رئیس سازمان حج و زیارت گفت: عربستان حتی اگر طی روزهای آینده اعلام کند برای پذیرش زائران مشکلی ندارد، آمادگی برای اعزام حجاج به سرزمین وحی در کشور وجود دارد. ‌

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، علیرضا رشیدیان این مطلب را روز سه شنبه در نشست شورای برنامه ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت که به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تشکیل شد، عنوان کرد. 

وی  با بیان اینکه کمتر از یک ماه به برگزاری حج آینده باقیمانده اما همچنان موضع عربستان بطور رسمی اعلام نشده، افزود: برای بررسی وضعیت حج پیش رو درخواست شده که جلسه شورای عالی حج تشکیل شود.

رشیدیان ادامه داد: در جلسه شورای عالی حج احتمالات و سناریوهای مختلف درباره حج آینده مطرح خواهد شد.
وی با بیان اینکه امور اجرایی حج از جمله ثبت نام و معاینات زائران و سازماندهی کاروان ها طبق روال گذشته پیگیری شده، گفت: عربستان حتی اگر در روزهای آینده اعلام کند برای پذیرش زائران مشکلی ندارد آمادگی برای اعزام حجاج به سرزمین وحی در داخل کشور وجود دارد.  
همچنین اکبر رضایی سرپرست معاونت حج و عمره سازمان حج و زیارت و دکتر سیدعلی مرعشی سرپرست مرکز پزشکی حج و زیارت از روند اقدامات صورت گرفته در حوزه های اجرایی و پزشکی حج گزارش دادند.
رضایی گفت: با استفاده از کارشناسان خبره وزارت بهداشت  دستورالعمل های بهداشتی  برای بخش های مختلف تهیه شده است.
در ادامه این جلسه نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه به همت گروه فقه پژوهشکده حج و زیارت، در حضور اعضای استفتائات دفاتر مراجع عظام تقلید مسائل نو پدیده در حج با شرایط خاص در قالب ۱۴ سوال استفتاء شده، گفت: این سوالات برای دفتر مقام معظم رهبری هم ارسال شده تا زائران بتوانند از فتوا و نظرمرجع تقلید خود مطلع شوند.
وی تاکید کرد: در صورت اعلام رسمی موضع عربستان، مجموعه حج و زیارت با ستاد ملی مبارزه با کرونا، در موضوع حج آینده اقدام خواهد کرد.  
محمد آزاد سرپرست معاونت امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت نیز در خصوص وضعیت شیوع کرونا در شهرهای زیارتی عراق و سوریه و پیگیری های صورت گرفته برای تهیه پروتکل های بهداشتی در حوزه اعزام زائران کشور و پذیرش زائران خارجی گزارش داد.
وی گفت: این پروتکل ها از طریق وزارت امور خارجه در اختیار طرف های عراقی و سوری قرار خواهد گرفت تا در شرایط فروکش کرونا با موافقت طرف های مقابل اعزام زائران مجددا از سرگرفته شود.  
همچنین نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در این نشست به دلاورمردی ها و خدمات حضرت حمزه در کنار پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و سالگرد وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) را تسلیت گفت.
حجت الاسلام والمسلمین نواب با بیان داستان دو غزوه احد و حمراء الاسد تصریح کرد:  جنگ احد به مسلمانان آموخت که نتیجه اطاعت از رهبری موفقیت و پیروزی و سرپیچی از او شکست است.
وی تاکید کرد: در سالهای پس از پیروزی انقلاب بارها شاهد بودیم درحالیکه دشمن توهم حمله را تشدید می کرد یاران امام امت و مقام معظم رهبری یکپارچه به صحنه آمدند و با تاسی از یاران پیامبر درغزوه حمره الاسد، در مقابل فشارها می ایستادند و دشمن را از تصمیم توطئه علیه ایران اسلامی پشیمان می کردند.