منصور جهانی ـ فیلم مستند «نان مقدس» به کارگردانی زنده‌یاد رحیم ذبیحی و به تهیه‌کنندگی تورج اصلانی به بخش مسابقه سی و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند آمستردام «ایدفا» در کشور هلند راه پیدا کرد.

منصور جهانی ـ فیلم مستند «نان مقدس» به کارگردانی زنده‌یاد رحیم ذبیحی و به تهیه‌کنندگی تورج اصلانی به بخش مسابقه سی و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند آمستردام «ایدفا» در کشور هلند راه پیدا کرد. 

فیلم مستند «نان مقدس» Holy Bread آخرین اثر مرحوم رحیم ذبیحی و به تهیه‌کنندگی تورج اصلانی کارگردان و مدیرفیلمبرداری تجربه‌گرای سینمای ایران؛ در نخستین حضور بین‌المللی خود، به نمایندگی از سینمای ایران در بخش رقابتی «فیلم‌های نیمه بلند» در سی و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند آمستردام ـ «ایدفا» IDFA در کشور هلند به نمایش در می‌آید.

پخش بین‌المللی این اثر مستند، به عهده شرکت «تصویر گستر الهه پارسی» (الهه پارسی) به مدیریت الهه نوبخت است.

جشنواره بین‌المللی فیلم مستند آمستردام ـ «ایدفا»، معتبرترین جشنواره مستند جهان به شمار می‌رود که امسال به دو ‌شکل آنلاین و فیزیکی و با نمایش آثار مستندی از کارگردانان کشورهای مختلف جهان، در چندین بخش مختلف رقابتی و غیررقابتی از جمله؛ بخش رقابتی اصلی «فیلم‌های بلند»، بخش رقابتی «فیلم‌های نیمه بلند»، بخش رقابتی «مستندهای دانشجویی»، بخش رقابتی «کودکان و مستند»، بخش غیررقابتی Luminous، بخش غیررقابتی Frontlight و … از روزهای ۲۶ آبان ماه جاری تا ۱۶ آذر ماه امسال (۱۶ نوامبر تا ۶ دسامبر ۲۰۲۰) در شهر آمستردام در کشور هلند برگزار می‌شود.

رحیم ذبیحی، متولد ۱۳۵۰ بانه در استان کردستان ایران و دانش‌آموخته انجمن سینمای جوان مهاباد، به مدت ۲۰ سال در حوزه هنرهای نمایشی به عنوان کارگردان و نمایشنامه‌نویس، فعالیت کرد و در سال ١٣٨١ اولین فیلم کوتاه خود به نام «هاوار» را ساخت که در جشنواره‌های داخلی و خارجی مورد توجه صاحب نظران و منتقدان سینمایی قرار گرفت و در ادامه، نویسندگی و کارگردانی فیلم‌های متعدد کوتاه دیگری از جمله؛ «ستلایت»، «گریز»، «پایان جنگ»، «استرس»، «مردی که به گردش رفت» و … را بر عهده داشت.

نمایش فیلم کوتاه «هاوار» در جشنواره‌های مختلفی از جمله؛ کلرمونت فراند فرانسه، هامبورگ آلمان، سائو پائولوی برزیل، فیلم کوتاه تهران، سونی، اصفهان، وارش، باران و چندین جشنواره دیگر مورد استقبال قرار گرفت و نامزد بهترین فیلم از جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه معتبر «کلرمونت فراند» Clermont-Ferrand در کشور فرانسه شد.

ذبیحی در سال ۱۳۹۰ فیلم مستند «سنگ مزاری برای برادر شهیدم» را تهیه و تولید کرد. این فیلم ۴۰ دقیقه‌ای نامزد بهترین فیلم مستند دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت بود و در ۶۴ منطقه مرزی در ۱۶ استان کشور و ۹ کشور جهان شامل: کره شمالی، لبنان، ترکیه، هند، مالزی، بوسنی هرزگوین، ارمنستان، کنیا و فلسطین (غزه) به نمایش درآمد. فیلم مستند «سنگ مزاری برای برادر شهیدم» هم‌چنین در بخش مسابقه ملی هشتمین دوره جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش در شهر مشهد، جایزه ویژه هیأت داوران را گرفت و نیز در ششمین دوره جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت» تهران در سال ۱۳۹۱ موفق به کسب رتبه برتر بهترین فیلم مستند این جشنواره در بخش «جنگ» شد. کارگردان و مستندساز مطرح ایرانی محمدرضا اصلانی؛ رئیس هیأت داوران این دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم «سینما حقیقت» بود.

هنرمند رحیم ذبیحی، به عنوان یک چهره شناخته شده در عرصه فیلم‌سازی، عضو کمیته داوری و هیئت انتخاب جشنواره فیلم «دیاربکر» ترکیه در سال ۲۰۰۵، عضو هیئت داوران جشنواره فیلم کوتاه «سلیمانیه» در سال ۲۰۰۴، عضو هیئت داوران جشنواره فیلم کوتاه «رانیه» اقلیم کُردستان در سال ۲۰۰۵ بود و دستیار کارگردان و برنامه‌ریز در فیلم سینمایی «اسب» ساخته «مهدی امید» کارگردان کُرد عراقی با مدیریت فیلمبرداری «ورج اصلانی در سال ۱۳۸۴ و هم‌چنین عضو گروه کارگردانی فیلم سینمایی «تنهایی باد» به کارگردانی وحید موساییان در سال ۱۳۸۳ بوده است.

موضوعات بیش‌تر فیلم‌های ذبیحی به خشونت علیه زنان و کودکان و قربانیان جنگ می‌پردازند. وی در بیش از ۵۰ رویداد سینمایی ملی و بین‌المللی حضور داشته و جوایز متعددی را کسب کرده بود. وی در بیش از ۵۰ رویداد سینمایی ملی و بین‌المللی حضور داشته و جوایز متعددی را کسب کرده بود.

رحیم ذبیحی کارگردانی سه فیلم سینمایی «سرزمین افسانه»، «بابا نوئل گریست» و «روز بعد» را در کارنامه هنری خود دارد که «سرزمین افسانه» با نگاه انسانی به قربانیان جنگ و موضوع سقوط رژیم بعث و محاکمه سران آن؛ در نخستین حضور بین‌المللی خود، در سال ۲۰۰۸ در بخش رقابتی «سینماگران زمان حال» در شصت و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم «لوکارنو» در کشور سوئیس روی پرده رفت و در ادامه، در رویدادهای معتبر سینمایی دیگری در جهان به نمایش در آمد.

این فیلمساز فقید، شامگاه جمعه ۱۶ آذر ماه سال ۱۳۹۷ در سن ۴۷ سالگی همراه با برادرش کیوان ذبیحی در جاده روستای «نیزه رود» از توابع شهرستان بانه در استان کردستان، در یک حادثه تصادف ساختگی رانندگی و سوختن عمدی ماشین شخصی ایشان به صورت مشکوک و دلخراشی، بسیار ناجوانمردانه به قتل رسید.

  • نویسنده : دبیر گروه فرهنگ و هنر | منصور جهانی