنظر در این مرجع از طریق اینترنت و بدون حضور فیزیکی برای شکات و دستگاههای اجرایی طرف شکایت امکان‌پذیر شد. این اقدام که در راستای تاکیدات ریاست قوه قضاییه و تکریم ارباب رجوع و تسهیل در امور قضایی صورت گرفته، نیاز  به مراجعه حضوری در دیوان عدالت اداری و صرف هزینه فرصت و هزینه ایاب و ذهاب را منتفی کرده است. همچنین راه‌اندازی این سامانه در اعمال فاصله اجتماعی که از تدابیر مهار ویروس کروناست نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت.

این گزارش حاکی است شکاتی که مایل به ثبت دادخواست بصورت غیرحضوری هستند، می‌توانند با داشتن کد ثنا که قبلاً از دفاتر خدمات قضائی اخذ کرده‌اند، وارد سامانه شده و پس از احراز هویت الکترونیکی دادخواست بدوی یا تجدیدنظر خود را در سامانه ثبت و هزینه دادرسی را پرداخت کنند.

در این مراسم همچنین دسترسی به نسخه یک “سامانه آراء صحیح” با قرار گرفتن بر بستر وب، در اختیار عموم افراد جامعه قرار گرفت.

هدف از  قرار دادن سامانه آراء صحیح بر بستر وب و امکان دسترسی عموم به این سامانه، دسترسی سریع و آسان همگان به آراء و مستندات قانونی است.

این گزارش حاکی است در این سامانه موضوعات مختلفِ مورد شکایت بگونه‌ای طبقه بندی شده که با کمترین جستجو، کاربر به موضوع مورد نظر خود دست خواهد یافت. همچنین سامانه رای صحیح دارای قابلیت جستجوی هوشمند می باشد که کلمات مورد نظر کاربر را به صورت طبقه بندی شده نیز پیشنهاد می دهد.

این سامانه شامل طبقه بندی موضوعات مورد شکایت  در دیوان، جمع آوری قوانین و مقررات مرتبط با آن و همچنین نمونه آراء صحیح صادره در هر مورد می‌باشد که می‌تواند نقش مهمی در راهنمایی مردم در مورد نحوه طرح شکایت و احقاق حق آنها داشته باشد. در نسخه یک این سامانه که در دسترس عموم قرار گرفته است، حدود ۱۲۰ موضوع بهمراه بیش از ۵۰۰ نمونه رای طبقه بندی شده و در دسترس قرار گرفته است و با برنامه ریزی به‌عمل آمده در نسخه های بعدی موضوعات آن تکمیل و به روز رسانی خواهد شد.