موکریان بوکان آنلاین | سینمای بوکان که آبان سال گذشته با حضور رئیس سازمان سینمایی افتتاح شد، متعلق به اداره کل ارشاد استان است، اما بدون طی کردن فرایند قانونی مزایده به یک شخص خاص با هویت (ک.م) به صورت سه ساله واگذار شد. این قرارداد ترکمانچای از آنجایی محل بحث و بررسی و پیگیری […]

موکریان بوکان آنلاین | سینمای بوکان که آبان سال گذشته با حضور رئیس سازمان سینمایی افتتاح شد، متعلق به اداره کل ارشاد استان است، اما بدون طی کردن فرایند قانونی مزایده به یک شخص خاص با هویت (ک.م) به صورت سه ساله واگذار شد. این قرارداد ترکمانچای از آنجایی محل بحث و بررسی و پیگیری قانونی است که در کمال تعجب این سینما به صورت رایگان!! و حتی عدم پرداخت یک ریال به این شخص واگذار شده است!!

تخلف آشکار دیگری که صورت گرفته است این شخص در مدت تصدی‌گری مدیریت سینما، قوانین مربوطه و آئین‌نامه سینما را رعایت نکرده بود و قانون بلیت نیم بهاء در دو روز هفته را دور زده و ظلمی آشکار در حق مردم هنردوست و محروم بوکان انجام داده است و در مراجع قانونی و در پیشگاه افکار عمومی باید پاسخگوی این عمل زشت و ناپسند خود باشد که دست در جیب مردم بوکان کرده است، آن هم کسی که بسیار پرمدعا بوده و خود را به اصطلاح هنرمند می‌داند.

این شخص تاکنون به چندین شرکت و دفاتر پخش فیلم در تهران بدهکار مالی است و حجم این بدهکاری باعث شده که مدیریت جدید سینما برای اکران و ثبت قرارداد دریافت فیلم‌های روز با موانع و مشکلات جدی روبه‌رو شود.

این فرد به اصطلاح هنرمند برای دانش‌آموزان و اداره آموزش و پرورش شهرستان بوکان به صورت گروهی فیلم اکران کرده است و بایستی با تخفیف ویژه و بلیت نیم بها این فعالیت را برای کودکان انجام می‌داد که متأسفانه این مورد را هم رعایت نکرده است و نکته قابل توجه دیگر عدم وارد کردن آمار فروش بلیت سانس‌های گروهی این دانش‌آموزان در سیستم سامانه فروش سینما (سمفا) است که براساس شواهد در هر سانس بیش از ۵۰۰ نفر دانش‌آموز حضور داشتند که طبق مستندات سامانه فروش بلیت در سینما بوکان این تعداد وارد نشده است و آشکارا در این زمینه تخلفی گسترده صورت گرفته است.

همچنین این فرد تاکنون مالیات درآمد و فروش خود را که در مدت ۶ ماه تصدی و تصاحب رایگان سینما با فروش ۲۴ هزار بلیت جمعا ۸.۴۵۰.۰۰۰.۰۰۰ میلیارد ریال سهم خود را پرداخت نکرده است و تخلف او در این مورد هم برای مدیریت جدید سینما مشکل‌ساز شده است.

وقوع این همه تخلفات مالی و اداری در سینما بوکان در سایه بی‌تدبیری، بی‌خیالی و سوء مدیریت مسئولان شهرستانی تا جایی پیش رفت که نماینده مجلس یکی از شهرهای هم‌جوار به این موضوع مهم ورود پیدا کرده و در نتیجه سازمان بازرسی کشور با بررسی تخلف در واگذاری سالن و اتخاذ تصمیمی قاطع در مرحله بعدی فرایند واگذاری قانونی سینما را با برگزاری مزایده عمومی درخواست نمود.

حتی یک ماه پس از اعلام برنده مزایده و ثبت قرارداد رسمی واگذاری سینما، در اقدامی غیر قانونی و بسیار عجیب، شخص متخلف باز هم به اکران فیلم و فعالیت خود ادامه داده و پس از گذشت دو ماه حاضر نبود که سالن را تحویل دهد!

نکته جالب توجه این است که تاکنون دستگاه‌های قانونی نظارتی و بازرسی استانی و کشور به این همه تخلفات گسترده مالی و اداری این شخص در سینمای بوکان ورود پیدا نکرده‌اند و با این فرد متخلف و قانون شکن هیچ برخوردی صورت نگرفته است.

حال موضوعی که باید برای افکار عمومی روشن شود، این است که این فرد متخلف تحت حمایت کدام ارگان و نهاد و مسئول و اشخاصی قرار دارد که تنها سینمای بوکان را ۶ ماه بدون پرداخت حتی یک ریال اجاره، با رانت و دو دستی به او تحویل دادند؟

چرا در این مدت هیچ دستگاه نظارتی و قضایی به تخلفات عدیده ایشان رسیدگی نکرده و اگر بررسی کرده‌اند، چرا نتایج آن اعلام نشده است؟ آیا در روز روشن یک فرد معلوم‌ال… می‌تواند قوانین کشور را پایمال کرده و پول بیت‌المال را این گونه حیف و میل کرده و به جیب نامبارک بزند. درآمد سینما در ۶ ماه گذشته برای چه کسانی بود؟

مگر این شخص کیست و به کجا وصل است؟ چرا با وجود این همه تخلفات، به جای برخوردی قاطع و قانونی، هنوز هم مورد حمایت برخی از مسئولان قرار می‌گیرد؟! سینمای بوکان چرا ۶ ماه به این شخص رایگان واگذار شد؟ آیا دلیل سکوت چندین ماهه و بی‌تفاوتی مداوم مسئولان و عدم نظارت کافی با ورود نکردن به این همه موارد تخلف چیست؟ واقعا در شهر بوکان چه خبر است؟ آیا کسی پاسخگوست؟!

این موارد آشکار تخلفات مالی و سوء استفاده میلیاردی از بیت‌المال و اقدامات غیر قانونی مسئول سابق سینما بوکان، نیازمند ورود دستگاه‌ها و نهادهای قانونی، نظارتی، قضایی و بازرسی کشور است تا قاطعانه با این گونه تخلفات برخوردی قانونی نمایند.

اقدامات غیر قانونی و تخلفات متعدد مالی این شخص و عدم پرداخت مالیات و تسویه نکردن سهم قانونی دفاتر پخش فیلم در تهران، اکنون سینمای بوکان را در آستانه تعطیلی ناخواسته قرار داده است. چشم مسئولان حامی متخلفان روشن!