دکتر ناصح محمدخانی در مراسم افتتاحیه و فرش قرمز دومین جشنواره ملی اتودهای نمایشی بوکان در جمع هنرمندان در خصوص اهمیت برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و تئاتر سخن گفت.

مکریان بوکان آنلاین | دکتر ناصح محمدخانی در مراسم افتتاحیه و فرش قرمز دومین جشنواره ملی اتودهای نمایشی بوکان در جمع هنرمندان گفت: بسیار بسیار مفتخر و خرسند و خوشنود هستیم که امروز در جمع استاید و هنرمندان و هنردوستان ۲۲ استان ایران اسلامی عزیزمان در دومین جشنواره ملی اتودهای نمایشی به میزبانی شهر بوکان، شهر نخبگان و فرهیختگان، میزبان شما عزیزان و سروران ارجمند هستیم و امیدواریم که انشاءالله در طول این سه روزی که افتخار میزبانی شما عزیزان را داریم، توانسته‌ باشیم لحظات خوب و خوش و به‌یادماندنی را برای شما خلق کنیم.

 شهردار بوکان افزود: تئاتر می‌تواند عامل پیشگیری از بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی در جامعه باشد. تئاتر به عنوان ستون فرهنگی جامعه در ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی می‌تواند نقش بسیار موثری را ایفا کند. بخش هنر به‌ویژه هنر اصیل تئاتر در ایران اسلامی‌ عزیزمان، در فرهنگ‌سازی و ارتقای فرهنگی جامعه از اهمیت بسزایی برخوردار است و هنرمندان ما می‌توانند با اتکا به فرهنگ غنی اسلامی و بومی در جهت اصلاح هنجاری‌های جامعه حرکت‌ کنند.

محمدخانی اظهار داشت: نمایش از یک سوی آیینه فرهنگ، هویت و تمدن یک جامعه و از سوی دیگر عنصر مقوّم آن است و هنرهای نمایشی، بازتاب تحولات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی زمانه خود هستند که با ظرفیتی غنی و سرشار از ایده، تخیل، تفکر و اندیشه به چرخه تولید و ارتقای میراث تمدنی جوامع و وقوع‌های زندگی اجتماعی کمک می‌کنند

 وی افزود: در این میان تئاتر نیز به دلیل بهره گرفتن از هنرهای متنوع هم در طراحی و انتقال پیام به مخاطب و هم در منظر سابقه طولانی در پهنه تاریخ طولانی ایران اسلامی عزیزمان، تاریخ هنر و فرهنگ بشر، جایگاه ویژه و ممتازی دارد. هنرهای نمایشی از جمله تئاتر فارغ از صاحت هنری خود دارای روایتی از جهان پیرامون هستند و به زبان هنر با مخاطبان تعاملی ایدئولوژیک برقرار می‌کنند. بنابراین تئاتر پیش از آنکه تخیل و انتضاع باشد، روایتی انضمامی از جهان پیرامون خود است که اقتضا دراماتیزه شدن را دارد، باید به این مسئله توجه شود.

 شهردار گفت: مخاطب اصلی تئاتر مردم هستند و بر این هنر است که می‌توان شخصیت‌های درونی به تصویر کشید. مردم در آیینه تئاتر عیوب خود را رفع می‌کنند و در واقع می‌توانند تئاتر را مادر تمامی هنرها دانست.

  • نویسنده : محمد رحیمی