موکریان بوکان آنلاین | مسعود کردپور؛ شهرستان بوکان در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد.در حالی کە این شهرستان قبل از انقلاب از لحاظ جمعیت و موقعیت جغرافیای از بسیاری از شهرستان‌های اطراف در وضعیت مناسبتری قرار داشت و آن شهرها تبدیل بە شهرستان شدند و از مزایا و امتیازات شهری برخوردار بودند شهرستان بوکان تا […]

موکریان بوکان آنلاین | مسعود کردپور؛ شهرستان بوکان در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد.
در حالی کە این شهرستان قبل از انقلاب از لحاظ جمعیت و موقعیت جغرافیای از بسیاری از شهرستان‌های اطراف در وضعیت مناسبتری قرار داشت و آن شهرها تبدیل بە شهرستان شدند و از مزایا و امتیازات شهری برخوردار بودند شهرستان بوکان تا سال ١٣۶٩ همچنان از نظر اداری بخش و زیر مجموعە شهرستان مهاباد بود و از امتیازات و مزایای شهرستان بودن محروم بود.

با توجە بە مرکزیت و مهاجرت بالای جمعیت از روستا و شهرهای اطراف و رشد سریع جمعیت در دهەهای اخیر و موقعیت ترانزیتی و جذابیت‌های شهری و جغرافیایی در بین شهرهای سقز، مهاباد، میاندوآب، سردشت، شاهین‌دژ و تکاب اکنون بە سومین شهر پُر جمعیت در کردستان ایران بعد از کرمانشاە و سنندج تبدیل شدە است. رشد سریع جمعیت بە حاشیە‌نشینی و گسترش فقر و فلاکت و عدم دسترسی بە امکانات و خدمات اولیە شهری و در نتیجە نوعی رادیکالیسم دامن زدە است.

این در حالیست کە علارغم این رشد سریع جمعیت و وسعت از نظر توسعە، بودجە و امکانات با کم‌مهری و بی‌توجهی استان و مرکز کشور مواجە شدە است چنانکە در زمان دولت احمدی‌نژاد تمامی شهرهای اطراف کە دارای جمعیت کمتری نسبت بە بوکان بودند از نظر اداری بە فرمانداری ویژە و معاونت استانداری ارتقا یافتند و سایر ادارات آن‌ها نیز ارتقاء یافت ولی شهرستان بوکان همچنان از نظر اداری در سطح یک شهر عادی و در بسیاری موارد در رتبە نازل‌تری قرار دارد.

در دورە ریاست جمهوری روحانی نیز طی بررسی‌هایی کە توسط فرمانداری وقت انجام گرفت این شهرستان در بین شهرهای استان آذربایجان غربی از نظر توسعە در رتبەهای آخر ١٣ قرار گرفت.

این در حالیست کە علارغم نقصان توسعە با توجە بە حوزە نفوذ جغرافیایی تا حدود زیادی روستاها و شهرهای اطراف از نظر خدمات‌دهی پزشکی و بیمارستانی و اداری بە این شهرستان وابستە هستند و در آمد و شد بە این شهرستان می باشند.

از نظر راه‌ها کە زیربنای توسعە می‌باشد در حالی کە شهرستان میاندوآب و شهرهای اطراف از سال‌های دور دارای جاده‌های استاندارد و دو باندە و راه آهن و فرودگاە می‌باشند شهرستان بوکان اکنون نیز با فشار و حجم بالای ترافیک و ترانزیت غرب کشور کە از داخل شهر عبور می‌کند و مردم و شهرداری را کلافە و باید هزینە آسفالت و آلودگی هوا را بپردازند روبه‌روست و جاده‌های بین شهری غیراستاندارد قبل از انقلاب با حجم بالای ترافیک جواب‌گوی وضع موجود نمی‌باشد و اغلب با تصادفات مکرر بە قتلگاە شهروندان تبدیل شدەاست.

از نظر سایر خدمات نیز علارغم اینکە این شهرستان بە دومین شهر استان از نظر جمعیت بدل شدە است و می‌بایست از مزایای آن برخوردار می‌بود ناخواستە بە مرکز خدمات‌دهی بیمارستانی و پزشکی بە سایر شهر و روستاهای اطراف بدل شدە است و از حداقل امکانات برخوردار است.

لازم بە ذکراست سوء مدیرت و فساد اداری و… انحصار قدرت و باندبازی و بی‌مسولیتی مدیران نالایق و رانتی و غیربومی شرایط ذکرشدە را دوچندان وخیم کردە و باعث نارضایتی و اعتراض هرچە بیشتر شهروندان را فراهم نمودە است.

امید است مسولین بالای حکومتی در تهران با بذل توجە ویژە و اختصاص بودجە جهشی هر چە سریع‌تر امکانات توسعە و عدالت در این شهرستان را فراهم نمایند تا بە سطح سایر شهرهای همجوار و جایگاە مناسب خود در منطقە برسد.