فرماندار سردشت گفت: استاد «خضر قادری» شناسنامه فرهنگ و هنر موسیقی کردی است و بزرگداشت ایشان روزی به یادمانی در تاریخ هنر شهرستان سردشت خواهد بود.

به گزارش مکریان بوکان آنلاین از روابط عمومی فرمانداری سردشت؛ لقمان خسروپور در آیین بزرگداشت استاد «خضر قادری» مشهور به «خله درزی»  که با حضور امام جمعه، جمعی از مسئولان و هنردوستان شهرستان و شهرستان های همجوار در سالن یادمان شهدای هفت تیر برگزار شد، گفت: این استاد بزرگ سالها هنرو تلاشش را در عرصه موسیقی فولکلور کُردی صرف کرده که آن  را ارج می نهیم  و اینکه مدرک درجه یک هنری بالاترین مدرک هنری کشوربه ایشان تقدیم می شود.

او تاکید کرد: جای بس افتخار و خرسندی است و این افتخار بزرگ برای شهرستان به ثبت رسید که باید تبریک گفت. ماموستا خضرقادری شناسنامه فرهنگ و هنر موسیقی سردشت است و امروز  روزی بزرگ و به یادمانی در تاریخ هنر این شهرستان خواهد بود.

فرماندار سردشت با اشاره به اعطای حکم درجه یک هنری به این هنرمند پیشکسوت کرد افزود : نام استاد در تاریخ هنر ثبت و تا تاریخ هست و خواهد بود نام و یاد این استاد گرامی جاری و ساری است.

فرماندار سردشت گفت: استاد «خضر قادری» شناسنامه فرهنگ و هنر موسیقی کردی است و بزرگداشت ایشان روزی به یادمانی در تاریخ هنر شهرستان سردشت خواهد بود.

در پایان ضمن تجلیل از استاد خضر قادری ، مدرک درجه یک هنری به وی اعطا شد همچنین اجرای موسیقی و بیت و حیران از دیگر برنامه های این مراسم بود.

گفتنی است؛ خرداد ماه امسال در پی سفر وزیر فرهنگ به استان آذربایجان غربی و دستور تسریع ویژه وی برای اعطای مدرک درجه یک هنری از سوی شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور به «خضر قادری گرماوی» مشهور به «خلە دەرزی» هنرمند پیشکسوت ۱۰۶ ساله موسیقی اقوام و از اساتید موسیقی فولکلور کردی در سردشت اعطا شد.

استاد خضر قادری گرماوی در چهار حوزه هنر کردی بیت خوانی، حیران، لاوک و شمشال زنی خبره است.

همچنین خله ده رزی (خضر قادری گرماوی) در بیشتر جشنواره های هنری کشور شرکت داشته و در سال های گذشته در سمینار «آرکی تایپ های آوازی هند و اروپایی» که توسط «کنسرواتوار چایکوفسکی» مسکو در این شهر برگزار شده بود، حضور داشته است.

استاد خدر قادری گرماوی مشهور به «خلە دەرزی» هنرمند بلامنازع بیت و حیران متولد ۱۲۹۵ روستای گرماب علیا از توابع دهستان آلان شهر سردشت است.

  • منبع خبر : روابط عمومی فرمانداری سردشت