سطح کارهاي اجرا شده امروز اگر بنا بر اين باشد نسبت به همديگر ارزيابي شود چنان فاصله فاحش و دور از انتظاري وجود ندارد.

به گزارش مکریان بوکان آنلاین، خالد حیدری پیشکسوت تئاتر منطقه که به عنوان داور در نخستین جشنواره اتودهای نمایشی حضور دارد، درباره سطح کارهای حاضر در جشنواره گفت: سطح کارهای اجرا شده امروز اگر بنا بر این باشد نسبت به همدیگر ارزیابی شود چنان فاصله فاحش و دور از انتظاری وجود ندارد. دلیل هم اینست که اکثریت شرکت کنندگان آماتور و مبتدی هستند. اما اگر نگاهی کلی به حضور این هنرمندان داشته باشیم فارغ از موضوعات مطرح شده در نمایش‌ها ، باید به همت و زحمت آنان آفرین گفت چون آنچه در توان داشتند با شور و شوق  ارائه کردند و صحنه را از آن خود کردند.

حیدری در مورد نحوه برگزاری اولین دوره جشنواره اتودهای نمایشی گفت: در برگزاری جشنواره به وضوح آثار برنامه‌ریزی، مدیریت، کار تیمی و اهمیت موضوع مشاهده می‌شد. در واقع سطح جشنواره بالاتر از سطح شهرستان بود و بی‌گمان چنین جشنواره‌ای با پشتیبانی بهتر توان برگزاری در جغرافیای بیشتر را دارد.

وی در مورد لزوم برگزاری این فستیوال‌ها در سطح منطقه اظهار داشت: متاسفانه در سال‌های اخیر جشنواره‌های متعددی در سطح کشور راه اندازی شده است، به نوعی دچار جشنواره زایی شده‌ایم و همین باعث شده که بحث آموزش و تقویت اجراهای عمومی کم رنگ شود و بودجه‌ها و منابع مالی که به سختی تامین می‌شود به سوی جشنوارها سرازیر شده…، حال بماند که پشتیبان مالی هم متاسفانه بصورت گزینشی انجام می‌شود.

اما در مورد  لزوم چنین جشنواره‌هایی باید گفت که اگر همراه با کار پژوهش در ارتباط با موضوعات روز جامعه باشد، خصوصاً معضلات اجتماعی ناشی از سبک زندگی که برگرفته از فرهنگ دیگران است و بیگانگی آن با فرهنگ ما به وضوح آشکارا است، قطعاً و یقیناً هرچه بیشتر کار شود باز هم کم میاریم، اما کارهای نمایشی فاخر، هرچه سطح چنین جشنواره‌های بالاتر باشد مخاطب بیشتری را جذب خواهد کرد.

اگر برنامه‌ریزی به این سمت و سو باشد که آثار ارائه شده یا به قولی دیگر تولیدات هنرهای نمایشی هر چه مردمی‌تر باشند ارتباط بهتر و تاثیر بیشتری خواهند گذاشت.

 حالا که قرار است فعالیت‌های تئاتری بیشتر در جشنواره‌ها متمرکز باشد پس جشنواره‌ها باید پُربار و پُر ثمر باشند.

امیدوارم این جشنواره بتواند در منطقه جایگاهی برای خود بنیان نهد.

  • نویسنده : منوچهر جهانی