موکریان بوکان آنلاین | رحمان زیباپرچم؛ شروع بکار مجلس دوازدهم شورای اسلامی مصادف با حوادث و اتفاقات سیاسی مهمی در داخل کشور بود که نتنها دکتر عثمانی با رزومه سیاسی ۱۲ ساله بلکه حتی بی‌تجربه‌ترین و منفعل‌ترین نماینده مجلس را هم درگیر می‌نمود به نحوی که هر واکنشی از ایشان پذیرفته شده بود غیر از […]

موکریان بوکان آنلاین | رحمان زیباپرچم؛ شروع بکار مجلس دوازدهم شورای اسلامی مصادف با حوادث و اتفاقات سیاسی مهمی در داخل کشور بود که نتنها دکتر عثمانی با رزومه سیاسی ۱۲ ساله بلکه حتی بی‌تجربه‌ترین و منفعل‌ترین نماینده مجلس را هم درگیر می‌نمود به نحوی که هر واکنشی از ایشان پذیرفته شده بود غیر از سکوت و انفعال.

خواسته یا ناخواسته همان روزهای اول دوره جدید مسئولیت دکتر عثمانی با آزمون سیاسی در سطح ملی شروع شد. شروع انتخابات ریاست جمهوری اولین میدان آزمون این نماینده با تجربه بود. نماینده بوکان در همان ابتدا باید اثر مثبت خود را بر اساس اراده و خواست مردم همیشه ایرانی (کورد) روی سیاست‌های کلان کشوری اعمال می‌نمود. علیرغم انتقادات فراوان- او مسیر خود را انتخاب نمود. دفاع از دوست دیرینه‌اش مسعود پزشکیان.

اینکه ایشان و طیف نمایندگان کورد کشور در جلسات خصوصی با رئیس جمهور تحت چه شرایطی به این حمایت تن دادند مشخص نیست اما نمی‌توان اثر مثبت دکتر عثمانی برای جلب نظر رای دهندگان و نمایندگان مردم کورد به نفع دکتر پزشکیان را نادیده گرفت. این را هم اهل فن سیاست خوب می‌دانند و هم رئیس جمهور محترم کشور.

نیمه دوم آزمون سیاسی دکتر عثمانی در سطح کشوری مربوط به ترکیب کابینه دولت بود. نماینده بوکان برای تحقق وعده‌های انتخاباتی رئیس جمهور در استفاده از نخبگان سیاسی و مدیریتی اقوام و اقلیت‌های مذهبی و قومی در اداره کشور نهایت تلاش خود را انجام داد. در این مسیر توانست نه تنها برای مردم کورد ایران بلکه به زبان گویای تمام اقوام و اقلیت‌هایی تبدیل شود که تاکنون حتی یک‌بار هم نام آن‌ها برای مشارکت در مدیریت کشور آورده نشده بود و در این سطح توانست حمایت حداکثری جامعه اهل سنت ایران را کسب نماید تا جایی که دولت را اخلاقاً موظف به استفاده از ظرفیت‌های اهل سنت در مدیریت کشور نمود و موفق هم شد. اگرچه رئیس جمهور محترم کشور می‌توانست از نخبگان دیگری برای معاونت رئیس جمهور که پست نمایندگی نداشتند استفاده کند.

عملکرد سیاسی برای دکتر عثمانی در سطح ملی علیرغم تمام فرازها و فرودها با موفقیت تمام شد اما باور بفرمائید با توجه به حساسیت خاص استان آذربایجان‌غربی–باید مراقب بود زیرا شکست در این عرصه (سطح استانی) قابل جبران نیست و تمام عملکرد سیاسی این نماینده و طیف نمایندگان همراه ایشان را هم در سطح ملی و هم در سطح حوزه انتخابیه زیر سوال می‌برد. لذا از عموم نمایندگان استان و علی‌الخصوص نماینده با تجربه شهرستان بوکان می‌خواهم هوشیار باشند و باید بدانند میدان آزمون اصلی آنها اینجا(استان آذربایجان‌غربی) است:

همه می‌دانیم که هم ظرفیت‌های قانونی کشور و هم نگاه بلند رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بر محرومیت‌زدایی و توسعه متوازن تمام نقاط کشور تاکید دارند. توسعه نامتوازن و عدم وجود فرصت‌های برابر می‌تواند آفتی مهلک در راه توسعه کشور و مانعی جدی بر سر راه سیاست‌های کلان نظام جمهوری اسلامی ایران باشد. اما متاسفانه استان آذربایجان غربی سال‌ها بود که با نگاه تنگ نظرانه و جریانی تمامیت‌خواهی اداره می‌شد که اجازه حضور نخبگان جنوب استان را در سطح مدیریت استانی نمی‌داد اما در دوره دوم ریاست جمهوری دکتر روحانی استارت برخورد با این جریان زده شد و سرعت آن در دولت خدمتگزار شهید رئیسی افزایش یافت. استفاده از استاندارانی که نگاه مثبتی به توسعه متوازن سراسر استان داشتند و نیز سربرآوردن نمایندگانی از جنس مردم و معتقد به آرمان‌های انقلاب اسلامی در شهرهای ارومیه- ماکو – نقده و اشنویه نمود بارز کم رنگ شدن اعمال قدرت جریان فکری تنگ نظر بر مدیریت این استان بود. این روند باید ادامه داشته باشد. باید از ظرفیت تمام نخبگان استان برای مدیریت استان و ظرفیت‌های همه شهرهای استان برای توسعه کل استان استفاده شود. اهمیت این موضوع را زمانی می‌توانیم پی‌ببریم که حتی در سطح ملی هم نمایندگان جریان فکری تنگ نظر- زمانی که شما در تلاش بودید تا از ظرفیت‌های اهل سنت برای مدیریت کشور استفاده شود با شما مخالفت می‌کردند و آنرا سهم خواهی قومی می‌دانستند. اما خوشبختانه در سطح استان شما دیگر اقلیت نیستید.

نماینده بوکان هم رئیس مجمع نمایندگان استان است و هم در این مجمع اکثریت را به همراه خود دارد. مبادا اجازه دهید مهندس حسین‌زاده نماینده نقده و اشنویه تا زمان ابقا و یا تعیین استاندار جدید از سمت خود استعفا دهد. باید از ظرفیت این تک رای برای تعیین استانداری که نگاه ملی دارد استفاده شود. اگر این مرحله را با موفقیت بگذرانید نمره قبولی در عملکرد استانی هم خواهید گرفت. اما برای نمره بالاتر نیاز به اثر گذاری در انتصاب مدیران کل استان دارید.

سال‌ها است که نخبگان جنوب استان سهمی ناچیز و در حد صفر در انتصابات مدیران کل استان دارند. اگر می‌خواهید محرومیت در جنوب استان مرتفع شود نیاز به انتصاب مدیران کلی داریم که اولا این محرومیت را قبول داشته باشند و در ثانی خود را متعهد به جبران آن و دوری از جریان تمامیت خواه بدانند. اینگونه شما یک سرمایه‌گذاری پربازده برای ۴ سال آینده استان و حوزه انتخابیه خود انجام داده‌اید.

سطح سوم عملکرد سیاسی دکتر عثمانی که مربوط به حوزه انتخابیه یعنی شهرستان بوکان است. اگرچه مشکلات توسعه نیافتگی و بحران‌های شهرستان بوکان نیازمند اقدام عاجل و فوری است اما از انصاف که نگذریم امکان اقدام در این زمینه به تازگی فراهم شده و امید می‌رود در سطح شهرستان هم با اخذ تصمیمات مدبرانه و انتصاب مدیران توانمند و سالم راه برای توسعه بوکان عزیز هموار گردد.نمود تلاش‌های این نماینده را میتوان دراخذ وعده ایجاد پست برق ۴۰۰ کیلو واتی بوکان-ارتقای دانشکده پرستاری بوکان به دانشکده علوم پزشکی و سرعت در اتمام کمربندی بوکان و نیز دعوت از استاندار برای بررسی جاده‌های منتهی به بوکان مشاهده نمود و یادمان باشد در نهایت بیشترین دِین سیاسی را به مردم بوکان دارید.