افشین(محمد) قادرزاده، ۲۰ ساله با ۶۵.۲۴ سانتی متر در کتاب رکورد‌های جهانی گینس به عنوان کوتاه قدترین مرد زنده شناخته شد.

مکریان بوکان آنلاین | افشین قادرزاده، اهل روستایی دورافتاده در شهرستان بوکان در شمال ایران، اکنون با قد ۶۵.۲۴ سانتی‌متر، در کتاب رکورد‌های جهانی گینس به عنوان کوتاه‌قدترین مرد زنده شناخته شده است.

افشین که برای استفاده از تلفن همراه با مشکل روبروست، به دلیل ضعف جسمانی نتوانسته به مدرسه برود.

اما افشین گفت که امیدوار است شهرت تازه‌ای که به‌عنوان کوتاه‌قدترین مرد جهان به دست آورده است، به او کمک کند تا از والدینش مراقبت کند، پدر و مادری که گاهی برای به دست آوردن پول کافی برای مخارج زندگی، درمان و داروی پسرشان تلاش می‌کنند.

افشین گفت: آرزوی من این است که بتوانم به پدر و مادرم کمک کنم. این شناخت جهانی ممکن است به من کمک کند تا به رویایم برسم.

کوتاهی قد افشین به این معناست که او نمی‌تواند راه پدرش اسماعیل قادرزاده را به عنوان کارگر ساختمانی ادامه دهد. در واقع افشین که تنها ۶.۵ کیلوگرم وزن دارد، نتوانسته شغل مناسبی در زادگاه خود پیدا کند.

افشین که با بی سوادی دست و پنجه نرم می‌کند و هرگز نمی‌تواند به تنهایی بدون پدر و مادرش به روستای خود برود، گفت که توانسته است از طریق تلفنی که دوستش برایش فرستاده با جهان بزرگتر ارتباط برقرار کند، اما استفاده از آن برایش دشوار است.

او می‌گوید: به طور کلی استفاده از تلفن برای مدت طولانی به دلیل سنگین بودن آن دشوار است، با این حال من هنوز آن را مدیریت می‌کنم. من می‌دانم بلندترین مرد دنیا کیست. من ممکن است در کف دستان او جا شوم!

پدر افشین گفت: ادامه درمان و ضعف جسمانی پسرم دلیل اصلی ترک تحصیل اوست وگرنه مشکل روحی ندارد.

پدر افشین گفت که برای پیدا کردن لباسی که مناسب او باشد، تلاش می‌کند. او فقط می‌تواند با لباس‌هایی بپوشد که یک کودک سه ساله با آن تناسب داشته باشد، اما طرح‌ها معمولاً دیگر برای سن او مناسب نیست.

افشین گفت پس از دریافت رکورد گینس در دبی، احساس می‌کرد که این یک رویا است. افشین زمانی که در دبی بود، از اینکه پیش خیاط و آرایشگر رفت و از برج خلیفه بلندترین ساختمان جهان دیدن کرد، بسیار خوشحال بود.

افشین چهارمین مرد کوتاه قدی است که تاکنون توسط رکورد‌های جهانی گینس تایید شده است. او زمانی که در دبی بود سه بار در طول ۲۴ ساعت اندازه‌گیری‌ها شد.

وی افزود: فقط فکر کردن به عضویت در خانواده رکورد‌های جهانی گینس مانند یک رویا است. برای باور کردنش گاهی تقلا می‌کنم. مثل این است که روز بعد از خواب بیدار می‌شوی و تمام دنیا می‌دانند که کی هستی. افشین گفت این جادویی است.

وی با بیان اینکه از توجه مردم خوشم می‌آید، اضافه کرد که این به من احساس خاصی میدهد.

افشین اکنون ادوارد نینو هرناندز را از صدر جدول کوتاه‌ترین مرد جهان حذف کرده است. هرناندز، ۳۶ ساله، اهل بوگوتا در کلمبیا، تنها ۷۲.۱ سانتی متر قد دارد.

به گزارش فرارو، کریگ گلندی، سردبیر رکورد‌های جهانی گینس، گفت: دیدار با افشین و خانواده اش و تایید او به عنوان کوتاه قدترین مرد بالغ جهان جدید، افتخاری بود.

وی افزود: این یکی از آن موارد فوق‌العاده اساسی بدن انسان است، و دریافت این تاییدیه رسمی لحظه‌ای بالقوه تغییردهنده در زندگی این مرد جوان جذاب است.

گلندی گفت: با قضاوت براساس شور و شوقی که در طول سفرش به دبی نشان داده است، او بیش از حد آماده است تا از وضعیت مشهور جدید خود لذت ببرد و به یک نام آشنا تبدیل شود.

افشین در روستایی دورافتاده در شهرستان بوکان استان آذربایجان غربی کشف شد. او می‌تواند با استفاده به دو زبان کردی و فارسی صحبت کند.

تام و جری یکی از کارتون‌های مورد علاقه افشین است، و اگرچه ممکن است تصور کنید او با جری هم‌ذات‌پنداری می‌کند، افشین در واقع تام گربه را ترجیح می‌دهد.

افشین هم عاشق تماشای فوتبال است و از باشگاه استقلال ایران حمایت می‌کند. فوتبالیست‌های مورد علاقه او علی دایی (ایران) و کریستیانو رونالدو (پرتغال) هستند.

افشین شخصیتی بسیار مهربان و برونگرا دارد به همین دلیل در بین مردم محلی بسیار محبوب است. هم پدر و مادرش و هم ساکنان روستا او را با نام «محمد» صدا می‌زنند.

افشین پس از اینکه نامش در گینس ثبت شد، اگرچه خوشحال بود، اما توضیح داد که آرزو می‌کند می‌توانست مانند دیگران زندگی کند، به خصوص که بتواند ماشین داشته باشد و رانندگی کند.