موکریان بوکان آنلاین | در روند انتخابات اخیر ریاست جمهوری، شاهد اتفاقات و جریاناتی بودیم و طیفی متنوع از نمایندگان مناطق کوردنشین و نمایندگان ادوار مجلس و فعالین سیاسی و اجتماعی به‌ویژه طیف اصلاح‌طلبان کورد با هر نیتی، وارد کارزار انتخابات به نفع مسعود پزشکیان شدند و در خوش‌بینانه‌ترین حالت، تن به بازی باخت ـ […]

موکریان بوکان آنلاین | در روند انتخابات اخیر ریاست جمهوری، شاهد اتفاقات و جریاناتی بودیم و طیفی متنوع از نمایندگان مناطق کوردنشین و نمایندگان ادوار مجلس و فعالین سیاسی و اجتماعی به‌ویژه طیف اصلاح‌طلبان کورد با هر نیتی، وارد کارزار انتخابات به نفع مسعود پزشکیان شدند و در خوش‌بینانه‌ترین حالت، تن به بازی باخت ـ باخت دادند.

این گروه، هر چند در گرم‌کردن تنورِ انتخابات، ناکام ماندند اما از حق نگذریم در جذب آرای حداقلی مناطق کُردنشین به سبد پزشکیان موفق بودند.

در همان فردای پیروزی پزشکیان، اولین حرکت کاندیدای پیروز در معرفی شورای راهبردی و غیبت دو طیف همیشه مغفول مانده در حاکمیت ـ کوردها و اهل سنت ـ اعضای ستاد مرکزی و اعوان و انصارِ اصلاح‌طلب در مقابل اولین ناکامی به تکاپو افتادند و نهایتا با معرفی یکی از نمایندگان ادوار مناطق کوردنشین و یک نفر بلوچِ اهل سنت را وارد صحنه خیمه شب‌بازی شورای راهبردی کردند.

ناکامی دوم این جریان زمانی بود که در صبح یکشنبه ۲۱ مرداد ماه، رئیس جمهور منخب؛ لیست کابینه را به مجلس شورای اسلامی معرفی کردند و لیست معرفی شده و احکام صادره از سوی رئیس جمهور، میخ آخر تابوت رؤیاهای این جریان بود که برای گرفتن رأی به نفع پزشکیان در مناطق خویش از همه چیز خود گذشته بودند!!!!!

اکثریت مردم شریف مناطق کوردنشین با زبان بی‌زبانی؛ چندین نوبت سعی کردند با تنها ابزار موجود یعنی صندوق‌های رأی پیام خویش را در اعتراض به تبعیض‌های قانونی و فراقانونی اعلام کنند و در این انتخابات هر چند که دو گروه شدند اما موفق به رساندن پیام خویش به آنیکه باید بشنود رساندند. گروهی اکثریت در لباس قهر با صندوق و گروهی حضور با پیام گفتمان رفع تبعیض که آقای دکتر مسعود پزشکیان در همه متینگ‌ها و مناظره‌ها آن را نمایندگی می‌کردند ….

آما آنچه در این انتخابات گذشت و با استخراج نتایج آن هر یک از مخاطبین آن پیام‌ها به انحاء مختلف این گفتمان را با دلبخواه خویش تاأویل و تفسیر کردند هر چند که محتوای پیام مردم واضح و روشن بود.

در خصوص مخاطب قهریون، مخاطب کلان‌تر و آشکارا کل حاکمیت است و مجال آن فعلا در این مقال نیست.

لیکن طرف دیگر این صحنه کسی نیست جز دکتر پزشکیان، کاندیدای پیروز و رئیس محترم جمهور، در ایام تبلیغات انتخابات ایشان سوار بر موجی شدن در جهت رفع تعیض ۴۳ ساله‌ای که بر مردمی تحت عنوان “کوردبودن و سنی‌بودن روا داشته شده و این ظلم، باعث شده مملکت از وجود نخبگان ایشان در مدیریت کلان اداره کشور بی‌بهره بماند”، در این آغازین شروع به‌کار دولت ایشان با معرفی کابینه و توزیع پست‌های ستادی ریاست جمهوری بیانگر مثل مشهور “سالی که نکوست از بهارش پیداست” را یادآوری می‌نماید و مهر باطلی است بر رؤیاهای طرفدارانش در مناطق کوردنشین که خود سالها مهمان ایشان بوده و شاکله جوانی‌اش در جمع آنها شکل گرفته است.

تنها با تمسک به آیه مبارکه قرآن کریم از ایشان می‌پرسم :

لم تقولون مالا تفعلون (قرآن کریم)

البته فکر کنم با توجه به نطق مراسم تنفیذ و قرائت اشتباه آیه قرآن واعتصموا بحبل الله … توسط ایشان و آنچه در ایام انتخابات و نطق‌هایشان زیاد از نهج البلاغه استفاده می‌کردند؛ ظاهرا انس بیشتری دارند با توسل به نهج البلاغه از زبان حضرت علی (ع) می‌فرمایند:

وایک …آن تعدهم فتتبع موعدک بخلفک … الخلف یوجب المقت عندالله والناس .

ترجمه: به پرهیز از خلف وعده که آن موجب نفرت خدا و مردم از تو می‌شود. (نهج البلاغه)

و اما جهت سوم این ماجرا ستادهای پزشکیان در مرکز و مناطق کوردنشین و نمایندگان کنونی مجلس و نمایندگان ادوار و اصلاح‌طلبان کورد است.

این عزیزان، نیک واقف هستند که در ۴۳ سال گذشته با رواداشتن تبعیضات متعدد بر مردم ما تا کنون فرصتی داده نشده تا در هیچ‌ یک از نخبگان کورد و اهل سنت در هیچ یک از مصادر کلان تصمیم‌گیری و حکومتی حضوری داشته باشند.

بیش‌تر از ۶۰ نهاد و مجمع و مجلس و شورا و هیأت حاکمیتی و تصمیم‌گیری و قانون‌گذاری در این مملکت داریم، به‌غیر از دو مجلس خبرگان و شورای اسلامی؛ کوردها و اهل سنت، غایب اصلی و همیشگی آنها هستند و حضور ندارند.

نمایندگان محترم کنونی و ادوار و اصلاح‌طلبان عزیز شما را چه شده است؟

چگونه است رویه خود را مانند ادوار قبل در انتخابات ریاست جمهری فراموش کرده‌اید؟ آیا با کاندیدای مورد حمایتتان میثاق و منشوری داشتید؟ آیا خلف وعده‌ای صورت گرفته یا خیر؟

دوستان نقل این روزها زیاد شنیده‌اید، زمان بزن در رو تمام شده

و اینک زمان آن فرا رسیده تا حداقل شما با مردم‌تان صادق باشید و به احترام کسانی‌که به شما اعتماد کردند واقعیات را به مردم بگوئید و روشن کنید مبانی این دعوت شما چی بوده است؟

دوستان، حافظه تاریخی ملت ماندگار است و در تاریخ ثبت خواهد شد کما اینکه عملکرد گذشته‌گان ثبت است. فراموش نکنید حافظه تاریخی پست‌های فضای مجازی نیست که پاک شود.

فاعتبروا یا اولی الابصار

عطااله قادری

  • نویسنده : عطااله قادری