هاشم شیخ احمدی فعال مدنی و اجتماعی با انتشار یادداشتی با مسئولان آموزش و پرورش بوکان سخن گفت. متن این یادداشت که در اختیار مکریان بوکان آنلاین قرار گرفته است به شرح ذیل است: سروران گرامی روی سخنم با شماست و دوست دارم بدون شرح و توضیح اضافه روی اصل موضوع یا چه بنام اصل […]

هاشم شیخ احمدی فعال مدنی و اجتماعی با انتشار یادداشتی با مسئولان آموزش و پرورش بوکان سخن گفت.

متن این یادداشت که در اختیار مکریان بوکان آنلاین قرار گرفته است به شرح ذیل است:

سروران گرامی روی سخنم با شماست و دوست دارم بدون شرح و توضیح اضافه روی اصل موضوع یا چه بنام اصل معضلات روی سخن را با شما باز کنم.

معضلاتی که بعضا ناشی از مدت مدیریت و اسلوب‌های مدیریتی در طول۱۴ سال اخیر آموزش و پرورش بوکان است. تنها اداره‌ای که در تاریخ بوکان سابقه برخی مدیرانش به بالای ۱۰ سال رسیده و از عواقب و عوارض مدیریت‌های طولانی مدت و بعدا تغییر دو مدیریت در طول کمتر از ۴ سال می‌توان یک مثنوی نوشت.

تجربه ثابت کرده بقای مدیران بیش از ۴سال چندان جوابگو نیست و برای همین هم وزرا، رؤسای جمهور، نمایندگان و مدیران کل هر ۴ سال یکبار تغییر می‌کنند.

زیرا مدیریت ماندگار و مصلحت‌گرا عواقب ناگوار ماندگار هم دارد. امیدوارم شما مسئولان آموزش و پرورش بوکان از همین فردا نسبت به عوارض و پیامدهای منفی مدیریت در سال‌های گذشته آستین بالا بزنید و قاچاق دانش‌آموز از برخی مدارس به مدارس غیر انتفاعی را متوقف کنید.به مادام‌العمر بودن مدیریت‌ها در برخی مدارس پایان دهید. عدالت در ثبت نام سهمیه و منطقه‌بندی دانش آموزان دبیرستان و راهنمایی را در عمل پیاده کنید.

به بخش آموزش متوسطه۱ یک سر بزنید و یک جراحی آموزشی و ریشه‌ای انجام دهید جایی که سابقا دبیر حسابداری علوم تجربی و دبیر معارف جامعه شناسی تدریس نموده و شاید امروز هم می‌نمایند و از نزدیک خود شاهد یک ستم آموزشی در این مورد بودم. از نیروهای خلاق و خوش فکر در مدیریت مدارس استفاده کنید نه چهره‌های تکراری و افرادی که از یاد برده‌اند با پست دبیر استخدام شده‌اند نه مدیر.آیاکسانی که خود و همسرانشان هر دو پست مدیریت دارند مخالف عدالت اداری نیست.

کسانی که استمرار آموزشی می‌زنند و اینقدر علاقه‌مند به آموزش چرا بایدبعد از ۳۰ سال خدمت پست مدیریت بگیرند. اگر علاقه‌مندند بفرمایید بفرستید کلاس‌های درس.چرا افرادی هم سهامدار غیرانتفاعی‌اند و هم مدیر مدارس دولتی؟چرا رسم کرده‌اید و کسی که از پست‌های اداری بیرون می‌رود حتما در مدارس برای خود پست تعیین می‌کند. اینها را بفرستید کلاس درس تا بدانند معلمان در زمان تصدی پست و مقام توسط اینها چه کشیداند.

خواهشمنداست فقط نظاره‌گر و تئوریسین در حل معضلات نباشید اینها که نمونه‌وار ذکر کردم حرف دل بسیاری از فرهنگیان هم هست. لطفا روشن کنید چرا در دبیرستان‌ها افت تحصیلی بالاست. کسانی که عملا می‌خواهند توان فرهنگیان بوکان در مدارس دولتی را زیر سوال برده و به عناوین مختلف مدارس خصوصی را با بار مالی اضافی قدرتمند و مناسب نشان دهند و انتفاعی از امر داشته باشند دستشان را از حلقوم آموزش وپرورش کوتاه کنید. کجای دنیا داخل مدیریت و ساختمان و در و دیوار آن بنر تبلیغاتی مدارس خصوصی است.

نیروهای خدماتی را از فروشنده و مغازه‌دار در بوفه‌ها به کسانی که شاغل بخش خدمات به فرهنگیان باشند توجیه کنید. زیرا برخی از آنان خود درحد مدیر ظاهر می‌شوند و عملا بی باک از معلمان.اگر می‌خواهید پایه تحصیلات دانش آموزان قوی و محکم باشد دوره سه ساله راهنمایی همانطور که در بالا ذکر کردم را با مدیران خوش‌فکر و دبیران مرتبط تقویت کنید.

معلمان را ارج بنهید در بسیاری کلاس‌ها یک صندلی که شایسته جلوس معلم باشد وجود ندارد. مدیران مدارس فقط مبصر حضور و غیاب معلمان نباشند بلکه از آنان حین مشکل دفاع و در ضمن از تعارف با دبیران کم کار صرف نظر کنند. در برنامه شاد تمام وظایف بر دوش معلمان افتاده معاونین را در خصوص برخورد با دانش آموزان هتاک و مخل پاسخگوتر کنید.

خودی و غیر خودی را در مدارس حذف کنید. کسی بخاطر تفاوت دیدگاه وانتقاد مورد بی‌مهری قرار نگیرد.

از فرد گرایی و تعارفات بپرهیزید سال‌ها در گذشته بخاطر صندلی و مقام در این مجموعه با این وآن تعارف شده و اغماض اکنون شما که می‌گویید متفاوت عمل می‌کنید بسم‌الله این گوی وا ین میدان.در فضای انتقاد از گذشته و در حالت اپوزسیون بودن حین مدیریت کار ساز نیست.

  • نویسنده : هاشم شیخ احمدی