در سال‌های اخیر اصطلاح بازی پونزی بسیار استفاده شده است. نام این ترفند از نام چارلز پانزی گرفته شده‌است. کلاهبرداری که وعده ۵۰ درصد سود را در ۴۵ روز یا ۱۰۰ درصد سود در ۹۰ روز می‌داد.

به گزارش موکریان بوکان آنلاین، در سال‌های اخیر اصطلاح بازی پونزی بسیار استفاده شده است. نام این ترفند از نام چارلز پانزی گرفته شده‌است. کلاهبرداری که وعده ۵۰ درصد سود را در ۴۵ روز یا ۱۰۰ درصد سود در ۹۰ روز می‌داد.
بازی پونزی به زبان ساده بیانگر آن است که مثلا من از کسی می‌خواهم ۱۰۰ تومان به من بدهد و پس از مدتی(مثلاً یکسال) ۱۳۰ تومان به او پس بدهم. اما در نظر بگیرید که من از ۱۰۰ تومان بازدهی کسب نکرده‌ام و لذا در سررسید نمی‌توانم ۱۳۰ تومان تعهد خود را بازپرداخت کنم اما می‌توانم از شخص دیگری ۱۳۰ تومان قرض کنم و تعهد کنم پس از مدتی(مثلاً یکسال) ۱۸۰ تومان به او بازپرداخت کنم. آنگاه به راحتی می‌توانم تعهد ۱۳۰ تومان به طلبکار اول را بازپرداخت کنم. حال پس از سال دوم می‌توانم از شخص سومی ۱۸۰ تومان قرض کرده و قرض فرد دوم را با آن بازپرداخت کنم همینطور این داستان ادامه می‌یابد. اگر فرد یا شرکتی (شبیه یونیک فاینانس) بتواند این سلسه قرض کردن و بازپرداخت را ادامه دهد و در حقیقت از بازدهی خود قرض را بازپرداخت نکند و به جای آن با قرض آتی اقدام به پرداخت سود یا تسویه با بدهکاران قبلی نماید می‌گوییم وارد بازی پانزی شده است. عملکرد این سیستم تا زمانی پابرجاست که ورودی‌های آن از خروجی‌ها بیشتر باشد و به محض اینکه میزان خروجی‌ها از ورودی‌ها بیشتر شود سیستم از هم پاشیده و به یکباره متلاشی می‌شود و تمام سرمایه افراد از بین می‌رود و بیشترین زیان نصیب افراد تازه واردی که رویای یک شبِ پولدار شدن را از طریق کسب سودها غیرمتعارف را داشتند می‌بینند.اما چرا شرکت یونیک فاینانس یک شرکت پانزی است؟

ابتدا به شکل خلاصه به معرفی خود شرکت می‌پردازیم
این شرکت ادعا می‌کند که در بازارهای مالی جهانی فعالیت دارد. از جمله این بازارهای جهانی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
بورس اوراق بهادار نیویورک شامل بورس نیویورک و بورس نزدک.
بر اساس گفته شرکت یونیک فایننس، این شرکت کارگزار بورس است و توسط ربات هوشمند در فرکانس‌های بالا خرید و فروش می‌کند و سهام شرکت‌هایی همچون اپل، بی ام نت فلیکس و… را خرید وفروش می‌نماید. هر فرد پس ازعضویت توانایی عضوگیری سه نفر زیر مجموعه مستقیم را دارد داشتن زیر مجموعه اجباری نیست، ولی در صورتی که در هر سه زیرشاخه معرف، مبلغ پنج هزار دلار سرمایه گذاری صورت گیرد، معرف مبلغ هزار دلار به‌عنوان جایزه دریافت می‌کند.برای شروع کاربر باید هزار دلار خرید کند، و پس از آن ماهیانه مبلغی به عنوان سود به وی تعلق می‌گیرد. نکته جالب توجه این است که کاربر تا دو سال نمی‌تواند به اصل پول خود دسترسی داشته باشد. برای اثبات صحت و سقم ادعای آنها مبنی بر انجام معاملات در بازارهای جهانی، مدارک قانونی ثبت شرکت، که به آنها اجازه مدیریت سرمایه در کشورهای مقصد می‌دهد دلایلی مانند داشتن SSL و داشتن نماد از سایت‌های امنیتی (مانند مکافی، نورتون، کسپراسکی) را مبنی بر معتبر بودن سایت خود ارائه می‌کنند.

اما چرا یونیک فاینانس یک شرکت کلاهبرداری و پانزی است
۱. ادعای این شرکت مبنی بر داشتن ربات هوشمندی که ۱۰۰درصد سود قطعی را سیو می‌کند ادعایی واهی و پوشالی است بازارها سرمایه با پیچیدگی خاص آن هیچ وقت توانایی پیش بینی صد درصدی ممکن نیست و اگر چنین رباطی وجود داشته باشد دیگر این شرکت چه نیازی به جذب سرمایه از کشورهای جهان سوم دارد!
۲. مشخصه اصلی شرکت‌های پانزی پرداخت سود قطعی و دادن پاداش غیرمتعارف برای جذب زیرشاخه و معرفی اعضای جدید به این شرکت است که هر دو ویژگی در این شرکت موجود است.
۳. ادعای این شرکت مبنی بر این که یک شرکت سوئیسی است در هاله‌ای از ابهام است چرا که تنها ۵ درصد مراجعین به وب سایت رسمی شرکت ملیت سوئیسی دارند.
۴. داشتن SSL و نماد از سایت‌های امنیتی (مانند مکافی، نورتون، کسپراسکی) مبنی بر معتبر بودن سایت خود توهینی بزرگ به سرمایه‌گذاران نگون بخت این شرکت است چرا که هر شخصی می‌تواند با پرداخت مبلغی اندک، این امکانات را برای سایت خود خریداری کند.
۵. سازمان نظارت بر بانکداری و بازار مالی کشور سوئیس شرکت یونیک فاینانس را نه بخاطر مسائل مالیاتی بلکه تنها به دلیل کلاهبرداری و تظاهر به سوییسی بودن، در لیست اخطار قرار گرفته است، و از این رو می‌توان پی به کلاهبرداری یونیک فاینانس پی برد.
۶. استفاده از عناوین بازارهای بزرگ بورس جهانی مثل نزدک و نیز برندها معتبر مثل اپل و بی ام و تنها جهت اغفال مشتریان و قانونی جلوه دادن فعالیت‌های این شرکت است چراکه سود سالیانه سهامدارن این این شرکت‌های معتبر به مراتب بسیار پایین تر از سود پرداختی توسط یونیک فاینانس به مشتریانش است
۷. شرکت یونیک فاینانس یکی از دلایل قانونی بودن خود را حواله بانکی و پرداخت های ویزا یا پرداخت مستقیم به حساب شبا افراد میداند در صورتی که به هیچ وجه این موارد دلیل بر قانونی بودن آن نیست و هر شخصی یا شرکت نامعتبری قادر به انجام این کار و ساخت حساب ویزا و…است.
۸. نگه‌داری دوساله پول توسط این شرکت و جریمه‌های سنگین برای فسخ سرمایه‌گذاری تنها برای فرصت کافی جهت جذب سرمایه و رسیدن به هدف جذب حداکثری سرمایه و اینکه مشتریان شرکت به راحتی نتوانند اصل پول خود را دریافت کنند می‌باشد.
۹. عدم تایید قانونی فعالیت این شرکت توسط نهاد بورسی و سرمایه گذاری در هیچ یک از کشورهای دنیا.
۱۰. بدلیل نوسانات شدید بازار بورس هیچ تضمینی بر اینکه هر روز یک ربات بتواند سود مشخصی را بدهد وجود ندارد واین مسئله ارتباطی با الگوتر یدینگ و معاملات اتوماتیک ندارد و تنها پوششی جهت فعالیت‌های غیرواقعی این شرکت است تا مشتریان خود را اقناع کنند که ما با استفاده از تکنولوژی روز درحال خرید و فروش سهام شرکت‌های معتبر هستیم.
۱۱. عدم اعطای کد بورسی معتبر به مشتریان این شرکت جهت سرمایه گذاری با سایر کارگزاری‌ها.
۱۲. هیچ آماری از سرمایه ثبت شده و رسمی این شرکت وجود ندارد واگر به فرض محال این شرکت قانونی هم باشد زمانی که اعلام ورشکستگی کند فقط دارایی‌های ثبت شده آن مصادره می‌شود لذا قابلیت پیگیری برای جبران خسارت وجود ندارد و تا به امروز نیز هیچ حساب رسمی از این شرکت موجود نیست.
۱۳. شرکتی که تنها ۴ سال از تاسیس آن می‌گذرد چطور می‌تواند قابل اعتماد باشد طوریکه در وب سایت www.zefix.ch که شرکت‌های معتبر سوئیسی در آن قید شده است نامی از این شرکت مشاهده نمی‌گردد.
۱۴. به صورت تقریبی بنا بر ادعای شرکت یونیک فاینانس سالیانه نزدیک ۸۰ سود به سرمایه‌گذاری‌های افراد پرداخت می‌شود در حالیکه ۲۰ شرکت بزرگ دنیا که در بازار نزدیک فعالیت دارند سالیانه بین ۴ تا ۸ درصد سود دارند چطور شرکتی با ۴ سال سابقه تأسیس با این اختلاف فاحش حاضر به پرداخت سود به مشتریانش است.
و دلایلی فراوانی دیگر که می‌توان برشمرد که از طاقت این نوشته خارج است در آخر لازم است که اشاره کنیم شرکت‌هایی در ایران از سال‌ها قبل(ازجمله شرکت سوئیس کش، پالینور و…) از این ترفند برای جذب سرمایه افرادی که اطلاعات بسیار کمی از دنیای سرمایه‌گذاری دارند و خالی کردن جیب افرادی که دوست دارند پول رو مفت و بدون زحمت بدست بیارند، فعالیت داشته‌اند. و تمامی آن‌ها گروه هدف وطعمه خود را از افرادی که می‌خواهند یک شب راه‌هزار شب را بروند انتخاب کرده‌اند. امری که در دنیای واقعی شدنی نیست. لذا تنها رسالت این شرکت گرفتن سرمایه افراد و دادن آن به سردسته‌های اولیه‌ی خود می‌باشد و این فرایند سوددهی و دادن پاداش غیرعادی تا زمانکیه به یکباره سیستم از هم می‌پاشد ادامه می‌یابد.
عنان مال خویش به دست غیر مده
که حق خود طلبیدن کم از گدایی نیست

  • نویسنده : دکتر اسماعیل پورابراهیم