موکریان بوکان آنلاین/آذربایجان غربی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی از پیش بینی برداشت بیش از ۱۶ هزار تن گیلاس از باغات استان خبرداد.

اکبر کرامتی در گفت و گو باموکریان بوکان آنلاین از آغاز
برداشت گیلاس از سطح ۱۵۰۰ هکتار از باغ های استان خبرداد و افزود: پیش‌بینی می‌شود ۱۶ هزار و ۶۰۰ تن گیلاس در استان امسال از سطح باغهای بارور استان برداشت شود که علی رغم خسارتهای سرمازدگی ۱۸۰۰ تن نسبت به پارسال افزایش  تولید برآورد می‌شود.

وی اظهار کرد: این استان دارای ۱۹۵۰ هکتار باغ گیلاس است که از این میزان ۴۵۰ هکتار غیر بارور هستند.

 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: عمده شهرستان های تولید کننده گیلاس در استان در شهرستانهای ارومیه، اشنویه و خوی واقع شده‌اند و خوی با ۳۹۰ هکتار رتبه اول، اشنویه با ۳۵۰ هکتار رتبه دوم تولید را دارا هستند و در مهاباد و بوکان نیز مقداری گیلاس سالیانه تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه رقم عمده کشت شده در استان تک دانه است، افزود: این رقم بازار پسند بوده و در کنار آن رقم گیلاس خوشه‌ای نیزبه صورت محدود در باغ های استان تولید می‌شود.

کرامتی ادامه داد: محصول تولیدی در استان علاوه برتامین نیاز داخل استان به کشورهای روسیه و حاشیه خلیج فارس نیز صادر می‌شود.

وی افزود: سیاست وزارت جهاد کشاورزی استفاده از پایه های رویشی و جایگزینی آن با پایه های بذری در باغ های سنتی و غیر اقتصادی بوده تا بتوان افزایش کیفی و کمی محصول را رقم زد.